3468
Sök

Skenand laddtryck för att sen spika och misstända toyota mr2turbo

6 april 2011
Trådstartare
hej
hoppas jag skulle kunna få lite hjälp har en mr2 turbo som gick hur bra som helst hela förra sommarn sen strax innan vinter dvalan började den krångla den börjar ladda för mycket på höga varv till följd av att motorn spikar  har analog tryck mätare och den drar iväg upp till 1,8 - 2 bar och sen spikar (har den ställd på 1,4 är mappad på det) hjälper något om jag ställer ner trycket men laddar ändå för mycket. nu i vintras hittade jag en spricka i tryckröret till wasten och svetsade detta,
men problemet återstår har även:
rensat brännslefilter, byt alla slangar, rengjort öppna luftfiltret, byggt packningar till wasten, byt motor olja, skruvat ner och kollat turbon, tryck testat min manuella laddtrycks ventil, rengjort och testat wastegaten.. men kan inte hitta felet..
den drar även mer bensin och det luktar lite 99oktan om motoroljan, utan att den blir ljusare el klumpig efter varmkörning. 

hjälp? förslag? nån som vill köpa?

5 Inlägg
7 april 2011
kolla så inte hålet är igenkleggat på nippeln som sitter på slangen (vita saken)  som går till övertrycket på wastegaten big_smile
Ev om membranet i wastegaten läcker/sprukit.. ska iof inte spricka för det är riktiga grejor men vet endel kina wastegates som sprucikt i membranet och fått detta fenomen.
ps- jag köpte turbokitet så de ska nog gå o få lite hjölp/garanti av grabbarna i staterna !

Att oljan luckar är o kommer förbli så. All olja luktar sås . speciellt på maskiner me högt ladd.
Det sitter cp kolvar/smidda saker därav ar även kolvringarna ett större kolvringsgap för att klara högre temp så det inte nyper. Då kan bensin smita imellan kolvringar/cylinderväggar och blanda sig me oljan när motortemp inte är uppnådd.Dock Väälidgt lite ! Men oljan kan snabt få bränslelukt av detta!
Absolut inga fel!
Att den laddar för mycket är bra tecken hade det varit tvärt om så hade det varit ett stort problem!
DOCK SKA DU INTE GASA när du får högre ladd då de kan spika sönder hela maskinen !
Om vi möts nångång framöver kan jag ta mig en kik.
Kan nog lösa problemet ganska enkelt big_smile
/ Dennis
Senast redigerat av Dempa_L (7 april 2011)

15 april 2011
Trådstartare
har ju haft ner allt och blåst rent men får kika en gång till och får ta en närmare titt i wasten kanske.
tack för hjälpen uppdaterar dig om jag hittar nåt. /emil

Sök