3215
Sök

Hur vet jag att topp packningen har gått sönder?

12 Inlägg
6 januari 2007
Trådstartare
#1
Hejsan gott folk, jag har en Saab 9000 2,3T 94,a Som Jag behöver lite hjälp med. Oljan är ren och fin men kylarvattnet är skitigt sen går värmen upp på tomgång men inte när jag kör bilen. Behöver jag bara rengöra kylar systemet eller är det topp packningen som gått?

Väldigt tacksam för snabbt svar.. M.v.h jimmy
Senast redigerat av jadeland (6 januari 2007)

Smålänning
7 882 Inlägg
6 januari 2007
#2
Försvinner det vatten också? i så fall kan det vara topplockspackningen, annars så är det nog bara att rengöra systemet.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

12 Inlägg
6 januari 2007
Trådstartare
#3
Det försvinner inte vatten tror jag. I så fall försvinner det inte så snabbt..

269 Inlägg
6 januari 2007
#4
kan vara vattenpumpen också

VW Passat R Tdi 4motion

12 Inlägg
6 januari 2007
Trådstartare
#5
JAg kanske ska prova och rensa systemet först och sen se vad som händer..?

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 januari 2007
#6
du kan tex kolla om de är onormal högt tryck i kylaresystemet genom att öppna locket på vattenbehållaren ..akta så du inte bränner dig bara :p Mvh Jens


82 Inlägg
7 januari 2007
#7
vad är det för skitigt i klarvattnet då? är det olja är det ju inget bra..


3 295 Inlägg
7 januari 2007
#8
Ser det ut Såhär?? definitivt en topppackning då... har nyss bytt på min.. men det försvann inget vatten.. det var olja som trycktes ut i kylarvätskan.. tappa ur och kolla om det är olja!
http://static.garaget.org/gallery/archive/92/8861/92-40650.jpg
Senast redigerat av Slave_joe (7 januari 2007)


12 Inlägg
7 januari 2007
Trådstartare
#9
Vattnet ser lite ut som på bilden du skickade Slave_joe  (tyvärr) sad jag har rengjort systemet nu men värmen går upp på tomgång men inte när jag kör och det försvinner inte vatten. Oljan ser bra ut men inte vattnet. Jag ska vänta tills ikväll när jag kört lite till men bilen, annars är det väl topp packningen sad ???? Vad kan det kosta att byta packningen??? Och har ni något mer tips att göra medans dom ändå ska byta packningen?

Jimmy......

3 295 Inlägg
7 januari 2007
#10
skicka iväg toppen till nån som kan porta den kanske? tongue
jag bytte ju i sommras, gjorde det själv så kostnaderna var ju bara för nya packningen och bultar iprincip.. men passa på och byt packningarna mellan turbo/Grenrör, topp/grenrör, insug /topp, och diverse kopparringar som  måste plockas bort.. om du gör det själv alltså.. annars på verkstad så kostar det nog ganska mkt mer..


MVH Johan



Sök