3008
Sök

Köpråd: golf 4/bora och bmw e46 318

Skyline User
187 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#1
Hej

Jag håller på och hjälper tjejen att leta ny bil. Hon skulle vilja ha typ en golf 4 eller bora. Så jag tänkte kolla med er om det är något Spec man ska se upp med på 1.6orna? Hur pass mycket skiljer sig golfen mot boran? Jag har fått för mig att man får mer bil för pengarna om man köper en bora jämfört med golf?

Men båda kanske är vettiga val?
Bilarna vi kollar på kostar kring 30-40k

Hon vill ha en bil som är billig att äga och bruka.

Kan passa på att fråga här, tror ni BMW e46 318 kan vara ett vettigt alternativ annars? Nån med erfarenhet av dom? Hur håller dom ihop? Är det dyrare bilar att äga än vw?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 april 2011
#2
Bora är baserad på Golf vad jag förstått, så att de är detsamma under skalet. I valet mellan en BMW och en tråkswagen vet jag vad jag personligen valt men smaken är olika.

E46 är ett kvalitétsbygge, vet att de håller ihop länge då min far kört 60.000mil i modellen utan problem. Motorn (M43) i en 318i är även den en beprövad och stryktålig maskin, likaså är bilen i övrigt överdimensionerad i det mesta. Har kamkedja och är markant billigare än en VW i service, dock liknande reservdelspriser men att det om något lutar över till att VW är dyrare.

3-serie är dock en lite tyngre bil än åtminstone Golf vilket sliter, samtidigt som BMW ofta körs hårdare. Risken att där finns lite slitdelar att byta med tiden är alltså större på en BMW än en VW som oftare körs lugnt, men det beror förstås på hur noga du kontrollerar bilen innan köp oavsett vilken bil du köper. En annan fälla med BMW är att försäkringen är dyr för vissa, men inte dyrare än på konkurrenternas modeller för andra. Kolla detta innan köp!

Ur eget perspektiv ser jag en del fördelar jag vill åt på en 3-serie, högre säkerhet, kvalité, körglädje och komfort samt lägre ljudnivå i princip. Driftkostnaden bör bli densamma, eventuellt att den kostar er något mer i försäkring och inköp (318i ligger snarare i 40´ än 30´ om inte ytterligare lite högre, en Golf går att hitta för mindre) men jag hade varit beredd på det för att få fördelarna ovan.

Lycka till!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 582 Inlägg
17 april 2011
#3
Min morbror kör en VW Bora 1.6 och har själv kört den väldigt mycket. Hans har gått över 26000mil utan några problem bortsett från slitdelar som man behöver byta på alla bilar smile
Jag tycker att bilen är stabil överlag och billig att äga med tanke på att den inte drar värst mycket bensin eller har dyr försäkring. Bora är en Golf fast med bagagelucka cool

Skyline User
187 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#4
Tack för dom 2 snabba inläggen. Ang 318 så verkar det som dom rullat lite längre än vw i samma prickas.

Det med att man får mer bil för pengarna om man köper en bora menade jag att dom nog inte är lika eftertraktade på begmarknaden så man kanske får en finare bil for samma pengar jämfört med golf?


huh?
10 427 Inlägg
18 april 2011
#5
Tror helt klart att man får bil för pengarna med en Bora än en Golf.
Tror även att Bora ska ha lite "bättre" chassi än Golf, något vassare
vägegenskaper enligt en del nybilstester jag läste förut (Kanske bara
fjädrar och någon krängningshämmare som skiljer iofs).

Tänkvärt är även att Seat Toledo monterades på samma monteringslina som VW Bora
(åtminstone några årsmodeller) och de ser både bättre ut, är billigare och har något som
motsvarar en Audi A3-instrumentbräda. winkwink
Senast redigerat av steifan (18 april 2011)


Trucker
2 710 Inlägg
18 april 2011
#6
Bora är samma som Golf under skalen, som tidigare nämnt! Hjälpte en gammal klasskamrat med bilköp, blev en Bora 1.6. Värd varenda krona!! Går hur bra som helst, tyst o härlig trots den lilla motorn. Varvar MKT men ändå tyst! Rekomenderar en sån! smile

Fart missbrukare

huh?
10 427 Inlägg
18 april 2011
#7
Jämfört med Golf har Bora förlängts med 22 centimeter och samtliga har kommit bagageutrymmet till godo, en ökning med 125 liter till totalt 455 liter. Baksätet är däremot nästan för trångt för vuxna. Att Vento hade plats för hela 550 liter var inte dumt men gjorde den inte till en storsäljare.
  Tack vare sedankarossen har vridstyvheten höjts. Chassit har också förändrats med nya fjädrar och stötdämpare och bakaxeln har fått hydrauliska upphängningspunkter.
  Och si, där finns en avgörande skillnad mot Golf som plötsligt degraderats till den verkliga pensionärsbilen. Nya Bora kränger mycket mindre, uppför sig betydligt mer neutralt i kurvorna och rullar dessutom lite mjukare och värdigare. Styrningen som i Golf lider av en överdriven lätthet har i Bora fått en mjukare och samtidigt känsligare respons som får mig att tänka på BMW.


Från: http://www.automotorsport.se/biltester/ … en+Bora%29



Sök