Ska man ha spacers bör man ha den versionen med centreringsring, dels för att säkerställa hjulets position och dels för att bilens vikt inte ska vila enbart på hjulbultarna.
Vid användning av alltför breda spacers sägs skador på hjullager kunna uppstå, men det är inget som jag personligen eller andra jag känner till har drabbats av. Kör du exempelvis 10-15 mm med spacers som har centreringsringar kan jag inte tänka mig att det ska vara någon fara, utom möjligtvis vid hård bankörning eller liknande kanske. Tänk dock på att längre hjulbultar kan behövas.
ET är inpressningsdjupet på fälgen och det har jag lite svårt för att beskriva vad det är i text och på rak arm. Gör en sökning på Google så lär det nog dyka upp lite fina bilder som illustrerar vad ET är för något.
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex