3312
Sök

Slutstegs problem DD M3 "Runda"

Herr
851 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
#1
Måste vända mig till den stora massan och försöka få tipps om vad man kan försöka hitta på...

Problemet är att Steget till Basen slår av efter ca en timme.
OAVSETT vilken volym jag spalar. så går steget i protekt.

Steget kommer just från service hos DD.

Bänkat hos dom i 40 timmar utan problem.

men i min bil Vill det bara inte fungera som det ska.

Så nu efterlyser jag ideer tankar och saker som kan provas för att kunna lista ut vad som är probmet.

Bilen är en BMW E39
90Ah Generator.
3 st Batterier. Global 240Ah, 140Ah, och orginal 90Ah.
50mm2 kablar mellan batterier.
70mm2 Dragna från Batteri
Skyldemarks kabelskor och batteri terminaler

Vid 3/5 volym har jag 13,4V på slutstegs plinten.

Provat Annat slut steg, 3 timmar spelning utan problem.
(Gammalt Zakery 300W)

Lågnivå kabel med skruv anslutning.
2 andra slutsteg DLS A1 och A3 spelar på utan problem
Med Likadana lågnivå kablar och ansluten på samma sätt i batteri banken.

Steget blir varmt men inte mer en 40grader ca. Har inte mätt.

Ever att steget går i protekt, Slår man av och på. Sterion "remote" fungerar det i 10 minuter, sedan 5min, och sedan en minut.

Får en känsla av att något blir varmt, Men bara en känsla...

Har någon någon bra ide vad som kan ställa till det.. Då det är kombinationen Bil och steg som strular, Steget fungerar och om jag har ett annat steg fungerar det i bilen...

HJÄLP MIG!!!!

Det är ni som är konstiga, det är jag som är normal.
150,7db @ 42hz BMW E39T med 5 säten
Spordas av: [Min plånbok]
Byggd av: [Mina händer]

21 761 Inlägg
30 maj 2011
#2
Mät även vilken spänning det är på remotekabeln vid steget. smile

I vilken "stegordning" sitter remotekablarna, är DD-steget "sist i kedjan"?
Senast redigerat av Drönirettab (30 maj 2011)

Mosconi, JBL, Kenwood, Hertz
41 Inlägg
30 maj 2011
#3
Du skulle ju även kunna testa med att koppla utan "remote start" och testa om det går mer än en timme då.


Herr
851 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
#4
Drönirettab skrev:
Mät även vilken spänning det är på remotekabeln vid steget. smile

I vilken "stegordning" sitter remotekablarna, är DD-steget "sist i kedjan"?

Tänker... Det sitter mitt på.. Går in i A3an delas därifrån till A1 och M3...

Har varit inne på detta med, men går steget i protekt då ? Osäker på det...

men ska helt klart prova mäta, Tacksam för svaret...
Om späningen ligger under 13V kommer det bli inkoppling direkt från batteri med separat knapp..


Tacksam för svar..

Ska även prova mäta eveter Vexel späning då detta tydligen kan få steget att gå i protekt...

Det är ni som är konstiga, det är jag som är normal.
150,7db @ 42hz BMW E39T med 5 säten
Spordas av: [Min plånbok]
Byggd av: [Mina händer]

21 761 Inlägg
30 maj 2011
#5
Man kan nog inte vara 100% säker på att stereons remoteutgåg klarar 3 st steg utan bekymmer, därför är det bäst att kolla spänningen. smile

Herr
851 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
#6
Det är så sant så... Men med andra steg så fingerar det att köra 3 steg samtidigt.. Det är bara när M3an kommer in i bilden som det fuckar... kanske är det "trög" remotat..

