3276
Sök

Hur kopplar man kondensator + 2st slutsteg ?

3 187 Inlägg
29 april 2011
#41
Rickard-v skrev:
Du skall dra 1 jordkabel från typ bältesfästet bak till konding. Sen från konding till steg. Alltså 3st kablar med jord.

Att många rekomenderar bältesfästet är för att det är en rejäl mutter svettsad i karossen o en bra förbindelse.

varför kan han inte ta jord från chassit?


2 665 Inlägg
29 april 2011
#42
big-jepp skrev:
sN4P skrev:
Rickard-v skrev:

Så bör man inte göra. Du får 2olika jordplan. Alltså en lite spänningsskillnad mellan de olika jordanslutningarna vilken kan ge störningar o konstigheter.

Men tror inte att du gör så, för det blir svårt att få in 2 lika grova kablar i steget.

Jag blir helt förvirrad när alla säger olika saker

dra en pluskabel till kondensatorn sen varsin + kabel från kondensatorn till stegen. sen drar du jordkabel till kondensatorn och sen vidare till stegen, eller så drar du till chassit till stegen. spelar ingen större roll.

Jo spelar stor roll. Jordkabel till stegen ska komma från kondensatorn!


OM du jordar kondingen med 0,5meter kabel o sedan 0,5meter kabel från stegen till samma skruv som där kabeln från kondingen sitter fast har du ju 1meter kabel från kondingen istället för säg 30cm.
Det ger mer än 3gånger så lång kabel. INTE bra.
Så kort som möjligt gäller till 100%

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
29 april 2011
#43
big-jepp skrev:
Rickard-v skrev:
Du skall dra 1 jordkabel från typ bältesfästet bak till konding. Sen från konding till steg. Alltså 3st kablar med jord.

Att många rekomenderar bältesfästet är för att det är en rejäl mutter svettsad i karossen o en bra förbindelse.

varför kan han inte ta jord från chassit?

Bältesfästet är chassi plåt.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

3 187 Inlägg
29 april 2011
#44
Rickard-v skrev:
big-jepp skrev:
sN4P skrev:

Jag blir helt förvirrad när alla säger olika saker

dra en pluskabel till kondensatorn sen varsin + kabel från kondensatorn till stegen. sen drar du jordkabel till kondensatorn och sen vidare till stegen, eller så drar du till chassit till stegen. spelar ingen större roll.

Jo spelar stor roll. Jordkabel till stegen ska komma från kondensatorn!


OM du jordar kondingen med 0,5meter kabel o sedan 0,5meter kabel från stegen till samma skruv som där kabeln från kondingen sitter fast har du ju 1meter kabel från kondingen istället för säg 30cm.
Det ger mer än 3gånger så lång kabel. INTE bra.
Så kort som möjligt gäller till 100%

själv jordar jag i batteriet bak (även jag har kondning) säg att han har en jord punkt lika nära som kondningen.. är längden samma spelar det ingen roll.


2 665 Inlägg
29 april 2011
#45
Jo det spelar roll. Kondingen finns där för att leverera ström snabbt till steget.
Så då suger steget ström från kondingen genom kabeln ner till chassi o sedan från chassi upp till minus på kondingen. Kan du då halvera sträckan o få bort kontaktytan där kablarna sitter skruvade mot varandra är det bara bra.
Visst det funkar som du säger också men det kan bli bättre utan större ansträngning om man gör "rätt" från början.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 april 2011
#46
Rickard-v skrev:
ChriZtoffer skrev:
Kondensatorn jordar du i en bra punkt väldigt nära, sen så jordar du stegen på kondensatorn. Vill du vara extra seriös och på den säkra sidan så kör du även en separat jord mellan steg och kaross.

Så bör man inte göra. Du får 2olika jordplan. Alltså en lite spänningsskillnad mellan de olika jordanslutningarna vilken kan ge störningar o konstigheter.

Men tror inte att du gör så, för det blir svårt att få in 2 lika grova kablar i steget.

