6*9or som skär ut trumhinnorna. HJÄLP

ChipOne
7 januari 2007 · 82 Inlägg

Jag fick ett par 6*9or av märket JBL av polarna här om dagen och dessa monterades snabbt in i hatthyllan på min 240. Dom drivs av ett 4 kanaligt steg som levererar typ 70W per kanal. höger/vänster fram på steget är kopplat till mellan/diskant på högtalarna och höger/vänster bak på steget är kopplat till bas på högtalarna. När jag provspelade så lät det som om dom höll på att skära ut mina trumhinnor. Diskanten skrek som jag vet inte var och det var bara att stänga av fort som fan, men dom överröstade inte det övriga systemet. Jag gainade ner diskant/mellan så mycket det gick och testade igen, men ljudet blev bara lägre men det skrek fortfarande. Det känns som om mellanregistret har ramlat bort för det är bara diskanten som hörs typ. Vad gör jag för fel? nån som fattar...?

...med bakändan i väggrenen...
ILarsaI
7 januari 2007 · 326 Inlägg

Har du kopplat in delningsfilter, eller följde det med filter som går att köra så som du kopplat? Separat matning alltså för elementen.

viccoA
7 januari 2007 · 3 112 Inlägg

Är de helt nya kan de behöva  spelas in några timmar så försvinner kanske lite av den vassa karaktären...

ChipOne
7 januari 2007 · 82 Inlägg

det går att köra så som jag kopplat. Det sitter ingång för diskant/mellan och bas. orginal så var dom byglade, men det lät inge bra redan då, så jag klippte bygeln vilket man kan göra enl. anvisning för att styra dom separat, men jag får det ändå inte att fungera som jag vill ha det. Och dom är helt nya. har max spelat en timme med dom.

...med bakändan i väggrenen...
robininfOCUS Med lem
7 januari 2007 · 768 Inlägg

Testa dem med något annat slutsteg eller på inneförstärkaren. Spelar basen och mellanregistret då? (i 6x9an)

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!
Volvo 242L "Våfflan" (1976)
Volkswagen 1200 Typ 1 "Bubblan" (1960)
Volkswagen Golf Variant "Goffe" (2004)
ChipOne
7 januari 2007 · 82 Inlägg

har hittat felet nu tror jag... Basfrekvensen på steget var draget till min, så det kom inget bas/mid ur basen. Nu är det mycket skönare. kan det stämma? tack för tipsen iaf!

/chip

...med bakändan i väggrenen...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang