3343
Sök

Supra Startar ej efter kamrems byte??

Bilmekaniker
805 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
Jag bytte kamrem och allt där eftersom packboxen på vevaxeln läckte olja. Nu startar inte bilen alla markeringar är 100% rätt är jag HELT säker på.
Nu startar den inte får felkod 12 som ska vara kamaxel eller vevaxel givare.. kopplar jag ut vevaxel givaren så går den på startmotorn bara den försöker inte ens starta verkar det som.

Kopplar jag in den så baksmäller den lite emellanåt och försöker gå igång men det gör den inte... Jag råkade böjja triggerhjulet längstner där kamaxel givaren mäter av på. Kan det påverka att den är lite skev eller?
Är triggerhjul så känsliga eller?
Mvh

37 Inlägg
17 maj 2011
Hej

Ja det är ganska känsligt, du har nog felet där.
Sensorn måste känna av alla tänder och minsta avikelse kan göra att motorn inte startar.

Mvh Dani

595 Inlägg
17 maj 2011
Tyvärr så är triggerhjulen väldigt känsliga ja. Det som kan ha hänt är att givaren missar x antal tänder på skivan, vilket resulterar i minde spänning i givaren. Vilket ger felkoder. Har du krökt den mycket?
Det kan inte vara så att det glappar mellan hjulet och spolen?

Mvh

Bilmekaniker
805 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
Alltså, jag hade inte det rätta avdragaren att ta av det så försökte med en som hade 4 "armar" som man skruvade på i mitten för att dra ut det och ja det gjorde dem lite skeva bankade tillbaka så gott det gick men blev inte helt perfekt. Hittade en på biltema som funkade bättre men då hade jag redan krökt den... vet inte hur pass känsliga dem är men får http://mkiv.supras.org.nz/articles/engine_2_12.htm den felkoden, kan ett skevt triggerhjul ge det som felkod? Och vad jag vet så är en givare sönder helt eller fungerar ?
för när jag kopplar in och ut kamaxel givaren så reagerar den ju annorlunda än när den är inkopplad så antagligen fungerar den och triggerhjulet är det som är kasst?

Mvh

595 Inlägg
17 maj 2011
Kan ju vara så att givarn glappar helt enkelt. Kan ju uppstått om du var lite hårdhänt?
Det är ju ganska sköra de där..

Bilmekaniker
805 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
jo, men om ni nu har rätt att trigger hjul är så känslig så är det nog felet. Antog det själv efteråt man ja ville få ihop den till emmaboda men det får man skippa antar jag.. men fler svar skadar inte!

Mvh

415 Inlägg
17 maj 2011
Som jag skrev i din gästbok...problemet är ju att du påstår att din triggerskiva är lös. Triggerskivan och vevaxelhjulet skall sitta ihop. Där har du det solklara felet.
När du monterade bort drevet med den felaktiga avdragaren lossnade säkert triggerskivan från drevet, ett vanligt fel även på orörda bilar.
Den sitter bara påpressad med ett gäng "tjörnslag" samt en flik som styrning hur den ska sitta.

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!

Sök