Den extra jordanslutningen kan såklart sättas i samma som den till kondensatorn, fast det borde fungera med en helt annan också eftersom att båda är kopplade till steget så den lilla eventuella skillnaden borde försvinna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

205 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
#47
Rickard-v skrev:
Du skall dra 1 jordkabel från typ bältesfästet bak till konding. Sen från konding till steg. Alltså 3st kablar med jord.

Att många rekomenderar bältesfästet är för att det är en rejäl mutter svettsad i karossen o en bra förbindelse.

Hur gör jag när det bara finns 2st jord utgångar på kondningen ? Blir väl sämre med en powerblock eller va de heter?


2 665 Inlägg
30 april 2011
#48
Koppla kondingen till bassteget.

De andra stegen får du koppla jordkabel till samma punkt som där jordkabel från konding sitter i chassi.

Då räcker det med 2anslutningar. En till chassi o en till bassteget.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 april 2011
#49
Jag skulle ha kört kondningen på steget till framsystemet istället (där den iaf kan göra viss nytta), men det är ju jag det...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 665 Inlägg
30 april 2011
#50
Jag har ju erfarit att det är bassteget som drar mest ström o därför.......

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

205 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#51
Rickard-v skrev:
Koppla kondingen till bassteget.

De andra stegen får du koppla jordkabel till samma punkt som där jordkabel från konding sitter i chassi.

Då räcker det med 2anslutningar. En till chassi o en till bassteget.

Båda stegen ska gå till varsin bas


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 april 2011
#52
Rickard-v skrev:
Jag har ju erfarit att det är bassteget som drar mest ström o därför.......

Jovist, och bassnabb brukar vara extremt snabba? Nej, tänkte väl det. Ett (eller flera) bra batteri/er hinner lätt med i basslagen, däremot för mellanregister så kan kondensatorn göra nytta. Men nu verkar det ju som att TS ska driva basar med båda stegen så då blev det ett annat läge.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

205 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#53
Det står ju i mitt första inlägg att jag vill driva varje bas med ett steg


3 187 Inlägg
30 april 2011
#54
Rickard-v skrev:
Jag har ju erfarit att det är bassteget som drar mest ström o därför.......

säger som crizz jag skulle kört det på framsystemet..


205 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#55
Varför?
Är det inte onödigt att börja koppla in sig på orginal framsystemet? Tror knappast jag orkar börja gorma med det, hade bara tänkt slänga in lådan


3 187 Inlägg
30 april 2011
#56
sN4P skrev:
Varför?
Är det inte onödigt att börja koppla in sig på orginal framsystemet? Tror knappast jag orkar börja gorma med det, hade bara tänkt slänga in lådan

för den gör mer nytta innan framsystems steget (om du har det) innan bassteget gör det enligt mig (och många andra) inte särskilt mycket nytta.. dagens batterier fixar detta lätt..


205 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#57
big-jepp skrev:
sN4P skrev:
Varför?
Är det inte onödigt att börja koppla in sig på orginal framsystemet? Tror knappast jag orkar börja gorma med det, hade bara tänkt slänga in lådan

för den gör mer nytta innan framsystems steget (om du har det) innan bassteget gör det enligt mig (och många andra) inte särskilt mycket nytta.. dagens batterier fixar detta lätt..

Nu vill jag inte koppla på framsystemet utan på baslådan, så du menar egentligen att det ger mer effekt att köra 1st slutsteg på 2st dubbel 12" ? Tror stegen är på 1200W och basarna på 2400W


2 665 Inlägg
30 april 2011
#58
sN4P skrev:
Det står ju i mitt första inlägg att jag vill driva varje bas med ett steg

Aj fan tänkte inte på det!

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

205 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
#59
Rickard-v skrev:
sN4P skrev:
Det står ju i mitt första inlägg att jag vill driva varje bas med ett steg

Aj fan tänkte inte på det!

Haha wink men det är ju ändå samma princip när allt ska kopplas ihop



Sök