3384
Sök

Bilköp ! Privat eller Firma ?

1 722 Inlägg
30 december 2006
Trådstartare
Jo som rubriken lyder..

Vad rekommenderar ni ?

Köpa privat eller Firma ?

nu vi pratar bilar så är det här något att köpa som första bil smile -->

http://www.blocket.se/vi/10428235.htm?ca=1_10_s

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

8 883 Inlägg
30 december 2006
Fördelen med firma är att du får garanti på bilen, nackdelen är att dom i regel är dyrare.
Ska du köpa privat så rekomenderar jag dig att ta med en som kan bilmärket i fråga, eller ta reda på så mycket fakta som möjligt själv.

Oavset firma eller privat så är minsta prutmån 10% i bland mer ;-)

Fotograf på tierpidag.se

179 Inlägg
30 december 2006
när man ska köpa förstabil så är det inte lönt att vända sig till en firma, dvs om du tänker köpa en bil mellan 10 - 30k

"En kameleont, har den samma färg som sig själv?"

1 722 Inlägg
30 december 2006
Trådstartare
nå? hur så ;/

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

194 Inlägg
3 januari 2007
Lånar tråden lite grann.

Jag har bara köpt bilar privat förut, lite olika märken, inte särskilt dyra bilar i inköp. Däremot är det ju nästan självklart att man får lägga ner en massa pengar på reservdelar och på plåtjobb om man köper bilen billigt. I alla fall enligt min erfarenhet.

Så. Jag har faktiskt börjat tröttna på att köpa bilar privat. Tänkte testa hos bilhandlare istället denna gången, då det gäller betydligt mer pengar än innan. Och jag tänkte så här, att om man inte får pruta på bilen, så ska en sådan där bildiagnos på bilprovningen ingå i priset. Vad tros om det? Någon som gjort liknande?

Och vad är det för garantier man får hos en bilhandlare?

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
3 januari 2007
Vi köper och säljer en hel del här, och jag tycker personligen att det bästa är att ta med en bilkunnig person och satsa på att handla privat.
Firman ger oftast 3 månaders garanti, men då får du också vara beredd att betala rätt mycket för den där garantin. Och garantin omfattar ju inte ALLT ändå för den delen.

Använd sökfunktionen som finns på Blocket, avgränsa med max miltal och årsmodeller och jämför och se vad du får. Åk och titta på flera bilar om du har möjlighet och lär dig mer om modellen du är intresserad av. Prata med andra som kör den typen av bil.

När en väninna skulle köpa bil (inget bilintresse eller kunskap) rådde jag henne att först gå och spana på parkeringar och bilhallar och känna efter om de bilar hon såg var något för henne... Efter några dagar hade hon gjort en liten lista med bilar hon kunde tänka sig att ha utifrån hur de såg ut, och sedan kollade vi för och nackdelar med de olika bilmodellerna och avgränsade vilka årsmodeller hon kunde få för sina pengar. Till slut köpte hon en bil privat som hon nu är mycket belåten med.

Det gäller alltid att utgå från de egna behoven och den egna ekonomin. Ta också regnumret på en bil av den modell du funderar på att köpa och kolla med försäkringsbolaget innan köp, så du slipper obehagliga överraskningar när bilen ska försäkras - det är ju bra att veta vad en Cupra 2,0 kostar att försäkra innan man köper den.

Lycka till!  smile / Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

saabtok
1 306 Inlägg
3 januari 2007
Deras  garanti är olika och oftast  innebärde  2 ór på besiktningen typ fel på bromsar mm, täcker inte motor ras eller så .....Så var de på de firmor ja snackade med när ja skulle byta  bil iaf , men de skiljer kanske ...+ att det  tar ca 20-30000 mer än privat , kan man nåt om bilar eller har en bilkunning med sig så lönar de sig att köpa privat

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

Sök