3264
Sök

Volvo s70 2.0 växelproblem

9 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#1
Hej
Köpte en volvo s70 2.0 Turbo för 5 dagar sedan. När jag testkörde bilen märkte jag direkt att växlarna va tröga att få i. Ägaren säger att de är bara för att bilen stått stilla länge & det finns absolut inga fel på bilen & allt är kanon. Litade på honom men ännu har växlarna inte blivit mjuka.


Backen är J*VLIGT trög att få i, man måste ta i ganska mkt. Övriga växlar är med tröga... VI har testat att lufta kopplingen utan bättre resultat. Verkstäder säger det är kopplingsbyte. MEN kopplingen slirar INGET, testar man att bromsa å gasa så slirar det inte ett skit. VAD KAN DET VARA? HJÄLP!!!

Tacksam för alla svar jag får. Mvh Alexander


Forummoderator
18 051 Inlägg
23 maj 2011
#2
Heine skrev:
Hej
Köpte en volvo s70 2.0 Turbo för 5 dagar sedan. När jag testkörde bilen märkte jag direkt att växlarna va tröga att få i. Ägaren säger att de är bara för att bilen stått stilla länge & det finns absolut inga fel på bilen & allt är kanon. Litade på honom men ännu har växlarna inte blivit mjuka.


Backen är J*VLIGT trög att få i, man måste ta i ganska mkt. Övriga växlar är med tröga... VI har testat att lufta kopplingen utan bättre resultat. Verkstäder säger det är kopplingsbyte. MEN kopplingen slirar INGET, testar man att bromsa å gasa så slirar det inte ett skit. VAD KAN DET VARA? HJÄLP!!!

Tacksam för alla svar jag får. Mvh Alexander

Att lita på en säljare är inte så smart tyvärr. Tro mig. Gammal bilförsäljare. Tyvärr den ärliga delen av dessa så jag fick kicken...

Troligen så tar din koppling inte helt ut vilket kan jämföras med att du kopplar en fullt funktionell bil med halva pedalen nere. Därav de tröga lägena. Är 1:an likadan? Att byta koppling är som du säger inte svaret. Prova att lägg i ettan vid stillastående och be nån putta bilen bakåt på plan mark. Är det trögare jämfört med att göra det utan nån växel i tar inte kopplingen tillräckligt långt ner/fullt ut. Orsak till detta vet jag inte men en bra grej att kolla.

Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

9 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#3
Tack för ditt svar! Nej jag tyckte det verkade knepigt & skulle inte köpt bilen. Ångrar det som fan..
Dom som kikade på den idag la någon bricka imellan något så det nästan blev som en halv koppling till & testade men problemet kvar stod. 1an är trög som fan att få i som du frågade om. Ska testa de du tipsa om imorgon & se om det är någon skillnad. väldigt skumt problem..

Mvh Alexander


Forummoderator
18 051 Inlägg
23 maj 2011
#4
Heine skrev:
Tack för ditt svar! Nej jag tyckte det verkade knepigt & skulle inte köpt bilen. Ångrar det som fan..
Dom som kikade på den idag la någon bricka imellan något så det nästan blev som en halv koppling till & testade men problemet kvar stod. 1an är trög som fan att få i som du frågade om. Ska testa de du tipsa om imorgon & se om det är någon skillnad. väldigt skumt problem..

Mvh Alexander

Det finns något som heter "Köplagen" dock ej att förväxla med "Konsumentköplagen" om du som jag misstänker köpt bilen privat. Googla och läs på. Prova som du sa imorgon så felsöker vi vidare.

Jag har ev. ett ess i rockärmen till dig men kolla enligt oven så får vi se.

Alexander
"Dieselsmurfen"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

9 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#5
Det var en bilaffär som sålde bilen åt en kund. Skrevs i kvittensen att inga garantier lämnades. Men ägaren till bilen hävdade det inte var något som helst fel på bilen & om det hände något när jag körde hem & inom ett tag framåt kunde jag bara lämna tillbaka bilen eller ringa. Men han är svår att fåtag i nu osv....

Ska kolla upp de imorgon som du sa å se. Annars är jag tacksam för all hjälp jag kan få! Låter intressant!

Mvh Alexander


Forummoderator
18 051 Inlägg
24 maj 2011
#6
Heine skrev:
Det var en bilaffär som sålde bilen åt en kund. Skrevs i kvittensen att inga garantier lämnades. Men ägaren till bilen hävdade det inte var något som helst fel på bilen & om det hände något när jag körde hem & inom ett tag framåt kunde jag bara lämna tillbaka bilen eller ringa. Men han är svår att fåtag i nu osv....

