3522
Sök

OG Saab 9-3 - Vit rök vid kallstart

8 Inlägg
5 juni 2011
Trådstartare
Jag får ett ganska tjockt moln av vit rök när jag startar bilen på morgonen, eller om den stått i några timmar och är kall. Efter en start så kommer ett tjockt moln av vit rök först, sen står den och puttrar ut vit rök i ca 30 sekunder, vart efter allting är tillbaka till vanligt igen. Bilen tappar inte vatten, ingen märkbar oljekonsumption, ser inget konstigt med oljan som är på stickan. Oljebyte gjort för kanske 100 mil sedan, och innan dess regelbundet varje 6-700 mil.

Ingen vit rök om jag startar bilen varm. Vad kan detta bero på, och hur skadligt är det för mig att köra bilen tror ni som kan? Jag tycker molnet luktar lite bensin, men kan ha fel. Det luktar i alla fall inte bränd olja. Vad mer kan man kolla för att fastställa vad det kan vara? Börjar tröttna på problem med bilen nu.. hmm Den har gått strax över 12000 mil.

Ypperst tacksam för alla svar ni kunniga kan ge.

/Thomas

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
5 juni 2011
nog bara kondens du ser

eftersom den ej drar vatten eller olja tror jag inte att det kan vara något farligt möjligen vevhus venten som börjar strula lite osäker hur det visar sig men har sätt att många skriver att det kan rycka vitt vid kallstarter då?!

Kör fort så hinner inget hända...

Sök