3319
Sök

Byta motor i nissan 200sx s13

343 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
#1
har börjat fundera på om man ska stoppa ner en RB26DETT i min s13.
min fråga är om det är svårt? gällande kabel härva och motor fästet mm?
och vad skulle besiktningen säg om detta?

det luktar bränt gummi
(Dyslektiker)!

7 120 Inlägg
1 mars 2011
#2
Det är rätt komplicerat, du måste byta hela kabelhärvan, tillverka egna motorfästen & vxl-lådsfästen, bygga ny kardan m.m. Som sagt, dyrt och svårt.
Du kan komma igenom besiktningen men det är en stor chansning, registreringsbesiktning som ombyggt fordon skulle kunna gå men då får du bygga om massa annat också.

Lovar att effekten i din 1.8 räcker och blir över ett bra tag framöver, du har ju inte en körkort smile
Senast redigerat av Aerodynamik (1 mars 2011)

9 Inlägg
2 mars 2011
#3
Inte nog med det så ska du köpa en RB26 motor också. Lägg ihop motor och byggkostnaden lite lätt i huvudet bara så kommer du snart fram till att det handlar om en hel del pengar också.
Varför inte satsa på att lyfta ur 1,8:an och slänga ihop en grym botten och topp samt köpa lite mer lull-lull till den för samma pengar?
Du skulle kunna kräma ur bra mycket mer pollar än vad du hittar i RB:n men ändå få det till att hålla.

RB motorn är en grymt rolig idé dock!
Lycka till hur du än gör!

"Hellre spolarvätska i en strumpa än polarens vätska i rumpan"

7 120 Inlägg
2 mars 2011
#4
Hans motor är ju nyrenoverad så några 300-350hk är inga problem om han trimmar "rätt" och det räcker långt i en liten 200a smile Satsa på att förbättra väghållningen ist!

9 Inlägg
2 mars 2011
#5
Haha jag vet, han köpte den av mig.
Min tanke var bara att istället för att köpa en RB motor kan han ta dom pengarna och nästan bygga något överjävligt i motorväg av den han har..
Det skulle löna sig mer både ekonomiskt och i HK väg.
Jag menar vad skulle man inte kunna göra med 40-70K i sin ca18det?
Jag säger coils, oljekyl, smidda kolvar/stakar, fetare turbo, chipp, 444cc spridare etc etc.
300-350hk är inga probs! Dessutom har man då en jäääävligt rolig bil!

"Hellre spolarvätska i en strumpa än polarens vätska i rumpan"

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
2 mars 2011
#6
Dock så tror jag en rb håller lite bättre med samma effekt. 350 är ju "typ" bara BPU i en RB.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

9 Inlägg
2 mars 2011
#7
Jo, där har du ju faktiskt en poäng! Dessutom stiger ju värdet på bilen med en RB jämfört mot en "söndertrimmad" ca18det motor. Är man beredd på att göra jobbet så kanske det är värt det...

"Hellre spolarvätska i en strumpa än polarens vätska i rumpan"

7 120 Inlägg
2 mars 2011
#8
Behöver ju knappast smidda grejer för att köra 300hk+, räcker med chip, lmm och spridare för hans del

9 Inlägg
2 mars 2011
#9
Nej det vet jag och det sa jag inte heller. Menade mest att en RB26DETT motor kostar ca.40K lägg till utgifter för arbetet runt om motorn också, rimligt är väl 10-20K iaf om man inte gör ALLT själv? Man kan göra en hel del med en ca18det för dom pengarna, t.ex de jag sa innan med smidda grejjor etc etc. Och på så sätt få ut lite mer än 300hk?

Men skitsamma...

"Hellre spolarvätska i en strumpa än polarens vätska i rumpan"

396 Inlägg
2 mars 2011
#10
Jag säger rb25det i så fall. Går att få igenom besiktningen med den motorn i en s13. Finns säger 3 4 stycken här som har gjort det. Så det hade jag kört på. Och det finns färdiga fästen, kardanaxlar mm på japtuning.

Mr s13 of Sweden
180 Inlägg
2 mars 2011
#11
Iom alla frågor ang rb25det i 200sx så skrev jag ihop en snabb guide:

Samma på alla rb maskiner

Minst problem och billigast. Köp en rb med tillhörande framaxelbalk samt vxl balk. Fila upp bakre hålen ca 5 mm baktill på framaxelbalken. montera Svetsa plattjärn på vxl balken borra hålen 35mm längre fram. (montera) Stoppa i motor och låda. Ta 200sx kardan pressa ur korset till Yoken. Ta yoken från skylinekardan , pressa dit det på 200sx kardan. Punkta lite lätt så lagerkopparna sitter. (Montera kardan) Koppla in elen dra ic rör och allt det vanliga. Tada klart.

Skippa kiten då dom är gjorda för 240sx som har annorlunda karadn (hardyskiva och kortare diff)

/Jimmy

Lite för mkt är precis lagom.

343 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#12
Deletrius skrev:
Nej det vet jag och det sa jag inte heller. Menade mest att en RB26DETT motor kostar ca.40K lägg till utgifter för arbetet runt om motorn också, rimligt är väl 10-20K iaf om man inte gör ALLT själv? Man kan göra en hel del med en ca18det för dom pengarna, t.ex de jag sa innan med smidda grejjor etc etc. Och på så sätt få ut lite mer än 300hk?

Men skitsamma...

de tråkiga med ca18det motorena är att inte kolvar, stakar och växel lådan pallar med än 330hk vad jag har hört?
sen så är det så att jag vill vara lite spisihjäll (vet i fan hur de stavars)
hur många 18åringar köper en nissan 200sx s13 å stoppar ner en RB26DETT i den?

det luktar bränt gummi
(Dyslektiker)!

