3647
Sök

Skada pga utryckningsfordon!!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
Fick en ambulans bakom mig idag och var TVUNGEN att flytta mig åt sidan upp på en sylvass trottoar-kant. Repade såklart fälgen ganska rejält.

Någon som vet om man kan få nån sorts ersättning för detta eller är det bara att gilla läget?

Tack för svar!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 juni 2011
F4S4N skrev:
Fick en ambulans bakom mig idag och var TVUNGEN att flytta mig åt sidan upp på en sylvass trottoar-kant. Repade såklart fälgen ganska rejält.

Någon som vet om man kan få nån sorts ersättning för detta eller är det bara att gilla läget?

Tack för svar!

Har du pratat med ditt försäkringsbolag? Visst går det att få ersättning, men du vill väl helst slippa betala självrisk på din vagnskadeförsäkring. Om du ringer ditt bolag nu innan kundtjänst stänger för långhelgen borde de kunna hjälpa dig hur du ska gå tillväga.

Jag kan tänka mig en svårighet direkt, och det är ju att motparten (ambulansföraren) inte kommer ihåg eller lagt märke till händelsen. Han eller hon borde ju rimligtvis behöva inkomma med en redogörelse för händelseförloppet precis som vid vilken trafikolycka som helst för att försäkringsbolagen ska kunna ta ställning till vem skuldbördan ligger på, alltså om du agerat på det enda sätt du kunde, och om ambulansföraren kunde agerat på annat sätt.

Det är du med på va, att du måste kunna göra det rimligt att "avåkningen" tvingades fram av ambulansen och kunna stödja detta genom vittnesmål av helst den som körde ambulansen eller av andra trafikanter som såg händelsen?

Annars skulle jag ju kunna ringa försäkringsbolaget och säga att jag var tvungen att väja för ett utryckningsfordon oavsett om jag singlar ned i diket eller skrapar en fälg, varje gång det råkar inträffa istället för att utnyttja min vagnskadeförsäkring, eller hur?

Ett annat alternativ är att ta det via TFF, som reglerar ersättning vid olycka där ett okänt eller oförsäkrat fordon var inblandat, t ex smitningsolyckor (ambulansen kunde ju inte gärna stanna på platsen). Men även där måste du ha oberoende vittnen som stöder din version, det räcker inte med t ex anhöriga. Självrisken där ligger runt 1500 spänn tror jag, och vagnskadesjälvrisken brukar ju kunna vara högre än så.

Summa summarum:

Har du tur får du till ett bra samarbete med ambulansföraren, och denne kommer ihåg händelsen och hjälper dig genom att bekräfta sin version. I det fallet får du självklart ny fälg och däck och en framvagnskoll/hjulinställning på landstingets försäkringsbolags bekostnad.

I annat fall får du nog tyvärr betala ur egen ficka eller använda din vagnskadeförsäkring, vilket som blir billigast och smidigast.

Tyvärr får man nog leva med att inte alltid kunna få ersättning i sådana här situationer, men du kan gott slå dig för bröstet och sova gott med vetskapen om att du utan att tänka på dig och din egen bil gjorde det enda rätta i en situation på liv och död, bra gjort! smile

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
Tack för svaret

Ringde FB och hörde och dom sa att eftersom jag inte har några som helst bevis och att det inte var en kollision mellan fordonen så är det ingen idé. Det är självrisken på 3000 som gäller.

Så det blir till att putsa och dutta lite med lackstift...!

5 198 Inlägg
1 juni 2011
Man är aldrig TVINGAD att flytta sej..man bör flytta sej om man KAN utan fara för annan person och egendom.

Muttley
1 juni 2011
gamlingen skrev:
Man är aldrig TVINGAD att flytta sej..man bör flytta sej om man KAN utan fara för annan person och egendom.

Precis så är det. Blåljusen är till för att framkalla fri väg. Och de betyder inte att man ska köra sönder sin bil utan fortast möjligast köra åt sidan på säkra områden.
Blir nog att du får ta de själv.
Men du kan ju alltid prova att ringa bolaget. Vilket de nu är de har, falck eller sirius eller vad fasen de heter, men där lär de nog bli tvärstopp.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
1 juni 2011
Nu kanske jag låter lite kall. Men jag skulle inte "offra" min bil för någon okänd människa.
Citerar Chip Foose:"skin grows back out, paint doesn't".

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

42 Inlägg
1 juni 2011
marwin_of_sweden skrev:
Nu kanske jag låter lite kall. Men jag skulle inte "offra" min bil för någon okänd människa.

Det beror väll på vad det gäller, men om det är fara för någon annans liv är det väll värt att man skrapar sin fälgar lite.