Ska kolla upp de imorgon som du sa å se. Annars är jag tacksam för all hjälp jag kan få! Låter intressant!

Mvh Alexander

Var det en bilhandlare som sålde bilen åt en "privatkund" så ska du sova jävligt gott. Jo, vi får nog en kul dag imorgon. Hatar bilhandlare som tror de kan klara sig undan. Och jag kan de flesta regler...

Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 maj 2011
#7
Det är inte synkringarna som är slut i lådan då helt enkelt?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

9 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#8
Japp det var en bilhandlare som sålde bilen åt en privatkund.. Är det något speciellt som gäller då? Schysst att du vill hjälpa till.

TurbOla : Det är samma på backen & den är väl ingen synkning på den?


Forummoderator
18 051 Inlägg
24 maj 2011
#9
TurbOla skrev:
Det är inte synkringarna som är slut i lådan då helt enkelt?

Nej det tro jag inte. Han skriver ju inget om skrap vid växling.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 maj 2011
#10
Nej, det behöver inte skrapa.

Min fars 855 GLT är trög när man ska få i 2an vid högre varvtal, det skrapar inte eller något, den är bara så oerhört seg att få i.

Reglagen mellan växellåda och växelspak är enkla, finns inte så mycket som kan krångla, så ev. problem skulle jag tro finns i antingen koppling eller växellåda.

Men det ska tydligen göra en del skillnad mellan olika växellådsoljor, värt att prova?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
18 051 Inlägg
24 maj 2011
#11
Heine skrev:
Japp det var en bilhandlare som sålde bilen åt en privatkund.. Är det något speciellt som gäller då? Schysst att du vill hjälpa till.

TurbOla : Det är samma på backen & den är väl ingen synkning på den?

Underbart! Tråkigt med din situation förvisso men detta kommer att bli "kul" då en bil såld hos en bilhandlare oavsett förutsättningarna är att betrakta som en "handlarsåld bil" Alltså gäller konsumentköplagen och är inte bilen såld med en varudeklaration då värdet/köpeskillingen överstiger 15000:- och det inte klart framgår att bilens växlar är under normal skick eller växellådan är uppfuckad så har handlaren ifråga en riktigt jobbig dag framför sig imorgon...

Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

9 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
#12
Dieselsmurfen skrev:
Heine skrev:
Japp det var en bilhandlare som sålde bilen åt en privatkund.. Är det något speciellt som gäller då? Schysst att du vill hjälpa till.

TurbOla : Det är samma på backen & den är väl ingen synkning på den?

Underbart! Tråkigt med din situation förvisso men detta kommer att bli "kul" då en bil såld hos en bilhandlare oavsett förutsättningarna är att betrakta som en "handlarsåld bil" Alltså gäller konsumentköplagen och är inte bilen såld med en varudeklaration då värdet/köpeskillingen överstiger 15000:- och det inte klart framgår att bilens växlar är under normal skick eller växellådan är uppfuckad så har handlaren ifråga en riktigt jobbig dag framför sig imorgon...

Alexander

Ja jag köpte ju bilen för 27.000kr.. Så imorgon tycker du jag ska ringa till bilhandlaren & säga att konsumentköplagen gäller & att det är bara för dom att fixa den eller vad ska jag säga? Mvh


Forummoderator
18 051 Inlägg
24 maj 2011
#13
Heine skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Heine skrev:
Japp det var en bilhandlare som sålde bilen åt en privatkund.. Är det något speciellt som gäller då? Schysst att du vill hjälpa till.

TurbOla : Det är samma på backen & den är väl ingen synkning på den?

Underbart! Tråkigt med din situation förvisso men detta kommer att bli "kul" då en bil såld hos en bilhandlare oavsett förutsättningarna är att betrakta som en "handlarsåld bil" Alltså gäller konsumentköplagen och är inte bilen såld med en varudeklaration då värdet/köpeskillingen överstiger 15000:- och det inte klart framgår att bilens växlar är under normal skick eller växellådan är uppfuckad så har handlaren ifråga en riktigt jobbig dag framför sig imorgon...

Alexander

Ja jag köpte ju bilen för 27.000kr.. Så imorgon tycker du jag ska ringa till bilhandlaren & säga att konsumentköplagen gäller & att det är bara för dom att fixa den eller vad ska jag säga? Mvh

Du ska imorgon börja med att ringa din konsumentombudsman på din ort och förklara läget. Sen kan du skriva här vad hon/han sa så tar vi det ifrån detta. Sov gott.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök