3838
Sök

Resultat av byte till sportfilter.

by proxy
167 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#1
Har följt många diskutioner om sportfiltrets eventuella påverkan på effekt och
prestanda. Har själv upplevt lite rappare gasrespons och lite sportigare ljud och
nöjt mig med det.
Nu har jag köpt ett JR sportfilter (insats) till min nya bil och bestämde mig för att
göra riktiga mätningar för att se om det verkligen blir nån skillnad.

Har mätt med Sport Chrono (GPS) och G Tech pro på samma väg och i båda
riktningar. Tre mätningar åt varje håll och bilen fick vila på tomgång mellan
varje mätning.
Bilen är en Volvo S40 2.0T automat som är original för övrigt.

0-100 km/h 10.3 sek. Volvo original filter, 9.5 sek. JR filt.

0-402m        17.2 sek. Volvo original filter, 16.5 sek JR filt.
Tiderna är ett snitt på alla mätningar.

Hoppas detta kan vara intressant.

Sänt från min Nokia C7

Dura lex, sed lex

3 860 Inlägg
6 juni 2011
#2
Kul info! Hade varit kul och se ifall det var ytterligare skillnad mot det öppna JR filtret.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

by proxy
167 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#3
Kan tillägga att sluthastigheten på 402m var närmast identisk så det handlar
mest om snabbare spoolup och respons och ingen stor effektvinst.

Ska montera ett Simons avgas snart. Tänkte göra nya mätningar då. Finns
ju de som påstår att det inte ger nåt med en halvsats och de som påstår
motsatsen...


Edit: Bränsleförbrukningen sjönk också. Varit i Borås två ggr. Senaste med
sportfiltret. 0.74 mot 0.76 förra gången. 120 km/h med farthållaren på.
Senast redigerat av Fartdare (6 juni 2011)

Dura lex, sed lex

3 860 Inlägg
6 juni 2011
#4
Gött! Ja, men det låter bra, lägg in den infon i samma tråd så kan man ju hålla koll på det!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 juni 2011
#5
Kanske inte direkt tester i labb, men bra mycket bättre än alla "jag tror nog/tyckar att det känns-" åsikter som det finns. Bra jobbat!

Jag är ganska säker på att panelfiltret är bättre än konfilter såvida du inte bygger en ordentlig box med värmeisolering runt omkring.

Jag har själv gjort lite tester av annan karaktär. Jag skaffade ett öppet K&N filter för någon månad sedan till min Turbo Vitesse, mest för att det är billigare än originalfilter och tvättbart. Nu under den varma perioden vi haft har jag känt att det drar varmluft, så jag slängde i en digital termometer och körde. Vid stillestånd efter lugn körning steg temperaturen kring filtret till 38-40grader, ca 25 ute. Hård körning så steg tempen runt filtret även på motorväg till över 30grader. Ingen ventilation alltså runt filtret även i motorvägsfart. Hård körning mellan rödljus kunde ge 45-50grader runt filtret.

Sedan byggde jag en box med isoleringsmatta, silvriga sorten 10mm tjock. Relativt tät åt alla hål förutom mot batteriet, och maskerar även intercoolern som sitter framför filtret. Efter att jag byggt boxen kommer tempen upp i 30 grader vid samma sorts körning som förut gav 38-40 och vid körning över 70 sjunker tempen direkt till utetemperatur. Pick up är betydligt bättre.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

3 860 Inlägg
6 juni 2011
#6
Ja, det var lite så mina tankar gick.. om man provade sportfilter från samma tillverkare, förlorade eller vann mot panel eller öppet sportfilter.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech


Sök