Den står fritt, eller rättare sagt den ligger parallellt mot kretskortet.
Ska kika när jag väl plockar ur flexitunen för byte av komponent, om det sitter nån diod där i.
Vet inte om detta hjälper, men när den första IRF540N brann, så hade jag nyligen kört med bilen och parkerat den, gick in på den lokala affären och handlade. När jag kom tillbaks, så vred jag på tändningen som vanligt. Men, när bilen är varm, så kan/ska man vänta typ 5 sekunder med att starta bilen om man inte vill ha autochoke, dvs att ju snabbare man startar bilen, ju mera choke får den.
Men när jag väntade de sekunderna, så fräste det och rök sedan om flexitunedosan, det var då IRF 540N brann upp.
Andra gången den komponenten brann upp, så hade jag ändrat inställningarna i flexitunen från auto choke till manuell choke, dvs att man får trycka på en knapp 5 ggr för att minska choke stegen. Samt kopplat in lysdiod som talar om hur många procent dutycycle spridarna körs på, (80/90/100%), även kopplat direktström till flexitunen för att autochoken inte ska aktiveras.
Samma problem uppstod ändå efter en kort avstängning avstängning av motorn innan start igen.
Denna gång fräste det bara, ingen rök.
"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille