3580
Sök

Lådvolym SPL Xtr380d4s x2

34 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
Hej

Jag har införskaffat mig 2 stycken Spl xtr380d4s.

http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318846

Det ska drivas av ett MDS T5 så länge i 1 Ohm men kommer troligen värre saker framöver när ekonomin tillåter.
Men jag hittar olika information om lådvolymen på dom så frågar här vad som skulle kunna passa bäst.
Jag lyssnar på allt möjligt så en allroundlåda är det som gäller som ska sitta i en sedanbil.
Och det ska vara slotport på den.

Så jag hade varit väldigt tacksam om någon kunde räkna ut vad för volym det ska vara på lådan och arean/längden på porten.

MVH Håkan

21 761 Inlägg
22 april 2011
Den butiken borde kunna ge måttanpassat lådförslag, det jobbar kunnig personal där. Annars står det 70 liter för en bas i deras rekommendation för "HiFi", en sån låda bör kunna spela hyfsat allround enligt teorin iaf. Tar man en slotport med ungefär samma area och avstämning så kan den vara på 184 cm2 (40x4,6 cm i uträkningen) och 41 cm lång. smile

70 liter netto med en sån port alltså, per bas.
Senast redigerat av Drönirettab (22 april 2011)

34 Inlägg
22 april 2011
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Den butiken borde kunna ge måttanpassat lådförslag, det jobbar kunnig personal där. Annars står det 70 liter för en bas i deras rekommendation för "HiFi", en sån låda bör kunna spela hyfsat allround enligt teorin iaf. Tar man en slotport med ungefär samma area och avstämning så kan den vara på 184 cm2 (40x4,6 cm i uträkningen) och 41 cm lång. smile

Okej tack så mycket, anledningen vrf jag skriver här är för att det är långhelg och kommer troligen inte få svar innan tisdag därifrån.

Men tack återigen för svaret

MVH Håkan

6 851 Inlägg
22 april 2011
Drönirettab skrev:

Fast du batterinörden..men kan inte räkna om en tex. Aeroport till en slotport med hjälp av arean. Detta blir inte samma avstämning wink
Har testat detta och det blir tokfel..om man enbart går via area.

Detta har diskuterats tidigare på BSF. av både mej och Hedde, vi har båda kommit fram till att det stämmer ej att räkna det "vanliga" area metoden.

21 761 Inlägg
22 april 2011
Nu är det så att jag använder mig av en portuträknare på carstereo.com, vilket gör exakt samma uträkningar som den portuträknare Hedde använder sig av. Lägg även märke till att jag specifikt angav portens höjd+bredd för just den där portuträkningen, det skiljer ju sig litegrann beroende på förhållandet mellan höjd och bredd. smile

Innan jag räknade ut slotporten så kollade jag vilken teoretisk avstämning lådan med 6" port borde ha, sedan använda jag den avstämningen i slotportsuträkningen.
Senast redigerat av Drönirettab (22 april 2011)

6 851 Inlägg
22 april 2011
Njo..men har testat detta i praktiken, inte i teorin (eller ja där oxå) och de tester jag gjort har då inte stämt så jätte bra..hehe wink

21 761 Inlägg
22 april 2011
Jo, man får naturligtvis komma ihåg att alla teoretiska uträkningar kan bli fel i praktiken, helt klart. Alla uträkningar är egentligen en grund att börja med, sedan är det labbning som gäller. smile

6 851 Inlägg
22 april 2011
Drönirettab skrev:
Jo, man får naturligtvis komma ihåg att alla teoretiska uträkningar kan bli fel i praktiken, helt klart. Alla uträkningar är egentligen en grund att börja med, sedan är det labbning som gäller. smile

Ja det är helt klart sant smile Där är vi till 110% överens..haha.

Sök