3989
Sök

850 går bara på 4 cylindrar efter långtur

herr
321 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#1
Hej.
Tjejjen var iväg på en lite längre tur med tungt släp. Nu när hon kommer hem går den bara på 4 cylindrar. Hon sa att det började halvvägs.
Lyfte på huven och såg att oljestickan var uppskjuten lite.
Annars såg jag inga konstigheter under huven.
Någon som har någon ide om vad felet kan vara eller vad jag ska leta efter?

Bilen är en 850 -96 med 20 ventilers motorn.


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
16 mars 2011
#2
Dags att kolla kompet på alla burkarna.
Annars det vanliga, stift och spridare !


herr
321 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
#3
när jag tänker på det har han bluddrat och misstänt på en cylinder länge. Den har hackat på tomgången och luktat lite väl mkt bensin ur avgaserna. Kan det ha något med saken att göra?
Var ute och provkörde han själv nyss. Körde ca 10 minuter, och han gick bara på 4 cylindrar, tände inte till en endaste gång på den 5:e

Hur gör man för att kolla spridarna? har aldrig haft ur dom på denna typen av motor, hur testar jag dem?


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
16 mars 2011
#4
Ja man får ta ut och börja med att kolla. lägga 12v på och se om den tickar till.

Men är nog större risk att det är gnista som är borta så börja där att leta först.
Steg två är kolla komp på alla olika cylindrarna.

sen steg 3 om två ovanstående inte ger nått så kan man börja rycka å slita i soppa tillförseln, den är ju lite jobbigare att stå å skruva med.


herr
321 Inlägg
25 mars 2011
Trådstartare
#5
Har hunnit skruva lite nu i veckan, tog ur stiften. Dom såg åt h-vete ut, s jag bytte alla 5 till helt nya. Detta gav inget resultat. Den har gnista på alla stiften.

En liten fundering bara, om han inte tände över huvudtaget på en cylinder och jag låter han gå i ett par minuter, borde då inte stiftet i den cylindern vara totaldränkt i bensin? När jag tog ur det efter jag kört var det hel torrt.
Är detta ett tecken på att en spridare gett upp?
Hur får jag loss spridarna på enklaste sätt? Som sagt, detta är första gången jag skruvar under huven på en 850.

Tack på förhand
Björn


140 Inlägg
25 mars 2011
#6
bjornt skrev:
Har hunnit skruva lite nu i veckan, tog ur stiften. Dom såg åt h-vete ut, s jag bytte alla 5 till helt nya. Detta gav inget resultat. Den har gnista på alla stiften.

En liten fundering bara, om han inte tände över huvudtaget på en cylinder och jag låter han gå i ett par minuter, borde då inte stiftet i den cylindern vara totaldränkt i bensin? När jag tog ur det efter jag kört var det hel torrt.
Är detta ett tecken på att en spridare gett upp?
Hur får jag loss spridarna på enklaste sätt? Som sagt, detta är första gången jag skruvar under huven på en 850.

Tack på förhand
Björn

brukar ju sitta likadant på nästan alla bilar tongue

sitter 2st bultar på spridarbryggan, lossa dom 2 och dra ut bryggan med spridarna kvar i.. byt plats på 2st och se om det är fel på spridarn. när du fått av bryggan ser du hur du får loss spridarna ur bryggan, sitter torx där under har jag för mig smile lycka till och trevlig helg. glöm inte att lossa fästet till bränsleledningarna(2 torx, en vid kamremskåpan och en lite längre ner där..)
Senast redigerat av S70-T5 (25 mars 2011)

Allt som rör bilen, och lite till.

herr
321 Inlägg
25 mars 2011
Trådstartare
#7
S70-T5 skrev:
bjornt skrev:
Har hunnit skruva lite nu i veckan, tog ur stiften. Dom såg åt h-vete ut, s jag bytte alla 5 till helt nya. Detta gav inget resultat. Den har gnista på alla stiften.

En liten fundering bara, om han inte tände över huvudtaget på en cylinder och jag låter han gå i ett par minuter, borde då inte stiftet i den cylindern vara totaldränkt i bensin? När jag tog ur det efter jag kört var det hel torrt.
Är detta ett tecken på att en spridare gett upp?
Hur får jag loss spridarna på enklaste sätt? Som sagt, detta är första gången jag skruvar under huven på en 850.

