3766
Sök

Volvo 940 startar ej , spridare står öppna hela tiden

200 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Tjena bilen är en 940 gl 91a men ombygd till turbo
Bytt bränslebox till en 940 92a trubobox + chip , dom gröna trubospridarna + relä.

Det började med att bilen bara dog när jag va ute och åkte , då gick inte soppapumpen under bilen , så bytte den , men hjälpte inte , gick då vidare till sopparelät och bytte det , funkar bara om man höll det på en viss plats /ställnig , men tillslut funkade det inte alls , så kopplade förbi det och satte en strömbrytare så den flödar hela tiden .

Men nu startar bilen inte alls , den får gnista , bränsleboxen fungerar ( provade i en polares bil) , har bytt btr , bytte relät till spridarbryggan ( dom dom sitter vid vattenbehållaren) , bytte relät till spridarna ,

Har tagit bort slangen innan btr och den får soppatryck , tog bort spridarbryggan och körde på starten , står på fullt ös hela tiden , stiften är helt torra , fyller inte bensin i cylinderna eller i oljan, troligvis rinner den ut i turbo/avgas .

Har även tagit bort alla jordpunker runt motor och gjort rent/skrpat färg.

Orginal bensinpumpen va den smala modellen men nu sitter det en gle pump på ( lite större) men har hört att det inte ska spela nån roll , kommer ju liksom soppa endå, har 15 liter i tanken

Om man sprutar startgas hostar bilen till men startar inte , spelar ingen roll om du har pumpen på eller av.
Har även satt i en gl box igen utan skillnad

Så varför surar bilen ner sig ? är lite tveksam att alla spridare kan gå sönder

( har sökt lite och hittat lite men fick inga vättiga svar)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
30 maj 2011
va sprutar det ur spridarna när du har bryggan borta och kör på starten men stiften är fortfarande torra???
bensinen måste passera cylindrarna för att komma till grenrör eller turbon

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

200 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
turboforssen skrev:
va sprutar det ur spridarna när du har bryggan borta och kör på starten men stiften är fortfarande torra???
bensinen måste passera cylindrarna för att komma till grenrör eller turbon

Asså spridarna sitter kvar i bryggan som ligger lust , kommer en strak ståle av bensin då , inga duttar utan konstant stråle.
menar att det inte fyller en cylinder med bensin utan att det det rinner vidare

429 Inlägg
30 maj 2011
Har du satt dit spridar motståndet?
För turbo spridarna är låg ohm'iga och sugmotorn spridare är hög ohm'iga..

Bilmekaniker
805 Inlägg
30 maj 2011
så om du lossar på bränsle bryggan och kör på starten kommer det konstant stråle från ALLA spridare?

200 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
jonas 740 skrev:
Har du satt dit spridar motståndet?
För turbo spridarna är låg ohm'iga och sugmotorn spridare är hög ohm'iga..

Japp det va det jag menade med spridar relät , fel ordval kanske

200 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
AnesN skrev:
så om du lossar på bränsle bryggan och kör på starten kommer det konstant stråle från ALLA spridare?

japp konstant från alla

357 Inlägg
30 maj 2011
Jordade du jordkablarna när du hade loss bryggan?

200 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
aF skrev:
Jordade du jordkablarna när du hade loss bryggan?

Nee det gjorde jag ju dock inte , inte en tanke på det faktiskt

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
30 maj 2011
har du kolla felkoderna då???

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

200 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
turboforssen skrev:

Nee förstår mig inte riktigt på detdär med koderna , kan försöka plugga på lite o sen tästa smile

200 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
Bjura_e30 skrev:
turboforssen skrev:

Nee förstår mig inte riktigt på detdär med koderna , kan försöka plugga på lite o sen tästa smile

Funkar det att prova med felkoder eftersom bilen inte är en turbo från början , har ju inte dom spridarna och box orginal , men kanske går o läsa av endå?

357 Inlägg
30 maj 2011
Går alldeles utmärkt att kolla felkoder ändå. Och anledningen till att spridarna står öppna är för att du inte jordade kablarna när du testade, gör ett nytt test med kablar jordade.

200 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
aF skrev:
Går alldeles utmärkt att kolla felkoder ändå. Och anledningen till att spridarna står öppna är för att du inte jordade kablarna när du testade, gör ett nytt test med kablar jordade.

Då ska jag prova det i morgon:)

Sök