3825
Sök

Växellåda bmw e30, ska de va glapp?

48 Inlägg
23 december 2006
Trådstartare
#1
Tjena
Har precis hämtat en växellåda på posten till en bmw 325 e30. Dock så var det glapp i axeln som går in i lådan. Blev lite orolig och undrar om de ska va så och hur farligt det är?? Det går och föra axeln 1-2mm upp och 1-2 mm ner, inte jätte  mkt glapp men ändå. jag tänkte att de kanske ska va så eller är lådan kass?sad.

Mycket tacksam för svar mvh/ jonas


.......
2 655 Inlägg
23 december 2006
#2
borde det inte vara ett lager lr liknande?

48 Inlägg
.......
2 655 Inlägg
23 december 2006
#4
JWSE30 skrev:
jo ja tycker me de..?

har aldrig (än men snart) plockat lös motor och låda på en e30 så ja vet ej exakt hur de ser ut, kan du frklara lite mer? går axel från växellådan och in i motorn eller tvärt om? tongue förstog inte ditt inlägg 100%...

48 Inlägg
23 december 2006
Trådstartare
#5
det går ju en axel ut från lådan ( den som ska mot motorn)
den e de iallfall ja tog ten bild men lyckades inte lägga upp den


519 Inlägg
23 december 2006
#6
1-2 mm upp och 1-2 mm ner blir som sämsta fall 4mm glapp och det tycker jag är rätt mycket...har bara bytt låda en gång på en 325 som gett upp,,har inte tänkt på att känna efter på ingående axel till lådan..(ska börja med det)kanske normalt på en gammal låda??BRA ide,,har bytt många lådor och inte tänkt på att känna på ingående axel,,,något jag ej kommer att missa i framtiden..............................................

519 Inlägg
23 december 2006
#7
beemern skrev:
JWSE30 skrev:
jo ja tycker me de..?

har aldrig (än men snart) plockat lös motor och låda på en e30 så ja vet ej exakt hur de ser ut, kan du frklara lite mer? går axel från växellådan och in i motorn eller tvärt om? tongue förstog inte ditt inlägg 100%...

tror som det är på de flesta motorer att växellådsaxel går in i centrumplattan tillhörande lammell och tryckplatta..som kallas frikoppling...Har aldrig hört talas om att axel från växellådan går in i motorn.....Finns en sådan motor så skicka mig länken...alltid kul att lära sig något nytt.........................

.......
2 655 Inlägg
23 december 2006
#8
harman1 skrev:
beemern skrev:
JWSE30 skrev:
jo ja tycker me de..?

har aldrig (än men snart) plockat lös motor och låda på en e30 så ja vet ej exakt hur de ser ut, kan du frklara lite mer? går axel från växellådan och in i motorn eller tvärt om? tongue förstog inte ditt inlägg 100%...

tror som det är på de flesta motorer att växellådsaxel går in i centrumplattan tillhörande lammell och tryckplatta..som kallas frikoppling...Har aldrig hört talas om att axel från växellådan går in i motorn.....Finns en sådan motor så skicka mig länken...alltid kul att lära sig något nytt.........................

haha ook ne ja vet int ja. ända låda ja haft ner på en "bil" e på en 240 isbil ja hade för typ 4 år sen så ja kan inte de så bra me hur de ser ut tongue men en helg i sommar ska ja plocka ur lådan ur e30:in för att sätta dit värre koppling, short shift och kolla läget på saker å ting så man öär sej väl då:P.


men du får väl plocka isär låda n och titta upp allt eller så får du helt änkelt chansa...
Senast redigerat av beemern (23 december 2006)

48 Inlägg
23 december 2006
Trådstartare
#9
hur läger man upp en bild nån som kan förklarar för ja har en bild..?
ja de e som du säger harman1 att växellådsaxeln går in i kopplingen, jag är inte heller så insatt i detta men det är den normala funktionen om man säger så.


Men är det ingen annan som har nån åsikt om det är nån fara med glappet. Jag frågade på autopower också och fick ett svar, han sa att det verkar fullt normalt så för hoppningsvis är det de:)
Senast redigerat av JWSE30 (23 december 2006)


48 Inlägg
25 december 2006
Trådstartare
#10
Hej
Fick ett nyt svar på autopower om att detta är ett vanligt fel på 325 lådorna och att de funkar o köra med men de kan ge missljud. Dock så intygar förra ägaren till lådan att de absolut inte skulle vara nårra missljud när han kört med den och det tror jag på. Men för säkerhets skull har jag nu kommit fram till att jag ska ge mig på o försöka byta lagret. Tips mottages tacksamt om hur man gör och var man får tag på ett sånt lager!

tack på förhand mvh/jonas


30 Inlägg
2 januari 2007
#11
Tycker absolut att du ska byta lager innan du monterar den, inte så himla dyrt och bra mycke enklare då allt redan är löst.

Inget måste, men det beror ju också på hur noga du är och hur länge du planerar att ha kvar bilen... eventuella missljud är ju ingen höjdare den dagen du ska sälja vidare...

Sen är det ju inte säkert att du hör något dagen du har satt i lådan men kanske efter några hundra mil...

Riktiga bilar har 3 pedaler!

1 004 Inlägg
5 januari 2007
#12
är det en 260 låda? om det är det så sitter de  ju stödlager i veven så lite glapp kan ju inte vara så farligt... gasa tills det rasar smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"


Sök