3265
Sök

Hjälp 855 t5 94 (olja i kylarvattnet)

20 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
#1
hejsan har en 855t5 94, som jag nyss bytt topp packnig och bult, för att det trycktes ut olja i kylarvattnet,men problemet kvarstår! det är inga små mängder det handlar om 1,5liter på 1 kilomter! vill bara tilllägga att toppen är provtryckt och kollat skevheter, så det kan inte var toppen, även turbon är ny! var kommer all olja i från? mycket tackaM för svar

obs! motor tempen är bra, men bilen låter nästan som den kockar

8 248 Inlägg
8 juni 2010
#2
Väggen i kylaren mellan vatten och oljekylaren har antagligen spruckit, så det är nog dags för en ny kylare.


593 Inlägg
8 juni 2010
#3
Precis det jag menade med inlägget jag skrev i en av dina 2 tidigare trådar om det här problemet.... Räcker det inte med en tråd? :S

//Jerker

20 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
#4
tack för tipsen jerker och marbromannen(= haha jo jerker jag vet ville bara kolla om det var fler som trodde att det var kylaren (=



mvh rille

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
8 juni 2010
#5
Då ställer jag en vidare fråga till er.

En 94a 850 GLT har den osckå oljekylning genom den vanliga kylaren.... Hade för mig att det inte e så.. Kan iofs vänte till imorn å kolla på jobbet men blev genast nyfiken.

Vi fick in sån på jobbte å man tänkte ju toppackning med en gång. Massa olja i vattnet å Vatten i oljan men ingen vitrök bak å bilen går rätt OK

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

593 Inlägg
8 juni 2010
#6
Jag ANTAR att den har det!
Du ser det dock enkelt om du öppnar huven och tittar ner i motorrummet precis under "snorkeln" till styrenhetsboxen..
Där bör det gå 2st hydraulslangar(cirka 20-25mm tjocka)..
Slangarna till kylvattnet lär du ju lätt hitta, den ena går ju i överkant på passagerarsidan mellan motor och kylare...
Den andra går på förarsidan i underkant av kylaren, dessa är också betydligt tjockare..

/Jerker
Senast redigerat av Jerk-R (8 juni 2010)

8 248 Inlägg
8 juni 2010
#7
JaggaChafen skrev:
Då ställer jag en vidare fråga till er.

En 94a 850 GLT har den osckå oljekylning genom den vanliga kylaren.... Hade för mig att det inte e så.. Kan iofs vänte till imorn å kolla på jobbet men blev genast nyfiken.

Vi fick in sån på jobbte å man tänkte ju toppackning med en gång. Massa olja i vattnet å Vatten i oljan men ingen vitrök bak å bilen går rätt OK

Om den har automatlåda så, annars inte. Oljekylarna i kylaren är till för automatlåda och turbo, och har man varken eller så har man ingen oljekylning.


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
8 juni 2010
#8
Hmmm...

Ja jag vet att automatoljan blir kyld genom kylaren.

Men om man då har en Automat och turbo.... hur menar ni nu.. Jag har iaf alldrig sett en som har fyra hudrayl slangar som går in i kylaren..


Å ja jag vet vart kylslagarna sitter e ju trots allt Volvo mek...

Vet att dom nyare har värmeväxlare bak på tråget men har faktiskt aldrg sett nån som kylre motoroljan genom det vanliga vatten kylet

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

593 Inlägg
8 juni 2010
#9
Wops, ber om ursäkt för mitt felaktiga inlägg!
Tack för rättelsen Marlboroman.

8 248 Inlägg
8 juni 2010
#10
JaggaChafen skrev:
Hmmm...

Ja jag vet att automatoljan blir kyld genom kylaren.

Men om man då har en Automat och turbo.... hur menar ni nu.. Jag har iaf alldrig sett en som har fyra hudrayl slangar som går in i kylaren..


Å ja jag vet vart kylslagarna sitter e ju trots allt Volvo mek...

Vet att dom nyare har värmeväxlare bak på tråget men har faktiskt aldrg sett nån som kylre motoroljan genom det vanliga vatten kylet

På automat och turbo så har man 4 slangar till kylaren. Oljekylarna sitter i varsin tank på kylaren. Motoroljan kyls på höger och lådan på vänster sida. så så det ju ut ändå tills dem som har värmeväxlarna kom.


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
8 juni 2010
#11
OKOK

Såg nu att oljekylslangarn askall gå in på högersidan i kylet för motoroljan. Dom till vänster e Automat oljan..

Då denna bil varken har turbo eller automat så räknar jag kallt med att den bara har vatten i kylaren egentligen smile

Det va inte så att man eftermonterade oljekyl ihop med drag eller nått som man gjorde på dom äldre bilarna.

Jag skall ju kolla imorn men men men blev ju nyfiken fan inte ofta detta händer på Volvo alltså bra motorer måste jag säga. Men synd för mig som aldrig får ån speciell erfarenhet av just dessa problem

E ju nivå 4 mekaniker på Volvo å har jobbat som Volvo mek i 6år.. Har bytt toppackningar på B230 å D5 men aldrig på en bensin femma faktiskt...

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
8 juni 2010
#12
Marlboroman skrev:
JaggaChafen skrev:
Hmmm...

Ja jag vet att automatoljan blir kyld genom kylaren.

Men om man då har en Automat och turbo.... hur menar ni nu.. Jag har iaf alldrig sett en som har fyra hudrayl slangar som går in i kylaren..


Å ja jag vet vart kylslagarna sitter e ju trots allt Volvo mek...

Vet att dom nyare har värmeväxlare bak på tråget men har faktiskt aldrg sett nån som kylre motoroljan genom det vanliga vatten kylet

På automat och turbo så har man 4 slangar till kylaren. Oljekylarna sitter i varsin tank på kylaren. Motoroljan kyls på höger och lådan på vänster sida. så så det ju ut ändå tills dem som har värmeväxlarna kom.

Å det inlägget han du skriva mens jag skrev mitt ja smile

Tackar så mkt då kan jag kallt räkna med att dte e toppackninge som e kass på denna. Vet ni om topparna har fått för sig å spricka ibland

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

8 248 Inlägg
8 juni 2010
#13
Sällan topparna spricker, men visst kan det väl hända med rätt förutsättningar.


2 Inlägg
9 juni 2010
#14
rille01 jag har samma problem på min 850 nu.. har lämnat in bilen på verkstad i tron om att topp packningen gått. det visade sig att det läckt in olja i vattnet från kylaren.. så verkstan letade upp vad som har orsakat trycket som gjorde att kylaren gick och dom hittade en spricka i vväggen i en av cylindrana så de e motorbyte för min del nu..


34 Inlägg
11 april 2011
#15
Om man har T5 automat. och automatlådans olja e grå. fast man spolade lådan för ca 3 månader sen.
kan kylaren ha nått med den gråa oljan att göra "läckage" ?
eller packningen mellan vxl lådan o motorn ?


Sök