Boostrider skrev:
Jag köpte en sotningssats på folkraceshop.
Här har du lite bilder och text på hur jag gjorde med motorn.
http://forum.svenska200klubben.se/viewt … p;start=20Du har väl dock b230et? Eller har du en tidig b230ft med lh 2.2?
Ställer man upp laddtrycket utan att ge mer bränsle så spikar de och det låter som grus mot torpedväggen eller som ventilslammer eller vad man ska säga. När detta uppstår bör man släppa gasen och sedan ställa ner laddtrycket ca 2hg under det laddtrycket de spikar på så man är lite safe.
Men kolla om turbon glappar.
Glappar den så mycket i sidled att impellrarna tar i väggarna så är den nog rätt slut men glappar den en del i sidled men ej in och ut så ska de inte vara någon fara.
Mät sedan kompressionstrycket i alla cylindrar. Är det under 9-10kg så är något fel.
Testa med lite olja i cylindrarna och testa igen. Blir trycket mer så kan de va kolvringarna som gått. Kanske även kolvarna om de spikat RIKTIGT ORDENTLIGT.
Blir de inte mer så är de troligtvis packning eller ventiler men i ditt fall så tror jag det är packningen.
Ja det går att köra med original. Spikar de så spikar de och de äter snabbt sönder en dyrare packning också...