3279
Sök

Tänkte ta bort fläkten på min 740, räcker detta?

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#1
Shulululu kompis.

Tänkte ta bort fläkten, Men undrar om det är bäst att ta bort endast propellern eller kan man ta bort hela skiten dvs denna: http://www.2carpros.com/first_things/images/clutch_fan.jpg

Blir väl enklast att riva allt? eller?? tongue

Audis in Scandinavia Crew

Tvivlare
2 266 Inlägg
16 april 2011
#2
NIKKELICIOUS skrev:
Shulululu kompis.

Tänkte ta bort fläkten, Men undrar om det är bäst att ta bort endast propellern eller kan man ta bort hela skiten dvs denna: http://www.2carpros.com/first_things/im … ch_fan.jpg

Blir väl enklast att riva allt? eller?? tongue

Bort med allt. Det är denna klumpen som väger mest, om det är därför du ska ta bort den tongue

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#3
Ska ta bort den pga eländiga fläktljudet å i med elfläkt så småning om smile Går väl att köra men kanske inte stå still allt för länge smile

Audis in Scandinavia Crew

Tvivlare
2 266 Inlägg
16 april 2011
#4
NIKKELICIOUS skrev:
Ska ta bort den pga eländiga fläktljudet å i med elfläkt så småning om smile Går väl att köra men kanske inte stå still allt för länge smile

Lika bra att sätta i elfläkten på en gång, dumt att riskera. Men ta bort allt, sitter med fyra M6 muttrar smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#5
Ska göra det, Bara leta upp någon billig jävel tongue

Audis in Scandinavia Crew

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 april 2011
#6
Jag har kört utan fläkt ett par år i olika bilar, brukar gå fint tills det blir bilkö. Biltemas elfläkt är billig och funkar bra när den är ny iaf, i det långa loppet vet jag inte.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
17 april 2011
#7
Inga problem att köra utan fläkt tongue

...........Team T-Röd Racing.............

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
17 april 2011
#8
850 elfläkt passar bra i original fläkthus! bara man bygger fina fäste så ser det original ut! har gjort den monteringen på två 740s tidigare!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#9
Ja då kanske man går ut och river den smile Skönt och slippa höfläktsljudet, Lär ju inte koka på vägen fram å tbx te jobbet å så.. Köpa elfläkt när man hittat en för bra pris smile

Audis in Scandinavia Crew

Offroad Racing
3 122 Inlägg
17 april 2011
#10
Som sagt, det funkar bra utan fläkt ända tills man kommer till en bilkö eller annan liknande körning utan fartvind.

Jag har elfläktar från biltema i min gröna blazer, dom är nästan 3 år nu och funkar fint än. Trots ett hårt liv i skogen bland både lera, vatten och annat...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

4 162 Inlägg
17 april 2011
#11
båge skrev:
850 elfläkt passar bra i original fläkthus! bara man bygger fina fäste så ser det original ut! har gjort den monteringen på två 740s tidigare!

Är det original elfläkt på 850? Är lite sugen på att ta bort min höfläkt också och är det isf original så är det ju lätt fixat med en tur till skroten:)


8 251 Inlägg
17 april 2011
#12
zemet skrev:
båge skrev:
850 elfläkt passar bra i original fläkthus! bara man bygger fina fäste så ser det original ut! har gjort den monteringen på två 740s tidigare!

Är det original elfläkt på 850? Är lite sugen på att ta bort min höfläkt också och är det isf original så är det ju lätt fixat med en tur till skroten:)

Ja, alla 850 har elfläkt.


4 162 Inlägg
17 april 2011
#13
Marlboroman skrev:
zemet skrev:
båge skrev:
850 elfläkt passar bra i original fläkthus! bara man bygger fina fäste så ser det original ut! har gjort den monteringen på två 740s tidigare!

Är det original elfläkt på 850? Är lite sugen på att ta bort min höfläkt också och är det isf original så är det ju lätt fixat med en tur till skroten:)

Ja, alla 850 har elfläkt.

Gött, men hur ska man styra varven på dom? Eller kör man alltid samma rpm?


8 251 Inlägg
17 april 2011
#14
zemet skrev:
Marlboroman skrev:
zemet skrev:

Är det original elfläkt på 850? Är lite sugen på att ta bort min höfläkt också och är det isf original så är det ju lätt fixat med en tur till skroten:)

Ja, alla 850 har elfläkt.

Gött, men hur ska man styra varven på dom? Eller kör man alltid samma rpm?

Finns bara 2 hastigheter på dem, så det varvet beror på om man kopplar in låg eller hög. Och det finns ingen anledning att koppla in höga hastigheten om man ine vill ha ännu högre fläktljud än tidigare.


4 162 Inlägg
17 april 2011
#15
Marlboroman skrev:
zemet skrev:
Marlboroman skrev:

Ja, alla 850 har elfläkt.

Gött, men hur ska man styra varven på dom? Eller kör man alltid samma rpm?

Finns bara 2 hastigheter på dem, så det varvet beror på om man kopplar in låg eller hög. Och det finns ingen anledning att koppla in höga hastigheten om man ine vill ha ännu högre fläktljud än tidigare.

Okej, bra att veta, tack så mkt:)


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 april 2011
#16
Det finns fina eftermarknadstyrningar för fläktarna, jag har precis opererat in en justerbar i min chrysler. Tyvärr är dom löjligt dyra i Sverige så jag importerade 3st så man har för fratida bruk. big_smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

45 Inlägg
17 april 2011
#17
hör med maria,hon har en fläkt/med kåpa som ligger.. alltså en elfläkt som suttit på en 940 då.. smile om inte lars-göran nu snodde den förut.. men hör med na vettja.. wink


Smålänning
7 887 Inlägg
17 april 2011
#18
Om man inte vill ha B-lösning med on/off knapp i kupén, vilket/vilka stift från styrenheten på LH 2.4 ska man koppla signalkabeln till relät på?

Eller är det smartare med termokontakt, vart har ni satt den i så fall?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
18 april 2011
#19
twin_cam skrev:
Om man inte vill ha B-lösning med on/off knapp i kupén, vilket/vilka stift från styrenheten på LH 2.4 ska man koppla signalkabeln till relät på?

Eller är det smartare med termokontakt, vart har ni satt den i så fall?

vi kopplade in styrningen på termokontakten som sitter original på bilar med ac (?) när vi gjorde det! funkade klockrent!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Supraman
2 300 Inlägg
18 april 2011
#20
Biltemas fläkt fungerar bra, samma fläktar som många andra firmor säljer.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.


Sök