343 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#13
Berna skrev:
Iom alla frågor ang rb25det i 200sx så skrev jag ihop en snabb guide:

Samma på alla rb maskiner

Minst problem och billigast. Köp en rb med tillhörande framaxelbalk samt vxl balk. Fila upp bakre hålen ca 5 mm baktill på framaxelbalken. montera Svetsa plattjärn på vxl balken borra hålen 35mm längre fram. (montera) Stoppa i motor och låda. Ta 200sx kardan pressa ur korset till Yoken. Ta yoken från skylinekardan , pressa dit det på 200sx kardan. Punkta lite lätt så lagerkopparna sitter. (Montera kardan) Koppla in elen dra ic rör och allt det vanliga. Tada klart.

Skippa kiten då dom är gjorda för 240sx som har annorlunda karadn (hardyskiva och kortare diff)

/Jimmy

så tekniskt sett så är det inte "så svårt"

det luktar bränt gummi
(Dyslektiker)!

Mr s13 of Sweden
180 Inlägg
2 mars 2011
#14
falkon93 skrev:
Berna skrev:
Iom alla frågor ang rb25det i 200sx så skrev jag ihop en snabb guide:

Samma på alla rb maskiner

Minst problem och billigast. Köp en rb med tillhörande framaxelbalk samt vxl balk. Fila upp bakre hålen ca 5 mm baktill på framaxelbalken. montera Svetsa plattjärn på vxl balken borra hålen 35mm längre fram. (montera) Stoppa i motor och låda. Ta 200sx kardan pressa ur korset till Yoken. Ta yoken från skylinekardan , pressa dit det på 200sx kardan. Punkta lite lätt så lagerkopparna sitter. (Montera kardan) Koppla in elen dra ic rör och allt det vanliga. Tada klart.

Skippa kiten då dom är gjorda för 240sx som har annorlunda karadn (hardyskiva och kortare diff)

/Jimmy

så tekniskt sett så är det inte "så svårt"

Har man skruvat lite så är det skitlätt.
Det som tar längst tid är elbiten (man får tänka lite) resten gör sig själv.

Lite för mkt är precis lagom.

343 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#15
Berna skrev:
falkon93 skrev:
Berna skrev:
Iom alla frågor ang rb25det i 200sx så skrev jag ihop en snabb guide:

Samma på alla rb maskiner

Minst problem och billigast. Köp en rb med tillhörande framaxelbalk samt vxl balk. Fila upp bakre hålen ca 5 mm baktill på framaxelbalken. montera Svetsa plattjärn på vxl balken borra hålen 35mm längre fram. (montera) Stoppa i motor och låda. Ta 200sx kardan pressa ur korset till Yoken. Ta yoken från skylinekardan , pressa dit det på 200sx kardan. Punkta lite lätt så lagerkopparna sitter. (Montera kardan) Koppla in elen dra ic rör och allt det vanliga. Tada klart.

Skippa kiten då dom är gjorda för 240sx som har annorlunda karadn (hardyskiva och kortare diff)

/Jimmy

så tekniskt sett så är det inte "så svårt"

Har man skruvat lite så är det skitlätt.
Det som tar längst tid är elbiten (man får tänka lite) resten gör sig själv.

okej. vad skulle detta kosta på ett ca?

det luktar bränt gummi
(Dyslektiker)!

Mr s13 of Sweden
180 Inlägg
2 mars 2011
#16
falkon93 skrev:
Berna skrev:
falkon93 skrev:

så tekniskt sett så är det inte "så svårt"

Har man skruvat lite så är det skitlätt.
Det som tar längst tid är elbiten (man får tänka lite) resten gör sig själv.

okej. vad skulle detta kosta på ett ca?

Det beror ju på vad du får ge för prylarna för min del gick det på ca 20k

Lite för mkt är precis lagom.

343 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
#17
Berna skrev:
falkon93 skrev:
Berna skrev:

Har man skruvat lite så är det skitlätt.
Det som tar längst tid är elbiten (man får tänka lite) resten gör sig själv.

okej. vad skulle detta kosta på ett ca?

Det beror ju på vad du får ge för prylarna för min del gick det på ca 20k

okej och då var de en rb25det eller?
kollade lite på ebay och där ligger en motorena runt 14tusen me frakt. biligt/dyrt?

det luktar bränt gummi
(Dyslektiker)!

Mr s13 of Sweden
180 Inlägg
2 mars 2011
#18
falkon93 skrev:
Berna skrev:
falkon93 skrev:

okej. vad skulle detta kosta på ett ca?

Det beror ju på vad du får ge för prylarna för min del gick det på ca 20k

okej och då var de en rb25det eller?
kollade lite på ebay och där ligger en motorena runt 14tusen me frakt. biligt/dyrt?

Ja precis rb25det serie 2 med allt motorlåda kardan styrbox kabelpiska allt för 16k sen lite smått o gott ca 4 k typ oljor o dyl.

Skulle köpa från england så slipper du tull o moms

Lite för mkt är precis lagom.

6 Inlägg
7 maj 2011
#19
Lånar tråden lite då jag också har funderingar på en RB26DETT i min s13. Frågan är ju bara om det kommer gå att regbes då det blir mer Hk än vad den tillåtna hk/vikt begränsningen är?

Sen undrar jag om man måste byta nått mer än bara kabelpiskan till motorn inom det elektriska? tänkte på hastighetsmätare varvmätare osv.. smile


Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
7 maj 2011
#20
Har en kompis som har en RB25:a med 700 häst i sin 200:a. Han säger att det inte riktigt är värt för man spinner däck efter 300 hästar. Han köpte en GT-R som han bygger om nu istället.



Sök