4042
Sök

Den ena xenon-lampan lyser lite lila, dags att byta?

215 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
Hej!
Jag stod och kollade så alla ljusen fungerade och så, då ser jag att ena halvljuset skiftar i lila/blått, är det dags att byta den då?
Behöver man isåfall byta båda samtidigt?

jag kollade runt lite på xenonkungen.se och jag kan inte riktigt hitta vad jag har för Socket..? någon som vet?

Saab 9-3 SS Aero 05,

Jag tror att jag har standardstyrkan dvs 4300K, kan jag då sätta i tex 5000K eller 6000K utan att få problem? lixom det skiljer inte mycket i pris om ens något och det är starkare ljus.

Tacksam för svar smile

// joel

471 Inlägg
2 april 2011
Börja det lys lite lila så är det nog dags för byte,och då är det klart båda sidorna som gäller.
Gällande om du skall ha 5000K eller 6000K,så blir det lite mera åt det blåa hållet ju högre upp du kommer.
Så jag hade nog i detta fall valt 5000K isåfall,för ju högre K-tal du tar ju sämre andvändbart ljus får du.

215 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
Loci skrev:
Börja det lys lite lila så är det nog dags för byte,och då är det klart båda sidorna som gäller.
Gällande om du skall ha 5000K eller 6000K,så blir det lite mera åt det blåa hållet ju högre upp du kommer.
Så jag hade nog i detta fall valt 5000K isåfall,för ju högre K-tal du tar ju sämre andvändbart ljus får du.

Okej, tack för infon. smile har inte haft xenon innan så det var därför jag frågade, vet du hur det är med socketen?

Går det alltså att ta en "starkare" lampa i den socket man redan har eller behböer jag byta något?

Har kollat lite på olika märken, xenonkungens egna , osram och philips. någon större skillnad förutom priset?

Edit: verkar som att det bara finns D2S lampor så jag antar att de kommer passa smile  ?
Senast redigerat av jemtegrannen (2 april 2011)

215 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
Någon som vet vad det är för socket för 9-3 ss 05a, är det D2S man ska köpa?
Är det värt att köpa Philips eller Osram istället för xenonkungens egna?

smile

231 Inlägg
19 april 2011
Det är D2S du ska ha..ja kör på Philips..har kört på xenonkungens egna innan och jag kan lätt rekomendera Philips..!

1 489 Inlägg
19 april 2011
Spelar ingen roll vilket kelvintal du tar på lampan smile, och vilken lampsockel du har läser du enklast i Sveriges minst lästa bok, instruktionsboken smile

• Även den starka måste ta i när han skiter

409 Inlägg
19 april 2011
Ena min har börjat lysa lite rosa/lila nu också, så lär ju åka på att byta snart.. Så hade tänkt byta båda, men vet inte om jag ska köpa 4300k,5000k eller 6000k.. 6000k går väl igenom besiktningen? har xenon från fabrik så har automatisk nivåreglering smile

Såg att xenonkungen hade lite lampor att erbjuda, dom rekommenderar philips men då finns det inte 5000,6000k.

Hittade dessa också http://www.humanhabit.se/se/xenonlampor … ne-tm.html
Senast redigerat av Stridsanka (19 april 2011)

Sök