Ska i alla fall mätas en massa under morgon dagen smile

Så vill ha så många tips och ideer det kan vara så jag kan mäta bort en massa så smile

Det är ni som är konstiga, det är jag som är normal.
150,7db @ 42hz BMW E39T med 5 säten
Spordas av: [Min plånbok]
Byggd av: [Mina händer]

16 197 Inlägg
30 maj 2011
#7
shidapu skrev:
Det är så sant så... Men med andra steg så fingerar det att köra 3 steg samtidigt.. Det är bara när M3an kommer in i bilden som det fuckar... kanske är det "trög" remotat..

Ska i alla fall mätas en massa under morgon dagen smile

Så vill ha så många tips och ideer det kan vara så jag kan mäta bort en massa så smile

ska man köra mer än 2 steg så har ja ALLTID som regel att köra remoten via ett relä.. risken att man pajjar stereon e rätt stor annars.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
30 maj 2011
#8
shidapu skrev:
Det är så sant så... Men med andra steg så fingerar det att köra 3 steg samtidigt.. Det är bara när M3an kommer in i bilden som det fuckar... kanske är det "trög" remotat..

Ska i alla fall mätas en massa under morgon dagen smile

Så vill ha så många tips och ideer det kan vara så jag kan mäta bort en massa så smile

testa bygla över + till remute på steget om felet är där montera då relä på rem

Herr
851 Inlägg
30 maj 2011
Trådstartare
#9
Å fan.. man lär så länge man lever... Då får det bli relä koppling i morgon smile

Även om det inte är det nuvarande felet så vill man ju inte bänna sönder något

Det är ni som är konstiga, det är jag som är normal.
150,7db @ 42hz BMW E39T med 5 säten
Spordas av: [Min plånbok]
Byggd av: [Mina händer]

Gladen Audio
2 388 Inlägg
30 maj 2011
#10
shidapu skrev:
Å fan.. man lär så länge man lever... Då får det bli relä koppling i morgon smile

Även om det inte är det nuvarande felet så vill man ju inte bänna sönder något

Precis, "Better safe than sorry" stämmer bra in här. Även om det kanske inte löser M3 trubblet så motverkar det iaf att fler problem uppstår senare.

Hoppas du hittar felet, trist med så fint steg som jävlas.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
30 maj 2011
#11
Jag har haft problem med ett DD Z1 för ett par år sen, även det slog ifrån titt som tätt...

Om du har tre steg och alla utom ett funkar så skulle jag kolla upp så att kablarna/säkringen till det steget är som det ska, funkar det så är min slutsats att det är fel i steget.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Herr
851 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
#12
ExtraKim skrev:
Jag har haft problem med ett DD Z1 för ett par år sen, även det slog ifrån titt som tätt...

Om du har tre steg och alla utom ett funkar så skulle jag kolla upp så att kablarna/säkringen till det steget är som det ska, funkar det så är min slutsats att det är fel i steget.

Det var lite så jag resonerade med, Kablar kollade typ 3 gånger. Sitter där som ska, allt åtdraget. inga skador på kablage. Inga säkringar så .. hehe, där är inte felet.

Har inte mätt volt på lågnivå kabel. Volt på remote ligger på 12,5 ca. Så lite låg. Där av relä ska instaleras.

men känns inte som om det är det som Sätter steget i protekt.
men vet mer när det är inkopplat.

Steget har just varit inne hos DD dom testade och lekte med det i en vecka 8 timmar om dagen utan några fel symtom alls. Så felet ligger i bilen vet bara inte vart sad

Det är ni som är konstiga, det är jag som är normal.
150,7db @ 42hz BMW E39T med 5 säten
Spordas av: [Min plånbok]
Byggd av: [Mina händer]

Herr
851 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
#13
Frippe_L skrev:
shidapu skrev:
Å fan.. man lär så länge man lever... Då får det bli relä koppling i morgon smile

Även om det inte är det nuvarande felet så vill man ju inte bänna sönder något

Precis, "Better safe than sorry" stämmer bra in här. Även om det kanske inte löser M3 trubblet så motverkar det iaf att fler problem uppstår senare.

