3392
Sök

Körkortet åt helve*e?

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
12 maj 2011
LimpanS skrev:
Räcker med 19" på min för att mätaren ska visa några procent mindre än verkligheten.. Mätt med GPS smile

Men det har ju inte med 19" eller 17" att göra, utan däckens rullomkrets. 19" kan ha olika rullomkrets, så du har nog valt fel däckdimension isåfall...

/Mattias

Avstängd
10 388 Inlägg
12 maj 2011
Sheba skrev:
it_mutt skrev:
Anen skrev:
Du hade alltså ca 114 på din hastighetsmätare?

En hastighetsmätare får aldrig visa för lite så därför visar dom alltid lite för mycket. Verklig fart borde ha varit mellan 100 - 110.

Möjligt att dom inte FÅR visa för lite, men jag har haft både en och två kärror som visat för låg hastighet på mätaren

Väldigt stora däck monterade? tongue

Mnjaäe, på förra bilen, som visserligen bara var tillfällig (Hyundai Accent) satt där väl...hmm...14"? tongue

Men den visade ca 8km/h för långsamt, nog för att få böter med en grinig polis iaf, men visst, nu visste jag ju om det så

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

351 Inlägg
12 maj 2011
matteeee skrev:
LimpanS skrev:
Räcker med 19" på min för att mätaren ska visa några procent mindre än verkligheten.. Mätt med GPS smile

Men det har ju inte med 19" eller 17" att göra, utan däckens rullomkrets. 19" kan ha olika rullomkrets, så du har nog valt fel däckdimension isåfall...

Blir svårt med mindre än 35 profil..

2 976 Inlägg
12 maj 2011
LimpanS skrev:
matteeee skrev:
LimpanS skrev:

Blir svårt med mindre än 35 profil..

Jag upprepar: Du har nog valt fel däckdimension isåfall.....

/Mattias

Avstängd
10 388 Inlägg
12 maj 2011
LimpanS skrev:

Mnja, som tidigare påpekat; har med rullomkretsen att göra

MEN, sen det där med gpshastigheten ska man allt ta med en smula salt. Har en gps här, som OAVSETT vad jag sätter den i/på för fordon, visar 5km/h lägre hastighet än mätaren. Spelar ingen roll om den sitter i Audin, Lastbilen, Mustangen, på Yamaha:n eller på cykeln (nåja, sen kan man kanske fundera på hur exakt cykeldatorn är, men iaf).

Så, att utgå från gps:en KAN iaf vara galet det också (givetvis KAN din gps visa rätt, säger bara att alla inte gör det)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

351 Inlägg
12 maj 2011
Nu blev det väldigt offtopic här.. Men om jag har 19" så måste jag ju ha däck på fälgarna också, eller hur? Och med däck på så blir det större rullomkrets. Jag har jämfört med vinterdäcken som har rätt diameter och de är mindre..

2 976 Inlägg
12 maj 2011
LimpanS skrev:
Nu blev det väldigt offtopic här.. Men om jag har 19" så måste jag ju ha däck på fälgarna också, eller hur? Och med däck på så blir det större rullomkrets. Jag har jämfört med vinterdäcken som har rätt diameter och de är mindre..

Vi har inte sagt att det är rätt med 19". Men med 215/35-19 klarar du toleranserna för ökning iaf, även om det fortfarande blir en ökning i rullomkrets.

/Mattias

519 Inlägg
12 maj 2011
LimpanS skrev:
...varför ska det alltid komma nån moralkaka så fort nån nämner att en förälder äger bilen man kör med? Han vet vad han gör så ni behöver inte berätta för honom.. Sen vet jag inte hur du parkerar din bil, Larschan, men jag kan parkera och vet reglerna så då får man inga böter.

Självklart vet jag reglerna som gäller vid parkering men det var parkeringsvakten som gjorde fel denna gång (inte för någon av er kommer tro det) men parkeringsvakten satte en bot på "min" bil trots att jag parkerat enligt reglerna.

Självklart ville jag inte betala en bot som är felaktig men jag kunde inte gå in på polisstationen och överklaga denna parkeringsbot själv utan då var jag tvungen att ha min mammas tillåtelse (eftersom att hon stod som ägare på bilen) och den skulle vara skriftligt. Hon blev då tvungen att faxa ett godkännande (eftersom jag var 30mil "hemifrån") så att jag fick överklaga denna parkeringsbot. När jag till slut kunde överklaga så fick jag rätten på min sida och jag kunde riva parkeringsboten när den kom i brevlådan.

Dit jag vill komma är att det kan bli ett himla bök, nu var min mamma tvungen att leta en fax för att kunna faxa godkännandet till polisen och sedan så fick hon ju hem parkeringsboten (som kunde rivas) i sin brevlåda. I alla fall jag tycker att det blev väldigt struligt och snudd på pinsamt!

40 Inlägg
12 maj 2011
LimpanS skrev:

Rullomkretsen får skilja sig +/-5% från bilens orginal dimension om jag komemr ihåg rätt. Gissar på att det är 16" orginal 205-50-16 borde bli 235-30-19

http://www.shrek.se/rullomkrets.htm

Administratör
11 911 Inlägg
12 maj 2011
Det är lätt hänt att en ny diskussion härleds från en annan, och övergången blir så mjuk att man knappt reagerar på att man kringgått ursprungsämnet totalt wink

Stänger här då jag känner att just det hänt. Trådskaparen har nog fått svar på sin fråga vi det här laget dessutom.

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Sök