3509
Sök

Roligare motorljud med endast ny ljuddämpare?

248 Inlägg
19 april 2011
Trådstartare
Hej! Jag är sugen på ett lite fränare ljud från min saab och funderar på att köpa en Nooze ljuddämpare och smacka på. Frågan är kommer det bli skillnad på ljudet när jag låter resten av avgasröret vara orört? Blir det kanske bara en marginell skillnad? Bilen är orginal och det sitter orginal luftfilter.
Ljuddämparen jag har tankar på är http://www.realcar.se/servlet/us_pyra?w … st&p=H

mvh// jocke

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
19 april 2011
nog kmr de göra  skillnad men jag tycker  du ska börja med  ett sportluft filter för vissa dämpare kan väsnas lite väl mkt som tex på min bil ha jag  org system tills sista dämparen som är ersatt till en kort 3" simons och de donar lite väl mkt smile

248 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
nej ingen öppet luftfilter tongue Det är onödigt skadligt för motorn.
Ingen annan som har en åsikt? Jag ska alltså låta allt vara orginal utom sista ljuddämparen som jag byter ut. Vad kan jag förvänta mig i ljud?

mvh//jocke

248 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
varför inte? För att ljudet blir dåligt eller för att du inte gillar utseendet ?

Ser att länken inte funkar, men de är alltså ingen japs-dämpare jag ska köpa utan en mer diskret med kromat viggen "look-alike" ändrör. Själva burken är mattsvart.
Modellen heter NOOZE BLACK MUFFLER 2"/2,5"/3" INLET, SINGLE 5,5"x3" OUTLET
Senast redigerat av Jockessaab (20 april 2011)

248 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
hehehe klart de blir bättre med om man gör hela operationen men vill inte lägga ut de pengarna tongue TÄnkte de här kunde vara en mellanväg, vill inte ha alltför "räsigt" ljud heller då bilen är orginal. Lite mer muller vid gaspådrag bara

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
20 april 2011
Jockessaab skrev:
hehehe klart de blir bättre med om man gör hela operationen men vill inte lägga ut de pengarna tongue TÄnkte de här kunde vara en mellanväg, vill inte ha alltför "räsigt" ljud heller då bilen är orginal. Lite mer muller vid gaspådrag bara

billigast blir ju  att kapa org ludt burken sen kasnek kapa upp orginal dämparen i bak kant och få ditsvetsat ett 3" rör ;D

248 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
Ja fast nu var det ju inte frågan om det billigaste sättet att såga sönder avgasröret utan om det ger någon effekt av att byta ´ljuddämparen men jag tror jag vänder mig till ett annat håll med den frågan tongue

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
21 april 2011
Jockessaab skrev:
Ja fast nu var det ju inte frågan om det billigaste sättet att såga sönder avgasröret utan om det ger någon effekt av att byta ´ljuddämparen men jag tror jag vänder mig till ett annat håll med den frågan tongue

nå effekt mer än ljud tror inte de smile   men nog kmr de låta  mer än med orginal slutburk smile

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
21 april 2011
klart det gör skillnad ! en mer öppen dämpare släpper igenom mer ljud så enkelt är det smile så härligare ljud kommer du inte få endast högre

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
21 april 2011
NOOZE BLACK MUFFLER 2"/2,5"/3" INLET, SINGLE 4" OUTLET  har jag faktist haft på min bil och de lät jääävligt skönt:) men  jag  gjorde nog inge vidare arbete på upphängningen  då skiten rosta sönder:)

vart inte så dovt ljud lite mörkare ljud på tomgång  och inte så dära brötande ..  lät bra som fan kring 3k varv  fast kmr nog låta anorlunda på din bil smile
Senast redigerat av christofer_k (21 april 2011)

248 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
hur monteras den då cristofer? nån slags klämma av nått slag eller är det svetsa som är det enda valet?
Måste ut och titta hur det är fäst orginal, fast det kanske alltid är svetsat orginal? I sånt fall blir det att ta fram bågfilen och sedan montera med klämma. Kan inte svetsa tongue

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
21 april 2011
nog måte du nog svetsa om du ska få de bra:) svetsa dit ny upphängning på dämparen osv:) men om du vill enklast få lite mer motor ljud kapa upp några hål i luftburken  på undersidan  så ska de nog räcka:)

Sök