2369
Sök

Dubbelkommando montering

551 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
Kan det vara svårt att ordna i en Opel Combo med automat?

Här finns en sats men det borde gå att göra billigare.

http://www.saile.se/produkt/Dubbelkommando-for-automat
Senast redigerat av Rorys (9 maj 2011)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

551 Inlägg
9 maj 2011
Trådstartare
Jättebra att köra upp i den bil man tränar med hemma och bra att ha ett år efter i nödfall, så sparar man in bilskolan som bara suger.
Frågan är om det kan fixas billigare för i en automat behövs bara en extra bromspedal och som vanligt fler speglar.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

94 Inlägg
11 maj 2011
kan säga att om du nu vill köra upp i automatbil hoppas jag att du är medveten om att du bara får behörighet för just automatbilar efter uppkörningen... ganska tråkig begränsning.
och för att kunna bruka bilen godkänt med dessa grejer måste bilen besiktigas med dubbelkomando i de nya papprena och då kommer du få använda bilen till uppkörning.

frågar du mig är detta onödigt massa arbete och tid och pengar för att endast ha för uppkörningen för att slippa bilskolan.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
11 maj 2011
Hyr bil till uppkörningen. Kan man inte anpassa sig till en annan bil vid ett sådant tillfälle får man träna mer, då har man inte rätta känslan

551 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
smilesante skrev:
kan säga att om du nu vill köra upp i automatbil hoppas jag att du är medveten om att du bara får behörighet för just automatbilar efter uppkörningen... ganska tråkig begränsning.
och för att kunna bruka bilen godkänt med dessa grejer måste bilen besiktigas med dubbelkomando i de nya papprena och då kommer du få använda bilen till uppkörning.

frågar du mig är detta onödigt massa arbete och tid och pengar för att endast ha för uppkörningen för att slippa bilskolan.

Hon vill först ta automat och sedan byta till manuell. Bilen ska ändå besas snart. Men ska man hyra bil måste man ev. ta en manuell och vi har själva automat och manuell.
Tiden med ny lapp är inte jag säker på att hon klarar när hon är trött, man har restriktioner i andra länder, jag har förbjudit henne att köra barn då. Så det sitter inte ivägen att ha mer än en handbroms då heller för mig.
Att bara montera en extra fotbroms borde inte vara så svårt eller dyrt.

KHRacing
12 maj 2011
Rorys skrev:
Hon vill först ta automat och sedan byta till manuell. Bilen ska ändå besas snart. Men ska man hyra bil måste man ev. ta en manuell och vi har själva automat och manuell.
Tiden med ny lapp är inte jag säker på att hon klarar när hon är trött, man har restriktioner i andra länder, jag har förbjudit henne att köra barn då. Så det sitter inte ivägen att ha mer än en handbroms då heller för mig.Att bara montera en extra fotbroms borde inte vara så svårt eller dyrt.

Jag fattar ärligt talat inte så mkt av denna tetxen..
vad menar du med följande ?

restriktioner i andra länder - ja vadådå? detta är Sverige & vi har svenska regler

Ny lapp som hon inte klarar av när hon är trött ? - kanske inte skall ha KK alls eller ?

Förbjudit henne att köra barn ?  hon har väl inget KK ?
Senast redigerat av KHRacing (12 maj 2011)

551 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
Bensinskallen skrev:
Hyr bil till uppkörningen. Kan man inte anpassa sig till en annan bil vid ett sådant tillfälle får man träna mer, då har man inte rätta känslan

Jag har kört upp med bilskola en gång och sen har vi kört upp 2 ggr med egna bilar utan problem.  Jag har haft många bilar och det tar en stund att vänja sig vid en ny, i ett prov kan det bli nervöst. Men där vi kan köra upp har dom bara Golf nu, jag föreslog igen att vi kör upp bara med mig med, då hon kör prickfritt utvilad. För hur svårt kan det vara att köra upp i en liten Golf.

Men då har bilskolan sagt nu att hon är nära, de ska bara träna lite mer lektioner där provplatsen är. Jag sa att det är löjligt, man kan läsa i Flashback var de brukar köra i flera olika områden omkring, så det kan bli många lektioner.

Bilskolan har kostat tiotusentals kronor, hon bytte till en närmare oss och de verkar ha börjat om. Fast det är automat.
Vi hade kunnat köpt en hel bil med dubbelkommando för samma pengar och sålt den igen.