Muttley
1 juni 2011
RaceGTR skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Det beror väll på vad det gäller, men om det är fara för någon annans liv är det väll värt att man skrapar sin fälgar lite.

De flesta kan gasa på lite om de är rädd om sina fälgar.

42 Inlägg
1 juni 2011
tkd_rille skrev:
RaceGTR skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Då händer det här http://www.bt.se/nyheter/hjalpte-ambula … 985174).gm lol
Senast redigerat av RaceGTR (1 juni 2011)

Muttley
1 juni 2011
RaceGTR skrev:
tkd_rille skrev:
RaceGTR skrev:

Var de inte den tönten som körde förbi kanske 15 bra platser att köra undan på ?

3 059 Inlägg
1 juni 2011
RaceGTR skrev:
tkd_rille skrev:
RaceGTR skrev:

Detta fallet är det enda man hört talas om överhuvudtaget. Risken att det skulle hända är inte så stor direkt.
Och i detta fallet hade gubben inte svängt in på närmaste ställe heller utan kört långt!! med många alternativ till fickor att svänga in på men inte gjort.
Senast redigerat av Smajly (1 juni 2011)

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
1 juni 2011
RaceGTR skrev:
tkd_rille skrev:
RaceGTR skrev:

Vilket roligt land vi lever i big_smile

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
Gick tyvärr inte att gasa på. Det var mitt under student-timman i stan yikes

Sen känns det ju lite fel att eventuellt låta någon dö för att jag ska få ha mina R-kopior i skick big_smile

388 Inlägg
1 juni 2011
gamlingen skrev:

Nja det finns faktiskt en lag som säger att du skall flytta dig för ex. ambulans som påkallat fri väg.

Här är en del av lagtexten:
Fri väg m.m. för viss trafik

5 § En trafikant skall lämna fri väg för
1. utryckningsfordon som avger signal med föreskriven larmanordning, och
2. järnvägståg eller spårvagn om inte spårvagnsföraren har väjningsplikt som utmärks genom vägmärke.
Det står även :När utryckningsfordon påkallar fri väg skall övriga trafikanter ordna fri väg, visa extra hänsyn och stanna vid behov.
Det är en väldig skillnad på bör och skall i lagtexten,men du skall absolut inte behöva köra sönder din egen bil för det,se omkring dig flytta dig är var behjälplig vid omkörning när tillfälle ges att göra detta på ett säkert sätt.

Angående han som blev av med kortet för att ha kört för fort var det mycket riktigt som några skrev att han haft gott om tillfällen att släppa fram ambulansen.

Finns även ett fall i dalsland där en person "vägra" flytta sig för ambulans trots gott om tillfällen att göra så och han blev fälld för just att inte ha flyttat sig för utryckningsfordon.
Senast redigerat av yoppe (1 juni 2011)

Muttley
1 juni 2011
yoppe skrev:
gamlingen skrev:

Nja det finns faktiskt en lag som säger att du skall flytta dig för ex. ambulans som påkallat fri väg.

2. järnvägståg eller spårvagn om inte spårvagnsföraren har väjningsplikt som utmärks genom vägmärke.
Det står även :När utryckningsfordon påkallar fri väg skall övriga trafikanter ordna fri väg, visa extra hänsyn och stanna vid behov.
Det är en väldig skillnad på bör och skall i lagtexten,men du skall absolut inte behöva köra sönder din egen bil för det,se omkring dig flytta dig är var behjälplig vid omkörning när tillfälle ges att göra detta på ett säkert sätt.

Angående han som blev av med kortet för att ha kört för fort var det mycket riktigt som några skrev att han haft gott om tillfällen att släppa fram ambulansen.

Finns även ett fall i dalsland där en person "vägra" flytta sig för ambulans trots gott om tillfällen att göra så och han blev fälld för just att inte ha flyttat sig för utryckningsfordon.

Man blir nog bara fälld för att inte ha flyttat på sig OM man visar på allvar att man inte vill hjälpa till. Men sen är du inte tvingad att köra upp på höga kanter eller dylikt för att riskera förstöra din bil utan då är de bättre att ta och gasa lite tills man kan flytta på sig.

Man kan även bli dömd om man blåser om ett utryckningsfordon i utryckning smile.

Jävel
2 018 Inlägg
1 juni 2011
Trist på fälgen, men det kan ju ha räddat nåns liv smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

388 Inlägg
1 juni 2011
tkd_rille skrev:
yoppe skrev:
gamlingen skrev:

Man blir nog bara fälld för att inte ha flyttat på sig OM man visar på allvar att man inte vill hjälpa till. Men sen är du inte tvingad att köra upp på höga kanter eller dylikt för att riskera förstöra din bil utan då är de bättre att ta och gasa lite tills man kan flytta på sig.

