3568
Sök

Koppla 2st batterier i bmw. Är det sa enkelt som jag tror?

104 Inlägg
4 januari 2007
Trådstartare
#1
Hej.

Har kikat lite under huven på min bmw och ser att det ar någon slags dosa brevid batteriet men 2 st ganska grova kablar 10mm2 typ ena är röd andra är svart, dessa är inte kopplad någon stans. sedan finns det likadant under baksätet och dessa är inte heller kopplade någon stans. jag vet att på bmw med större motorer sa finns det 2 st batterier. men vet inte om det ar typ samma kablar som i dom med större motor. men det borde det väl vara!? är det någon som vet?

tacksam för svar!

//Jönsson


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
4 januari 2007
#2
så här var det i min.

i bak sitter orginal batteriet.. - direkt till chassit.. och 2 plus kablar. 1 grov (typ 25mm2) och en tun (8mm2)

i fram satt det en kopplings dosa. den grova gick bara in i dosan och sedan till generatorn eller någontig sådant. den tunna tror jag går till tänningen (via relä).

om du har som mig så är det bara och plocka bort kopplings dosan.. sätta ihop de tuna.. och de grova sätter du bara på + på extra batteriet som du har i fram.. och drar en - till chassit

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

bilmekaniker
121 Inlägg
7 januari 2007
#3
exakt, den lilla dosan är ju till för om man ska använda startkablar, då slipper man ju riva ur allt i bagaget för att komma år batteriet.

104 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
#4
men nu är det så att jag jag har en e34 så jag har batteriet fram. och om jag inte missminner mig sa sitter det under sätet på e36 orginal!?


bilmekaniker
121 Inlägg
8 januari 2007
#5
på e36 sitter det inte under sätet. på dom med mindre motor sitter batteriet fram, som på min. på dom med stor motor sitter batteriet bak och då finns det en sånn där låda som ja pratade om.
men om du har batteriet fram som jag så kan du bara dra en fet kabel genom hela bilen till det stället som du vill ha ett andra batteri på. så gjorde jag och placerade batteriet där det sitter orginal på e36 med stor motor.

edit: jag läste visst dit första inlägg lite slarvigt.

men om du har ström på dom där kablarna under sätet och du tror att dom är tillräkligt grova så är det ju bara att montera dit ett till batteri.
Senast redigerat av Tykoo (8 januari 2007)

C20LET
1 041 Inlägg
8 januari 2007
#6
men e det nån av er som har ens tänkt på hur belstningen över generatorn, påverkas den inte om den ska ladda två batterier eller hur blir det?

Vi tycker olika vet jag, that's it

21 761 Inlägg
8 januari 2007
#7
Jo, med två batterier så blir det lite mer ström som går åt till att ladda. Men det brukar sitta hyffsade generatorer i lite nyare bilar, vet inte hur stor generator som det sitter i Blobbens bil.

104 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
#8
är inte helt 100% vad det sitter för generator i bilen men jag har hört att det är en 80 eller 90 ah generator i den. kan detta stämma?


21 761 Inlägg
8 januari 2007
#9
Nu måste jag vara petig igen. En generator ger inte ut Ah(amperetimmar), den ger ut Ampere. Det är viss skillnad på dessa saker. Ingen kritik alltså, bara en upplysning.

Har kikat hos yourex.se och där har de 4 olika storlekar till 525i E34. Det är 80, 90, 105 och 140A generatorer. Har ingen aning hur stor generator din bil kan tänkas ha.

104 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
#10
sorry tänkte inte på att jag skrev fel i all hast. smile. men det kanske är battre och skaffa sig ett större batteri istället har sett nåt som heter running bul och ligger på 95ah <--nu vart det rätt va?! smile. är detta ett bra batteri? klara min generator på om vi säger att den har 80 ampere i laddning på generatorn då? har iofs klarat mig på ett optima förut, men nu tankte jag koppla in xbox och skärm i bilen så jag är inte säker på om det räcker med ett batteri då!?


21 761 Inlägg
8 januari 2007
#11
Generatorn klarar ett större batteri, men det viktiga är egentligen om generatorn kommer att klara av hela bilens strömförbrukning. När man kör bilen så är det generatorn som ger all ström till alla prylar i bilen och batteriet fungerar som en buffert. Om strömförbrukningen blir högre än vad generatorn kan ge så tas strömmen från batteriet istället, det är inte bra.

Jag kollade på Tudors hemsida och enligt dem så borde din bil ha runt 65-70Ah batteri som original, i så fall är batteristorleken ca 278mm långt, 175mm brett och 175-190mm högt.
Kan det stämma?

Banner RunningBull är ett kraftigt och bra batteri men frågan är hur stor din batterihylla är, det är inte säkert att 95Ah batteriet ryms där.

104 Inlägg
8 januari 2007
Trådstartare
#12
jag vet att jag har typ 1 dm kvar på hyllan nu när jag har optima batteriet. men inte något mer på höjden.. men jag har fått för mig att running bull är lägre eller lika lågt som optimat!?


21 761 Inlägg
8 januari 2007
#13
Vilket Optima har du, är det det gula 55Ah?

RunningBull är lägre än Optima.
Senast redigerat av Drönirettab (8 januari 2007)

104 Inlägg
9 januari 2007
Trådstartare
#14
jag har 55ah batteriet (standard optima tror jag) om man nu kan säga så.


21 761 Inlägg
9 januari 2007
#15
Ja, det är det vanligaste. Heter YT 4.2.

RunningBull 95Ah kan nog rymmas på batterihyllan, det är 354mm långt, 175mm brett och 190mm högt. Det är mest längden som jag är lite fundersam över, Optima är 254mm långt och det är alltså 10cm kortare än RunningBull.

Sedan sitter polerna tvärtom på RunningBull jämfört med ditt Optima, men kablarna kanske räcker ändå.

Fast det är nog möjligt att batterihyllan räcker till, din hylla har säkert samma mått som på större BMW och flera modeller av 5-serien E39 har 100Ah batterier enligt Tudor. Dessa batterier är lika stora som RunningBull, man kan säga att den storleken är en "standard" storlek på batterier som är på 85-110Ah. Däremot kan höjden skilja en del.

104 Inlägg
11 januari 2007
Trådstartare
#16
Sa ar det battre att skaffa ett storre an att kopa 2 mindre? det ar ju lite prisskillnad ocksa. vad tror du? det ar val betydligt enklare att byta batteriet fram.


14 Inlägg
11 januari 2007
#17
jag har 3st gula optima i mitt motor utrymme, lite jobb att få dit dom men helt klart värt det och jag har inga problem med att ladda dem på generatorn,


21 761 Inlägg
11 januari 2007
#18
Blobben skrev:
Sa ar det battre att skaffa ett storre an att kopa 2 mindre? det ar ju lite prisskillnad ocksa. vad tror du? det ar val betydligt enklare att byta batteriet fram.

Om det ryms ett 95Ah RunningBull på hyllan så är det ett bra och kraftigt batteri, värt att köpa.

Men varför vill du egentligen byta batteri, har du tänkt köra x-box+skärm med motorn avslagen??
Senast redigerat av Drönirettab (11 januari 2007)


Sök