F4S4N skrev:
Fick en ambulans bakom mig idag och var TVUNGEN att flytta mig åt sidan upp på en sylvass trottoar-kant. Repade såklart fälgen ganska rejält.
Någon som vet om man kan få nån sorts ersättning för detta eller är det bara att gilla läget?
Tack för svar!
Har du pratat med ditt försäkringsbolag? Visst går det att få ersättning, men du vill väl helst slippa betala självrisk på din vagnskadeförsäkring. Om du ringer ditt bolag nu innan kundtjänst stänger för långhelgen borde de kunna hjälpa dig hur du ska gå tillväga.
Jag kan tänka mig en svårighet direkt, och det är ju att motparten (ambulansföraren) inte kommer ihåg eller lagt märke till händelsen. Han eller hon borde ju rimligtvis behöva inkomma med en redogörelse för händelseförloppet precis som vid vilken trafikolycka som helst för att försäkringsbolagen ska kunna ta ställning till vem skuldbördan ligger på, alltså om du agerat på det enda sätt du kunde, och om ambulansföraren kunde agerat på annat sätt.
Det är du med på va, att du måste kunna göra det rimligt att "avåkningen" tvingades fram av ambulansen och kunna stödja detta genom vittnesmål av helst den som körde ambulansen eller av andra trafikanter som såg händelsen?
Annars skulle jag ju kunna ringa försäkringsbolaget och säga att jag var tvungen att väja för ett utryckningsfordon oavsett om jag singlar ned i diket eller skrapar en fälg, varje gång det råkar inträffa istället för att utnyttja min vagnskadeförsäkring, eller hur?
Ett annat alternativ är att ta det via TFF, som reglerar ersättning vid olycka där ett okänt eller oförsäkrat fordon var inblandat, t ex smitningsolyckor (ambulansen kunde ju inte gärna stanna på platsen). Men även där måste du ha oberoende vittnen som stöder din version, det räcker inte med t ex anhöriga. Självrisken där ligger runt 1500 spänn tror jag, och vagnskadesjälvrisken brukar ju kunna vara högre än så.
Summa summarum:
Har du tur får du till ett bra samarbete med ambulansföraren, och denne kommer ihåg händelsen och hjälper dig genom att bekräfta sin version. I det fallet får du självklart ny fälg och däck och en framvagnskoll/hjulinställning på landstingets försäkringsbolags bekostnad.
I annat fall får du nog tyvärr betala ur egen ficka eller använda din vagnskadeförsäkring, vilket som blir billigast och smidigast.
Tyvärr får man nog leva med att inte alltid kunna få ersättning i sådana här situationer, men du kan gott slå dig för bröstet och sova gott med vetskapen om att du utan att tänka på dig och din egen bil gjorde det enda rätta i en situation på liv och död, bra gjort!