4020
Sök

850 går bara på 4 cylindrar efter långtur

819 Inlägg
8 april 2011
#21
Jag föreslår att du köper en haynes bok o gör det själv, det är inte så krångligt som det ser ut smile

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

496 Inlägg
8 april 2011
#22
Funkar det inte bra att byta toppen bara . ? om det är en ventil !. en topp kostar inte mycket. mvh Jocke


herr
321 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
#23
Hej,
Vill börja med att tacka för alla svar.

Hur mycket jobb är det med att plocka av toppen och byta den på en sån här motor?
Är rätt van att skruva men har aldrig skruvat på någon "nyare" bil, bara gamla förgasarmotorer.
Är det lättare att bara byta toppen mot att byta hela motorn? Tänker på att det är en automatlåda och har hört att det kan vara svårare än på en manuell.


Oturen själv
593 Inlägg
8 april 2011
#24
Hiva av toppen i vanlig ordning å på med färska packningar etc. Enda krångliga är väl kamremmen om du inte är så haj på det, Men även förgasarmotorer har ju remmar big_smile Dock hade jag bytt hela motorn om jag fick garanti för det är bra mycket lulligare, Men ha en polare å hjälpa dig. Alltid gött med lite småprat när skiten jävlas big_smile

Brum

herr
321 Inlägg
9 april 2011
Trådstartare
#25
Hur kan jag försäkra mig om att det är en/flera ventiler som är brända? Jag vill ju inte köpa ny topp, hiva av den gamla, och sen inse att det är något strul med kolven ist, och sen åka på att byta motor iaf.
Finns det något trix man lätt kan kolla detta på?


270 Inlägg
9 april 2011
#26
Hiva av den gamla toppen innan du köper en ny smile


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
9 april 2011
#27
Toppen e ett ganska så avanserat jobb på dessa som egentligen kräver en del special verktyg. Ventilkåpan e också överfall till kammarna....

Byta motor e ju en grejj som egentligen e enklare. En jävla massa skruvande men inte lika avancerat.

Å så e det sällan skrotar säljer lösa toppar dom säljer nog helst motorer.

Men hur fin e biulen egentligen med tanke på att en gammal 850 i hyffsat skick går på max 10.000.... Kanske det e lika bra å skrota den å köpa en annan.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

herr
321 Inlägg
9 april 2011
Trådstartare
#28
JaggaChafen skrev:
Toppen e ett ganska så avanserat jobb på dessa som egentligen kräver en del special verktyg. Ventilkåpan e också överfall till kammarna....

Byta motor e ju en grejj som egentligen e enklare. En jävla massa skruvande men inte lika avancerat.

Å så e det sällan skrotar säljer lösa toppar dom säljer nog helst motorer.

Men hur fin e biulen egentligen med tanke på att en gammal 850 i hyffsat skick går på max 10.000.... Kanske det e lika bra å skrota den å köpa en annan.

Bilen är en 96:a i helt perfekt skick. Inte en rostfläck på vare sig karossen eller under. Fullutrustad och allt fungerar, så jag skulle nog inte vilja skrota den. Bor nära en "volvo-demontering" så en nyservad topp med garanti får jag för 2000. Var in och frågade tidigare i veckan.
Är det väldigt dyrt att lämna in den på verkstad och få toppen bytt? Tänkte om jag köpte toppen och skickade med in på verkstaden.


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
9 april 2011
#29
Jamen då ska ju pärlan få vara kvar i livet !

Men ta å gå till nån affär eller polare som har en haynes verkstadshandbok. Där har du faktiskt steg för steg exakt hur man demonterar toppen och återmoterar i detalj. Då får du avgöra själv om du känner att du klarar det.

På verkstad.. tja , jag har ingen aning om va dom brukar ta. Knalla in till nån lokal verkstad å fråga bara.


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
9 april 2011
#30
Du e det ju en helt annan sak. Borde väll kosta i runda slängar kanske 5000 för å byta toppackning på en ikke volvo verkstad runt 8000 på volvo så om bilen e fin så e det ju garanterat värt det.

Å om det e toppen som e kass eller en kolv kan man kolla genom att göra en leakdown test. Detta borde dom få till på vilken verkstad som helst.

Å om det bara e en ventil som e pajj så kan det ju räcka med å byta den isåfall

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

herr
321 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
#31
Liten uppdatering.
Har plockat ner toppen nu och det visade sig vara en bränd avgasventil som spökade.
Återkommer senare och berättar vad kalaset gick på sammanlagt, så någon i framtiden kan ha nytta av tråden.

Mvh Björn



Sök