3223
Sök

Framsystem caddy 99a

168 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
Tjena!

NU är det dags att börja bygga igen.
Denna gång ska det byggas i en Caddy sedan 99. I nuläget har jag en Alpine 9855 spelare, ett Audison VRx 2.250 steg samt en Helix P8. Min tanke är att placera subben i handsfacket och driva den på ett monoblock. Kommer troligtvis spela subben rakt ned emot golvet, får se vad som låter bäst när vi är där.
Tänkte hur som helst börja med att installera ett framsystem i bilen.
I mitt läge är ljudkvalite viktigt men det måste finnas stamp i grejorna!
Har tittat på både 2 och 3vägskit men bilr bara mer och mer osäker! Klarar man sig på ett 2-vägskit i.o.m subbens placering och bara installera mellanregister o diskant på brädan? Vill INTE gå miste om mellanregister nämnligen.
Mycket text blir det, suck..
Har säkert glömt en massa och lite till, fråga om det är nått!

Budget, desto billigare desto bättre! wink Max 3000kr säger jag, studenter är fattiga! smile

Förresten, mycket jobb är modifiera brädan för 5.25"? yikes

tack på förhand

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 maj 2011
Vad får du plats med på bärdan? Med frontsub så borde du kunna möta upp med ett 4" kit, 5,25" vore såklart ännu bättre.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

168 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Vad får du plats med på bärdan? Med frontsub så borde du kunna möta upp med ett 4" kit, 5,25" vore såklart ännu bättre.

Är lite sisådär om jag klarar möta upp med frontsubben. Jag har plats för 4" original i brädan men skulle gärna köra med 5.25 precis som du säger, vet dock inte om detta är möjligt utan en total ombyggnad som jag gärna slipper. Funderat kring om det går att plasta någon form av baffel ovanpå originalgallerna. Ingen som provat med 5.25 i Polo? Seat Cordoba? Caddy 2?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 maj 2011
Om du inte ska lira alltför högt så borde ett par sjysta 4" delade kring 80-100Hz funka bra ihop med frontsub. smile Har själv testat mina 3,5" delade vid 120Hz uppmötta med en frontsub och det skulle helt klart duga till vardags. Fördelen om du kör 4" är ju att du slipper en massa jobb.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

168 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Om du inte ska lira alltför högt så borde ett par sjysta 4" delade kring 80-100Hz funka bra ihop med frontsub. smile Har själv testat mina 3,5" delade vid 120Hz uppmötta med en frontsub och det skulle helt klart duga till vardags. Fördelen om du kör 4" är ju att du slipper en massa jobb.

Absolut, känner dock att fyrorna bör delas vid iallafall 80Hz för annars kommer troligen subben bli alltför "bred" frekvensmässigt. Samtidigt är jag rädd att all midbas kommer försvinna. Fyfan, vad ska man göra!? tongue Man vill ju ändå kunna lira på litegrann en fredagskväll!

Känns som de blir dumt hur man än gör. Tanken var att OM man kan få in 5.25 så kommer man ju kunna få en del midbas från brädan om man stabiliserar den hyfsat!

Alla tips o råd är välkomna!

6 558 Inlägg
23 maj 2011
Nått sånt som ja sa över msn  smile       http://www.garaget.org/?car=92585&image=1291178         sitter 4or där  å lite nyare bil  smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

168 Inlägg
24 maj 2011
Trådstartare
racer-putte skrev:
Nått sånt som ja sa över msn  smile       http://www.garaget.org/?car=92585&image=1291178         sitter 4or där  å lite nyare bil  smile

Precis precis! Funderar dock på att försöka tillverka en sån baffel för 5.25" istället.. Vet dock inte om det ens är värt att tänka på! Får ta o mäta på brädan nu i veckan. smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 364 Inlägg
24 maj 2011
varför inte bara bygga 2st dörrsidor direkt istället  blir väll bara en kompromiss att trycka i ett par 5.25 uppe på bräda då det sällan är speciellt gott om plats i dessa hål

Kör fort så hinner inget hända...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 maj 2011
Fast det låter bra mycket trevligare med högtalare på brädan än nere i dörrarna. Men jag tror det blir trångt att få ditt 5,25or på brädan utan att kapa en massa.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

452 Inlägg
24 maj 2011
Satte ett 3-vägs Hertz ESK163L i en sådan bil för ett tag sedan och det blev otroligt bra!
4an på orginalplats med diskant jämte och 6an i dörren.

Mvh Mackan

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet

Sök