Söker man en roligare bil som supra, skyline osv så är det en stark rekommendation att ha en bruksbil att använda till vardags. Det är inte kul att skaka runt till/från jobbet med en sådan bil dessutom så blir det en del i sopparäkningar då med, bättre att ta fram pärlan när det är en fin dag/kväll och nöjesåka/glida och ha kul varenda mil som körs kan inte påstå att åka till/från jobb är särskilt givande. Angående mekvana så lär man sig under tiden, man kan börja med oljebyten, tändstift, bromsar sedan tar man allt eftersom det dyker upp aldrig fel att ha någon att fråga heller och man får mkt hjälp via forum på internet. Visst pajar turbos och sånt så kan det bli dyrt men det blir det oavsett vad det är för bil nästan, men det finns mkt begagnat och renoverat världen över och det behöver inte bli dyrare att laga än vad det kostar att göra samma jobb på en volvo.
Försäkringsmässigt så kan det bli en del pengar på en rolig bil, beror på var man bor, ålder, försäkringens omfattning, var man parkerar mm mm. Men rent soppamässigt räkna på 1.5liter V-power/98oktan per mil, det går att åka på runt litern men då kör man väldigt lugnt och harmoniskt. Delar är ofta inte så mkt dyrare än till en modern bil, dock så kan det löna sig ordentligt att handla direkt från japan. Men när något måste bytas/repareras så kan man få vänta på grejer finns det inte i lager kan det ta allt från 1-20veckor att få saker men oftast inom ett par veckor. Har räknat ut att ca: 4-5000kr/mån har jag lagt på grejer till bilen under förra året, där tillkommer bensin, försäkring, garagehyra, lån? mm. Dock så var min lite av ett renoveringsobjekt med defekt växellåda, koppling, bromsar, lite lackskador, och halvkassa däck.
Ska man importera/köpa en sådan här bil så tycker jag man ska se till att få så mkt som möjligt med bilen som coilovers, avgassystem, intercooler, fälgar, bromsar, oljekylning, styling osv. Skadar heller inte att tex koppling, växellåda, motor är genomgången och då är det bra att det finns kvitton som styrker att det är gjort. När det gäller trim så tycker då jag att man bör ta sig en funderare på om man ska köpa en bil som är ombyggd med större turbos, screamerpipe, insprut, boxar osv Visst det är dyra saker MEN i så fall så är det bra om originalgrejerna medföljer så man kan återställa bilen om det behövs pga bilprovningar och dyl.
Hittar du en bil så ta med någon som kan bilarna, folk på diverse forum är väldigt hjälpsamma och följer säkert med och kikar på bilen om du bjuder på en kebab. Är du minsta osäker på en bil så avstå och åk och titta på nästa.
Men som jag brukar säga, Bättre att leva och ångra saker man gjort, än att leva och ångra saker man aldrig gjorde. Det är bara pengar och det får man inte ta med sig ner i graven, räkna på det och vill du verkligen ha en sådan bil så do it, i värsta fall så får du väl sälja bilen men då har du iaf gjort det du ville.
Senast redigerat av Madhouse (29 april 2011)
Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.