2489
Sök

Min första service, bara påfyllning av olja och byte av oljefilter. Ska jag göra det själv istället?

420 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
Hej allihopa, hoppas ni har en bra dag.

Jag ringde precis till mitsubishi center och skulle boka tid till servicen. Bilen är en mitsubishi lancer sportback 2010 som körs på etanol. När jag pratade med killen på mitsubishi så sa han att med tanke på att det är en ny etanol-bil så byter de bara olja och oljefiter, som kommer att kosta mig 1300kr.

Nu i efterhand kom jag på att jag kan få hjälp av en vän eller farsan som kan hjälpa mig byta oljefilter samt fylla på oljan och hjälpa mig få fram vilken olja jag ska ha.

Min fråga: Borde jag göra det själv med hjälp av kompisar och familj gratis eller ska jag lämna in den och betala 1300kr? Gör det någon skillnad om man gör det hos mitsubishi eller om man gör det själv, försäkringsmässigt om något skulle gå sönder.

Kan förstå att det kanske är en dum fråga men jag har bara haft mitt körkort i ett år och det är min första bil samt service så jag har verkligen noll-koll.

Tack för alla hjälpsamma svar smile Sköt om er

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
28 april 2011
med tanke på att bilen är såpass ny så hade jag lämnat in den. då får du en stämpel i serviceboken som du kan visa upp när bilen ska säljas. dessutom så borde det vara garanti kvar på bilen, denna kan påverkas om du inte låter en auktoriserad firma göra servicarna. 1300kr är ingen katastrof direkt, jag hade överlåtit det till firman eftersom bilen är så pass ny.

MVH

100% ninja
342 Inlägg
28 april 2011
stämpeln i serviceboken får du inte om du servar själv, sen brukar det vara så att vissa garantier förutsätter att bilen bara servas hos en auktoriserad verkstad.. så jag skulle rekomendera dig att lämna in den.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.

ingen livslust
169 Inlägg
28 april 2011
Jag ska ge dit ett gott råd.

Serva bilen efter största möjliga mån på verkstad då du har en såpass ny bil.
Anledningen till detta är inte att jag misstror era kunskaper utan för att värdet på bilen ska bibehållas i största möjliga mån då du får dessa fina stämplar i serviceboken. Dessa stämplar är väldigt intressant för nästa köpare av din bil.

Förutsatt att du någon gång ska sälja bilen smile

Ska du va här inne så får du fan gå ut!

420 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
Låter som att det är bäst att lämna in den till verkstaden då! Tack så jättemkt för alla svar

R.I.P Gabriel Brorson 1987-2010

517 Inlägg
28 april 2011
Nu vet jag ju inte vilken olja man använder, eller hur mkt. Men vi räknar på Castrol helsyntet och 5 liter.
Då kostar bara olja ca 700-800 spänn, + filter ca 100. Så några jättepengar handlar det inte om att tjäna på att göra det själv. Som tidigare var inne på, du har igen det alla dagar i veckan den dagen bilen ska säljas, eller den dagen bilen skulle strula och det blir en garantitvist!

Mvh

Supraman
2 300 Inlägg
28 april 2011
Så länge som du har garanti på bilen så lämna in den.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Sök