Man kan även bli dömd om man blåser om ett utryckningsfordon i utryckning smile.

Jag har själv kört ambulans i 12 år nu och har väl råkat ut för en del som beter sig mindre bra i trafiken,men har aldrig varit med om att någon på allvar inte försökt hjälpa till problemet kan ofta vara lite omvänt faktiskt alltså att man vill hjälpa till lite för mycket.Klassiska exempel är när man kommer upp bakom en bil på landsväg sig 70 väg och man försöker planera en bra omkörning i god tid då man ändå har farten med sig så att säga,men när du närmar dig och blir upptäckt bromsar bilen man skall köra om och samtidigt får du möte vilket man hade registrerat och anpassat sig för att köra om direkt efter mötet nu får man istället försöka få hejd på sina runt 3 ton ambulans på ett så lungt sätt som möjligt.Eller så kommer du upp bakom 2 bilar på samma väg rak och fin och inga möten bilen som är först av dom 2 ser dig och går åt sidan varpå bilen bakom tänker å vad bra nu kör jag om helst utan att använda backspegel eller blinkers först.Klassiskt är också att komma ifatt en bil före en skymd vägsträcka och bilen bromsar i tron om att ambulanser kan se genom skymda kurvor kanske hade han/hon istället fortsatt i samma fart så hade man smidigt glidigt om efter kurvan kanske.
Jag vet inte hur det är idag men att man inte nämner hur man bör bete sig när ett utryckningsfordon dyker och påkallar "fri väg" under körkortsutbildningen fattar jag inte.
Men som sagt kör inte sönder era bilar se er om och bedöm om ni har möjlighet att hjälpa till om inte vänta tills ni får det och stressa inte ihjäl er det är mycket sällan 10-20 sek gör skillnad på liv och död.

Muttley
1 juni 2011
yoppe skrev:
tkd_rille skrev:
yoppe skrev:

Jag har själv kört ambulans i 12 år nu och har väl råkat ut för en del som beter sig mindre bra i trafiken,men har aldrig varit med om att någon på allvar inte försökt hjälpa till problemet kan ofta vara lite omvänt faktiskt alltså att man vill hjälpa till lite för mycket.Klassiska exempel är när man kommer upp bakom en bil på landsväg sig 70 väg och man försöker planera en bra omkörning i god tid då man ändå har farten med sig så att säga,men när du närmar dig och blir upptäckt bromsar bilen man skall köra om och samtidigt får du möte vilket man hade registrerat och anpassat sig för att köra om direkt efter mötet nu får man istället försöka få hejd på sina runt 3 ton ambulans på ett så lungt sätt som möjligt.Eller så kommer du upp bakom 2 bilar på samma väg rak och fin och inga möten bilen som är först av dom 2 ser dig och går åt sidan varpå bilen bakom tänker å vad bra nu kör jag om helst utan att använda backspegel eller blinkers först.Klassiskt är också att komma ifatt en bil före en skymd vägsträcka och bilen bromsar i tron om att ambulanser kan se genom skymda kurvor kanske hade han/hon istället fortsatt i samma fart så hade man smidigt glidigt om efter kurvan kanske.
Jag vet inte hur det är idag men att man inte nämner hur man bör bete sig när ett utryckningsfordon dyker och påkallar "fri väg" under körkortsutbildningen fattar jag inte.
Men som sagt kör inte sönder era bilar se er om och bedöm om ni har möjlighet att hjälpa till om inte vänta tills ni får det och stressa inte ihjäl er det är mycket sällan 10-20 sek gör skillnad på liv och död.

Ni har rätt mycket risker när ni verkligen har bråttom. Och där är de synd att folk inte använder speglar.
Jag har varit med om en som faktiskt vägrat hjälpa till med att köra åt sidan på en bred enfilig sträcka på 2-1 väg. Jag blinkade på han när jag såg att ambulansen kom och gick åt sidan och slickade kanten så att ambulansen kom om, men när ambulansen kom fram till bilen framför så vägrar han att gå åt sidan eller öka hastigheten. Och där lovar jag att ambulansen var nog uppe i sina 150-170 blås precis innan han körde om mig.
Men överlag är de ju bra på att släppa fram. Kör ju själv en del ute så.
De klara till och med att släppa förbi i malmö och de kunde jag ju aldrig tro i med att de inte kan köra i vanlig trafik annars där smile.

Fick tillkalla en ambulans efter en kund hade trillat och slagit sig medvetslös mitt ute i skogen bodde han med. Från jag ringde tills ambulansen var ute på platsen tog de mindre än 15 minuter. De kallar jag rätt snabbt på 1,5 mil. Men de minutrarna var som timmar när man försökte få liv i mannen.

Så en liten skada gör inte så mycket smile

Sök