551 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
KHRacing skrev:
Rorys skrev:
Tiden med ny lapp är inte jag säker på att hon klarar när hon är trött, man har restriktioner i andra länder, jag har förbjudit henne att köra barn då. Så det sitter inte ivägen att ha mer än en handbroms då heller för mig.Att bara montera en extra fotbroms borde inte vara så svårt eller dyrt.

restriktioner i andra länder - ja vadådå? detta är Sverige & vi har svenska regler

Ny lapp som hon inte klarar av när hon är trötyt ? - kanske inte skall ha KK alls eller ?

Jag blir distraherad av radio/TVn när jag skriver ibland.
Hon bör ev. inte ha körkort men vad kan jag göra åt det. I andra länder är nya körkort förende med regler om maxfart etc. Här har vi inga alls och många krockar första året, hon har varit nära redan flera ggr när hon är trött, ambitiöst och omdömeslöst när jag kunnat köra istället men hon vill träna och vi vill inte bråka. Så ett villkor är att om/när hon ev. har lappen, får inga barn åka med bara henne tillsvidare. Om det håller för hon körde iväg med barn och sopor utan mig nyligen, olovlig körning.
Senast redigerat av Rorys (12 maj 2011)

94 Inlägg
12 maj 2011
KHRacing skrev:
Rorys skrev:

Ny lapp som hon inte klarar av när hon är trött ? - kanske inte skall ha KK alls eller ?

kan bara hålla emd och helt ärligt förstår jag inte vart denna diskutionen tar vägen? den försvinner ju långa vägar från de jag svara på från början?

5 198 Inlägg
12 maj 2011
Må ju va bättre och billigare att hyra bil från tsv eller bilskolan..tar man körkort på bilskolan så kör man ju oftast upp i samma bil man övningskör.. iaf här i stan. Och blir man distraherad av barn och radio är ju frågan om man ska ha körkort.

551 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
smilesante skrev:
KHRacing skrev:
Rorys skrev:

kan bara hålla emd och helt ärligt förstår jag inte vart denna diskutionen tar vägen? den försvinner ju långa vägar från de jag svara på från början?

Javisst, frågan är ju hur man kan montera dubbelkommando billigt, inget annat.

551 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
gamlingen skrev:
Må ju va bättre och billigare att hyra bil från tsv eller bilskolan..tar man körkort på bilskolan så kör man ju oftast upp i samma bil man övningskör.. iaf här i stan. Och blir man distraherad av barn och radio är ju frågan om man ska ha körkort.

I normalfallet ja men hon är livsfarlig ibland så jag vill gärna ha en extra pedal framöver också, om hon råkar köra bra på uppkörningen och dåligt sedan. Det går inte att stoppa någon som vill ha körkort, bara om någon är sjuk.
Jag blir inte distraherad av radio eller barn när jag kör, möjligen där det är svårt att hitta eller stökig trafik. Samma sak verkar gälla henne.
Senast redigerat av Rorys (12 maj 2011)

oo=00=oo
374 Inlägg
12 maj 2011
Rorys skrev:
I normalfallet ja men hon är livsfarlig ibland så jag vill gärna ha en extra pedal framöver också, om hon råkar köra bra på uppkörningen och dåligt sedan. Det går inte att stoppa någon som vill ha körkort, bara om någon är sjuk.
Jag blir inte distraherad av radio eller barn när jag kör, möjligen där det är svårt att hitta eller stökig trafik. Samma sak verkar gälla henne.

Om du anser att det kommer att behövas en pedal även efter att hon har tagit körkort, då verkar inte personen i fråga vara speciellt lämpad att framföra en bil.

Freude am fahren!

551 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
M7an skrev:
Rorys skrev:

Om du anser att det kommer att behövas en pedal även efter att hon har tagit körkort, då verkar inte personen i fråga vara speciellt lämpad att framföra en bil.

Det kan komma att behövas men som jag skrev går det inte att stoppa en person från att ta körkort, hennes tillstånd tar slut i höst så vi har hållit på i flera år.
Hon får börja att köra själv första tiden så får vi se om det går utan en olycka.

94 Inlägg
13 maj 2011
Rorys skrev:
M7an skrev:
Rorys skrev:

Det kan komma att behövas men som jag skrev går det inte att stoppa en person från att ta körkort, hennes tillstånd tar slut i höst så vi har hållit på i flera år.
Hon får börja att köra själv första tiden så får vi se om det går utan en olycka.

man får hoppas att man inte möter denna person i fråga i trafiken i sånna fall....

551 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
smilesante skrev:
Rorys skrev:
M7an skrev:

man får hoppas att man inte möter denna person i fråga i trafiken i sånna fall....

Det är många jag inte vill möta.
En jag kände körde bra men var sjuk då hon åkte runt och trackade andra, jag såg till att lappen drogs in och tog bilen för gamla skulder.
Senast redigerat av Rorys (13 maj 2011)

Sök