3028
Sök

B230 FT Boxar och annan kringutrustning vid motorbyte.

Oturen själv
593 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#1
Hejsan, Är på planerna att sätta ner en B230FT 93 eller nyare ( Oljekylda kolvar ) i en 740GL 90a  Regbesiktigad 1989 så gamla fronten och baken etc..

Nuvarande motor är en B230F med 530 topp och inga andra modifikationer.

Behöver en mer grundlig lista på vad jag ska lägga i för beställningar och vad som är optimalt för att få ut närmare 200hk utan att byta topp/kam för det är ett senare projekt. Och fortfarande kunna regbesiktiga den med nya motorn.

Spelar ingen roll om jag inte kommer över 180 hästar utan kam och topp byte men det finns väl optimala Boxar etc att stoppa in.

Sen behöver jag ju ny kabelhärva etc. Det tar jag ju bara från en bil av samma årsmodell och motor som motorn jag köper.


Behöver veta vilket grenrör,turbo etc jag ska ha. Är inte så haj på beteckningar och nummer när det gäller volvos rödblockare.  Ska köra med en M47 låda ( orginal på bilen jag flänger i motorn i om den inte heter M46? haha big_smile )

Någon snäll själ som vill hjälpa mig med detta hade varit super!

Tack!

Brum

675 Inlägg
5 mars 2011
#2
Du har antagligen Lh2.4 i din bil redan, så då behöver du ej byta hela kablaget, bara ta boxarna från en turbobil (ex. samma bil som motorn kommer ifrån.) Enklaste sättet att kolla om du har Lh2.4 är om du har uttag att kolla felkoder. (sitter vid det högra fjäderbenstornet kollat framifrån.)

Köp ett chip, kl-racing har ett. finns många som säljer chip. Kolla blocket.se smile Brukar även finnas färdigchippade boxar på blocket.se smile

3 tums avgas från turbo med 3 tums katt. uppställt ladd (efter chippet)

Grenrör tar du från en 940 turbo. 740 turbogrenröret har sämre flöde.
Även turbom kan du ta från 940.
Har du överväxel på din låda? i såfall har du en M46. Tänk på att du lär få byta koppling.

Har säkert glömt nått så bara säg till tongue


Oturen själv
593 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#3
Tack så mkt smile Nej jag har 5vxl låda.

Funkar grenrör från en b230 FK ( Lätttrycks ) ?

Tändspole etc då? samma ?

Brum

675 Inlägg
5 mars 2011
#4
Okej, ingen knapp på växelspaksknoppen = M47 smile

Det funkar finemang smile

Vad jag vet så ska det inte vara någon skillnad på dom smile


Oturen själv
593 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#5
Alright, Lär ju bli en 20-30 tusen hur jag än gör smile Måste ju kränga ner en IC och oljekyl etc.

Men med boxarna, Insprut från vilken turbo som helst? inte från en FT då?
Tändboxen funkar den jag har?

Brum

675 Inlägg
5 mars 2011
#6
Ja det blir mer än man räknar med tongue
Ft är ju turbo? smile
det går ju att köra med originalboxar, men det rekomenderar jag inte.
Bättre att ta allt som du ska ha från den bilen motorn kommer ifrån smile
Glöm inte spridarmotstånden om du ska köra med spridarna ifrån en turbomotor.


Oturen själv
593 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#7
ja menar det finns ju FK med big_smile Lättrycks turbo. Samma box då antar jag.

Motstånd till spridarna ? nu hänger jag inte med smile

Brum

675 Inlägg
5 mars 2011
#8
bara laddtrycket som skiljer mellan FT/FK annars är dom identiska smile
Sitter spridarmotstånd på dom  som gör att spridarna blir högohmiga. Sitter lågohmiga spridare på 940 turbo.
Eller så köper du högohmiga spridare och struntar i att flytta över motstånden smile


Oturen själv
593 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#9
Då var vi ju på samma plan endå big_smile Ja men jag kan väl inte flytta över en fulltryckar turbo på en FK och få igenom besiktning? och sen måste väl något skilja sig ?

Brum

675 Inlägg
5 mars 2011
#10
Jodå dom märker inget smile
Westegaten är det som skiljer dom åt smile
Annars använder du en pysventil och ställer upp laddet efter besiktning smile Men jag tror inte dom märker nån skillnad tongue
Senast redigerat av Linkan_740 (5 mars 2011)


Oturen själv
593 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#11
Skulle det stå pysventil där? tongue

Brum

675 Inlägg
5 mars 2011
#12
haha ja, blev lite fel tongue Finns ju ställbar wastegate att köpa på BSR med om man vill ha en sån smile Vissa gillar att pystrimma andra inte smile


Oturen själv
593 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#13
FT och FK är ju ingen prisskillnad på direkt, så köper bara en FT å regbesiktigar med:) Slipper jag krångel.

Brum

Oturen själv
593 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#14
Men vet du om jag behöver papper etc på motorn eller räcker det å köra dit på en regbesiktning så kollar dom motornummer?

Brum

675 Inlägg
5 mars 2011
#15
Det låter bra smile Jag har Turbo, grenrör, intercooler, spridarmotstånd och spridare till salu om du är intresserad? smile Såg att du bodde i varberg, min svåger är nere på besök just nu och ska upp igen imorgon, så slipper du frakten om det skulle vara så smile (han bor i tvååker)


675 Inlägg
5 mars 2011
#16
Boxar med förresten smile Allt kommer ifrån en 945 turbo -94 smile


675 Inlägg
5 mars 2011
#17
Nej det räcker att säga att du bytt motor vad jag vet smile Ring SBP så du är 100% säker annars smile


Oturen själv
593 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#18
Hade gärna köpt grejjerna om det var så att pengarna fanns i handen smile Men jag har ej ekonomi till bygget förens om en månad eller två smile Precis bytt jobb etc.  Behöver bara ha klart allt jag ska ha så bytet går smidigt när det gäller big_smile

Brum

Oturen själv
593 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#19
Det vart Lh2.4 smile

Brum

214 Inlägg
6 juni 2011
#20
Hej jag bara lånar tråden lite jag har en b230fk med chippad tändning och bränslebox samt pysventil men hur mycket ja än pyser så får jag alldrig mer ladd än 0,5 bar va ska ja gö?



Sök