3680
Sök

Val av koppling 940 turbo

Performance meck
342 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
hallå skulle behöva lite hjälp med val av koppling till 940n

bilen är idag nästan orginal ca 180hk ska vell upp över 200 iaf och eftersom koppligen redan ger vika om man ska vålda 3an på tort så kommer den aldrig hänga med senare.

då bilen ska köras varje dag så är jag inte sugen på att köpa för hård tryckplatta heller av den enkla anlednigen att det inte är så roligt att köra med.

så vad tror ni om en orginal tryck platta och en 6 puckad fjädrad lamell? 4puckad känns overkill
ni som kör med sinter idag hur är det istan och likande? bara lite finess eller överjävligt?

har även sett att endel använder 850r tryckplattor hur är dom i hårdhet?

samt hur beter sig det dubbelmassiga hjulet pallar det trycket eller ska men slänga på ett vanligt f svänghjul?

Mvh viktor

113 Inlägg
5 maj 2011
6 puckat och orginal tryckplatta låter inte som någon höjdare i mina öron. Kollat på sachs sortiment av tryckplattor? dom ska vara lätttrampade och hålla för effektuttag upp mot 400hk med orginal lamell:) men jag är inte på läst på volvos svänghjul så jag vet inte och sachs har ngn platta till dom men kan ju vara värt att ta en titt på det:)

2 230 Inlägg
5 maj 2011
sachs 712 är kanon smile håller bra långt(525nm) och känns som en vanligt

så kan det vara då det inte blev som det skulle

113 Inlägg
5 maj 2011
där ser man! som jag har fattat det så slipper du hugget om du kör sachs med orginal lamell istället för sinter:)

2 230 Inlägg
5 maj 2011
g0rra skrev:
där ser man! som jag har fattat det så slipper du hugget om du kör sachs med orginal lamell istället för sinter:)

stämmer fin fint det smile har den själv och har då inte fått den att slira ännu iaf tongue

så kan det vara då det inte blev som det skulle

854 Inlägg
5 maj 2011
Kör med -712 och en originallamell. Du kommer kunna misshandla kopplingen friskt, även med över 300 hk. Grym känsla, lättkörd, går att slira och dimensionera utan problem. Bästa kopplingen jag kännt/kört med!

Performance meck
342 Inlägg
5 maj 2011
Trådstartare
gurra ja det har dom men vill inte behöva anstänga mig för att koppla

låter som alla säger att 712 is the whay to go om den inte håller så får vell prova med 712 och 4 puckad lamell jävel  för våld det är inget jag blygar med.

tack för svar återkommer om jag har fler funderingar;)

Mvh viktor

854 Inlägg
6 maj 2011
Förstår inte hur du tänker när du pratar om att inte ha en förstärkt tryckplatta men ändå funderar du på sinter... Är det något som gör en bil obekväm så är det sinter, inte att du får trycka marginellt hårdare på kopplingen.

Med dina effektplaner kommer du absolut inte behöva en sinter.

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
6 maj 2011
Kmarcus skrev:
Förstår inte hur du tänker när du pratar om att inte ha en förstärkt tryckplatta men ändå funderar du på sinter... Är det något som gör en bil obekväm så är det sinter, inte att du får trycka marginellt hårdare på kopplingen.

Sinter är inte så hemskt som alla tror.. det är vanesak smile

Dock blir den lite jobbig om man kör med hög utväxling..

Sitter själv idag med 4 puckare och en 712 tryckplatta greppar fint ^^

~Andy~

854 Inlägg
6 maj 2011
Nej, men steget mot okomfortabel blir garanterat större med sinter än med en ordentlig tryckplatta. Finns ingen anledning till att köra med sinter om man inte har effekt som kräver det.

Att ha 200 hk och sinter ger ifs en hel del respekt runt lokala korvmojjen tongue
Senast redigerat av Kmarcus (6 maj 2011)

1 163 Inlägg
6 maj 2011
Kmarcus skrev:
Nej, men steget mot okomfortabel blir garanterat större med sinter än med en ordentlig tryckplatta. Finns ingen anledning till att köra med sinter om man inte har effekt som kräver det.

Att ha 200 hk och sinter ger ifs en hel del respekt runt lokala korvmojjen tongue

hehe håller med ^^ men ska man leka mkt dvs vålda så är ju faktiskt sinter att rekommendera :p bilen vill gå lite bredare om man gillar att dubbelkoppla big_smile

~Andy~

Performance meck
342 Inlägg
6 maj 2011
Trådstartare
Kmarcus skrev:

är bara lite tveksam till att orginallamell klarar jobbet men vi får se ville bara få lite uppfattning. om vad folk tycker.

hmm hur kan bilen gå bredare bara för en man använder en annan lamell?

angående effekten så kommer den såklart spåra ur som allt annat så stirra er inte blinda på 200

Mvh

1 163 Inlägg
6 maj 2011
wistfors skrev:
Kmarcus skrev:

är bara lite tveksam till att orginallamell klarar jobbet men vi får se ville bara få lite uppfattning. om vad folk tycker.

angående effekten så kommer den såklart spåra ur som allt annat så stirra er inte blinda på 200

Mvh

Du kan inte jämföra sinter och original lamell.. originalaren kommer slira pga den kommer gå varm efter ett par dubbelkopplingar :p  och sintern greppar ju självklart 1000000000000000 ggr bättre.. smile

~Andy~

Performance meck
342 Inlägg
6 maj 2011
Trådstartare
volvoandy90 skrev:
wistfors skrev:
Kmarcus skrev:

Mvh

Du kan inte jämföra sinter och original lamell.. originalaren kommer slira pga den kommer gå varm efter ett par dubbelkopplingar :p  och sintern greppar ju självklart 1000000000000000 ggr bättre.. smile

varför skulle man inte kunna jämför en orginal lamell med en sinter?
förstår inte vad du menar med dina dubbel koppligar förklara är du snäll.

Mvh

1 163 Inlägg
6 maj 2011
wistfors skrev:
volvoandy90 skrev:
wistfors skrev:

Mvh

Mvh

om du kör och sladdar på lite högre växel t ex 3an så brukar det inte riktigt orka med 200hk, då blir det enkelt att man kopplar en extra gång för att få lite mer ork.. smile

~Andy~

59 Inlägg
7 maj 2011
Wistfors säg till om du har hittat något ställe med schyssta priser på 712or smile har sett att massor har köpt kompletta kit med allt + 712 plattan smile Kommer inte ihåg v art jag har sett dem men är det inte vettigare att köpa en hel kopplingssats från sachs ?

Performance meck
342 Inlägg
7 maj 2011
Trådstartare
volvoandy90 skrev:
wistfors skrev:
volvoandy90 skrev:

Mvh

om du kör och sladdar på lite högre växel t ex 3an så brukar det inte riktigt orka med 200hk, då blir det enkelt att man kopplar en extra gång för att få lite mer ork.. smile

då är jag med! 3an orkar den dock redan idag bara det går fort så är det inga problem.
skog japp det kan jag göra!

Sök