Hoppas du hittar felet, trist med så fint steg som jävlas.

ja det råkade bli ett Steg till nu så då är det 4 steg som ska ha remote så... det blir Relä när jag är hemma från mini semester.

Det är ni som är konstiga, det är jag som är normal.
150,7db @ 42hz BMW E39T med 5 säten
Spordas av: [Min plånbok]
Byggd av: [Mina händer]

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
31 maj 2011
#14
Funkar andra steg på de strömkablar som normalt sett går till DD steget?
I så fall bör det var steget det är fel på.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Herr
851 Inlägg
31 maj 2011
Trådstartare
#15
ExtraKim skrev:
Funkar andra steg på de strömkablar som normalt sett går till DD steget?
I så fall bör det var steget det är fel på.

Presis min åsikt. Provade ett annat slut steg Samma kablar inkopplade på ett annat steg.
Fungerade klockrent,

men om jag haft steget inlämnat hos leverantör som inte hittar något fel efter 40 timmar felsökning.

Vad blir då nästa steg i felsöknings prosessen ?

Det är ni som är konstiga, det är jag som är normal.
150,7db @ 42hz BMW E39T med 5 säten
Spordas av: [Min plånbok]
Byggd av: [Mina händer]

329 Inlägg
1 juni 2011
#16
Sprang på ngn tråd tidigare som diskuterade det här med relä, eller inte relä. Slutsatsen blev att döma av hur mkt en 'normal' remote utgång har kapacitet att leverera, så räcker det plenty till en hel hög med steg. Däremot kunde det bli problem med ngn typ av standard reläer, att de skickade ngn bakspänning när de slog av, som skulle med lite oflyt kunna steka remoten i stereon. Det hade tydligen hänt ett par st där. Lösningen var att montera in ngn form av diod som likriktar strömmen i relät. Det finns även sådanna färdiga att köpa. vill inte påstå att detta är något man behöver vara vansinnigt nervös för, en hel del kör ju trots allt relästyrda steg utan prut. Se det som input, och att det inte är helt problemfritt.

Själv kör jag relä, kopplat på remoten, till fläktkylning för stegen utan extra konstigheter.

Appropå felsökningen:
Vad händer om du bara kör det strulande steget, inga andra? (då helst med byglad remote från matar spänningen, dvs inte med stereons remote) ?


Herr
851 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#17
zrken skrev:
Sprang på ngn tråd tidigare som diskuterade det här med relä, eller inte relä. Slutsatsen blev att döma av hur mkt en 'normal' remote utgång har kapacitet att leverera, så räcker det plenty till en hel hög med steg. Däremot kunde det bli problem med ngn typ av standard reläer, att de skickade ngn bakspänning när de slog av, som skulle med lite oflyt kunna steka remoten i stereon. Det hade tydligen hänt ett par st där. Lösningen var att montera in ngn form av diod som likriktar strömmen i relät. Det finns även sådanna färdiga att köpa. vill inte påstå att detta är något man behöver vara vansinnigt nervös för, en hel del kör ju trots allt relästyrda steg utan prut. Se det som input, och att det inte är helt problemfritt.

Själv kör jag relä, kopplat på remoten, till fläktkylning för stegen utan extra konstigheter.

Appropå felsökningen:
Vad händer om du bara kör det strulande steget, inga andra? (då helst med byglad remote från matar spänningen, dvs inte med stereons remote) ?

Har inte provat att brygga remoten, Ska bli en lång felsöknings och bygg helg då fler steg kommer monteras in, och remote relä, kyl fläktar.. mm

Samt kommer minst 4 fluke och tång Amper meterrar och temperatur sondar att mäta allt som går att mäta medans det spelas, tills felet är funnet och åtgärdat.

Det är ni som är konstiga, det är jag som är normal.
150,7db @ 42hz BMW E39T med 5 säten
Spordas av: [Min plånbok]
Byggd av: [Mina händer]


Sök