Hejsan, Är på planerna att sätta ner en B230FT 93 eller nyare ( Oljekylda kolvar ) i en 740GL 90a Regbesiktigad 1989 så gamla fronten och baken etc..
Nuvarande motor är en B230F med 530 topp och inga andra modifikationer.
Behöver en mer grundlig lista på vad jag ska lägga i för beställningar och vad som är optimalt för att få ut närmare 200hk utan att byta topp/kam för det är ett senare projekt. Och fortfarande kunna regbesiktiga den med nya motorn.
Spelar ingen roll om jag inte kommer över 180 hästar utan kam och topp byte men det finns väl optimala Boxar etc att stoppa in.
Sen behöver jag ju ny kabelhärva etc. Det tar jag ju bara från en bil av samma årsmodell och motor som motorn jag köper.
Behöver veta vilket grenrör,turbo etc jag ska ha. Är inte så haj på beteckningar och nummer när det gäller volvos rödblockare. Ska köra med en M47 låda ( orginal på bilen jag flänger i motorn i om den inte heter M46? haha )
Någon snäll själ som vill hjälpa mig med detta hade varit super!
Du har antagligen Lh2.4 i din bil redan, så då behöver du ej byta hela kablaget, bara ta boxarna från en turbobil (ex. samma bil som motorn kommer ifrån.) Enklaste sättet att kolla om du har Lh2.4 är om du har uttag att kolla felkoder. (sitter vid det högra fjäderbenstornet kollat framifrån.)
Köp ett chip, kl-racing har ett. finns många som säljer chip. Kolla blocket.se Brukar även finnas färdigchippade boxar på blocket.se
3 tums avgas från turbo med 3 tums katt. uppställt ladd (efter chippet)
Grenrör tar du från en 940 turbo. 740 turbogrenröret har sämre flöde. Även turbom kan du ta från 940. Har du överväxel på din låda? i såfall har du en M46. Tänk på att du lär få byta koppling.
Ja det blir mer än man räknar med Ft är ju turbo? det går ju att köra med originalboxar, men det rekomenderar jag inte. Bättre att ta allt som du ska ha från den bilen motorn kommer ifrån Glöm inte spridarmotstånden om du ska köra med spridarna ifrån en turbomotor.
bara laddtrycket som skiljer mellan FT/FK annars är dom identiska Sitter spridarmotstånd på dom som gör att spridarna blir högohmiga. Sitter lågohmiga spridare på 940 turbo. Eller så köper du högohmiga spridare och struntar i att flytta över motstånden
Då var vi ju på samma plan endå Ja men jag kan väl inte flytta över en fulltryckar turbo på en FK och få igenom besiktning? och sen måste väl något skilja sig ?
Jodå dom märker inget Westegaten är det som skiljer dom åt Annars använder du en pysventil och ställer upp laddet efter besiktning Men jag tror inte dom märker nån skillnad
Det låter bra Jag har Turbo, grenrör, intercooler, spridarmotstånd och spridare till salu om du är intresserad? Såg att du bodde i varberg, min svåger är nere på besök just nu och ska upp igen imorgon, så slipper du frakten om det skulle vara så (han bor i tvååker)
Hade gärna köpt grejjerna om det var så att pengarna fanns i handen Men jag har ej ekonomi till bygget förens om en månad eller två Precis bytt jobb etc. Behöver bara ha klart allt jag ska ha så bytet går smidigt när det gäller
Hej jag bara lånar tråden lite jag har en b230fk med chippad tändning och bränslebox samt pysventil men hur mycket ja än pyser så får jag alldrig mer ladd än 0,5 bar va ska ja gö?