Tack på förhand
Björn

brukar ju sitta likadant på nästan alla bilar tongue

sitter 2st bultar på spridarbryggan, lossa dom 2 och dra ut bryggan med spridarna kvar i.. byt plats på 2st och se om det är fel på spridarn. när du fått av bryggan ser du hur du får loss spridarna ur bryggan, sitter torx där under har jag för mig smile lycka till och trevlig helg. glöm inte att lossa fästet till bränsleledningarna(2 torx vid kamremskåpan och en lite längre ner där..)

Tack så mycket för snabbt och bra svar, trevlig helg på dig med hörrdu smile


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
25 mars 2011
#8
Känns lite som taskigt komp endå eller möjligtvis en luftläcka

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

herr
321 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
#9
Hoj,
Bytte nyss plats på spridaren till den cylindern som inte går, till en som jag vet går bra. Felet kvarstod, och jag antar att detta betyder att spridaren fungerar.
Tänkte höra, kan man kolla så spridaren får ström? Hur kollar man enklast det?

Annars verkar det som att jag får åka och köpa en komp-testare.


819 Inlägg
27 mars 2011
#10
Jag hade precis samma problem som du har!
Dock var det så simpelt så att det hade kommit ner olja i ett utav tändstiftshålen vilket ledde till att det knappt blev kontakt mellan stift och tändkabel..

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

1 944 Inlägg
27 mars 2011
#11
du kanske tappat en cylinder efter vägen ? åk tillbaka o kolla om den ligger någonstans efter vägen smile

nä, men jag säger som en tidigare, kolla stiftet !

mvh
Andreas

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

herr
321 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
#12
b0nd3n skrev:
du kanske tappat en cylinder efter vägen ? åk tillbaka o kolla om den ligger någonstans efter vägen smile

nä, men jag säger som en tidigare, kolla stiftet !

mvh
Andreas

Önskar att det var så enkelt, nej stiften har jag bytt till helt nya, och det gjorde ingen skillnad.


1 944 Inlägg
27 mars 2011
#13
bjornt skrev:
b0nd3n skrev:
du kanske tappat en cylinder efter vägen ? åk tillbaka o kolla om den ligger någonstans efter vägen smile

nä, men jag säger som en tidigare, kolla stiftet !

mvh
Andreas

Önskar att det var så enkelt, nej stiften har jag bytt till helt nya, och det gjorde ingen skillnad.

har du komptestat ?

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

1 878 Inlägg
27 mars 2011
#14
Kollat så du har gnista på det stiftet? kan juh bara kabelbrott i tändkabeln/tändhatten.. rotor/fördelare.


herr
321 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
#15
Gnista finns på stiftet. Har ej hunnit kolla kompressionen, måste få tag på provare först.


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
27 mars 2011
#16
Biltemas för nån eller några hundringar  gör jobbet utmärkt. hade lånat ut min om du bott i stockholm.

Lycka till sålänge !


herr
321 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
#17
Hej igen, uppdaterar lite.

Har fått tag på en kompprovare. Den andra cylindern från vänster, framifrån sett, ger inget utslag på kompprovaren. Inte det minsta, nålen rör sig inte över huvudtaget.

Vet inte om jag nämnt det tidigare men bilen har varit törstig på olja ganska länge. ca 1l/100 mil.

Vad tror ni det kan vara som hänt? Någon som lämnat in på verkstad för detta symptom, och vad blev det att kosta då?

Tacksam för alla svar,
//Björn


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
6 april 2011
#18
Knappast lönt å laga på verkstad vi snakkar motorbyte här..

Möjligheten e väll å köpa en beggad motor å lägga i själv annars sälj den som reservdelsbil eller skrota den.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

herr
321 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
#19
Har letat runt lite idag och fått tag på en motor som gått 19000, genomgådd och godkänd av verkstad med garanti till ett bra pris.

Funderar på om man ska ge sig på att byta själv eller att lämna in på verkstad för motorbytet?
Hur mycket går det på att lämna in?
Ev någon som vet en bra och billig mek i södra dalarna?


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
7 april 2011
#20
Oj. en ventil som tackat för sig gissningsvis. Och tja, det är för en lekman faktiskt lättare att hinka ur hela motorn och in med en bättre beg än att hålla på med toppen. Men det är ju en hel del pill.

Jadu, dalarna är inte direkt mitt område tongue Men lycka till !



Sök