3229
Sök

Garrett t04e trycker ur sig olja!

571 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
#1
Har precis startat upp min 940 och sitter en t04e på, de blårycker satan och kommer olja från wg pinnen som har suttit på (fastsvetsad nu) Inte så värt mycket glapp i den vad jag kan känna om man drar den utåt, mer upp och ner.

Är turbon slut eller kan de vara nå annat?

312 Inlägg
21 maj 2011
#2
Om man kan röra den mycket upp och ner kan det tyvärr vara så att turbon behövs renoveras. Om du har tur kan det vara så att du har för mycket oljeflöde/oljetryck i kombination med för liten oljeretur som gör att han trycker ut olja. Hur grov är returen?


571 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
#3
ExtremeBoost skrev:
Om man kan röra den mycket upp och ner kan det tyvärr vara så att turbon behövs renoveras. Om du har tur kan det vara så att du har för mycket oljeflöde/oljetryck i kombination med för liten oljeretur som gör att han trycker ut olja. Hur grov är returen?

Va ute nu å skruva isär den, de va en sjö med olja i avgashuset. Jag har vinklat turbon lite för att den ska passa med tryckröret till ic, Är de nån engångs packning som sitter mellan där?
Oljereturen har ett grovt rör å slang så där ska de va lugnt, oljan in är väl ca 4 mm inuti.

http://imageshack.us/m/849/8999/20110521154935.jpg

http://imageshack.us/m/268/1204/20110521154951.jpg

One Man Clan
4 287 Inlägg
21 maj 2011
#4
är du säkert på att de bara är turbon då så dei nte kommer från nån annans?


571 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
#5
Xuri skrev:
är du säkert på att de bara är turbon då så dei nte kommer från nån annans?

Borde vara den, motorn funka fint innan jag böt

One Man Clan
4 287 Inlägg
21 maj 2011
#6
okej okej. antagligen kolvringarna på axeln som har koksat å sitter fast så oljan rinner ut den vägen.
kan funka om man river isär turbon å rengör den ordentligt, om de nu inte glappar.


571 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
#7
Xuri skrev:
okej okej. antagligen kolvringarna på axeln som har koksat å sitter fast så oljan rinner ut den vägen.
kan funka om man river isär turbon å rengör den ordentligt, om de nu inte glappar.

Okej, såg att de va lite "kladd" eller nå vid avgashuset samt lite skit, kan de va nå sånt litet som gör så den inte håller tätt?

One Man Clan
4 287 Inlägg
21 maj 2011
#8
visst skit kan göra så den läcker lite. om du är säker på att turbon strular så kan man ju plocka ner dom å kolla hur dom ser ut invändigt. oljereturen är inte igen koksad ?


571 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
#9
Xuri skrev:
visst skit kan göra så den läcker lite. om du är säker på att turbon strular så kan man ju plocka ner dom å kolla hur dom ser ut invändigt. oljereturen är inte igen koksad ?

Har gjort rent lite nu, alla slangar å rör är nya. ska ut å provstarta nu igen

Trimmare
129 Inlägg
571 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
#11
Va ute å prova igen nyss, hjälpte inte att göra rent lite.. Funkar ju bra när den är kall.
Motorn, ja vet att den drar lite olja. Men inga mängder roll
Vevhuset är öppet, alltså inte ens en slang där nu, om de har någon betydelse.

571 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
#12
http://imageshack.us/m/818/8549/20110521201738.jpg
Nu sitter den så här, men avgashuset fylls fortfarande. Måste jag ta å skaffa en rak anslutning ändå?

http://imageshack.us/m/687/103/20110521212756.jpg
Returen är ca 10mm, slangen 14 kanske.. Kan de vara för lite?
Har iaf fixat så den går rakt ner.
Senast redigerat av _Persson_ (21 maj 2011)

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
21 maj 2011
#13
röret måste nog vara rakt så gott det går åtminstånde inte så hög vinkel sen är returen för trång invändigt tror jag

mät på ditt orginalrör..är det mindre är det för trångt

tänk på att retur röret kan aldrig bli för stort! smile

på bilden ser det ut som det är en riktig flaskhals i övergången från platta till rör hålet är jhu mega litet =/
Senast redigerat av Growe (21 maj 2011)

Kör fort så hinner inget hända...

312 Inlägg
21 maj 2011
#14
Där har du troligen ett av problemen. Returen bör vara iallafall 16 mm i diameter inne i röret. Du kan testa att ta en tratt och hälla i nån skitolja eller vatten och se hur flödet är i returslangen.


571 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
#15
Jo den verkar va för liten då, har använt rören ja fick med när ja köpte skiten så antog att de skulle va ok.

One Man Clan
4 287 Inlägg
22 maj 2011
#16
Jag tror inte diametern är några problem men du bör ha en strypning på inloppet i alla fall.

själv kör jag med 1/2 " slang, dvs 13mm slang och hydralkopplingarna är 10mm invändigt... de har jag kört med dom sista 4 åren. 3 olika turboaggregat.



Sök