4043
Sök

Ni som byggt turbo på 740 16v motor

1 215 Inlägg
9 juni 2011
#21
ska du bygga 16Vtopp på ett fk/ft block?

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

332 Inlägg
9 juni 2011
Trådstartare
#22
XeptiQ skrev:
HBB skrev:
Har en 740 16v som busbil som jag är lite sugen på o peta i turbo i. Är det svårt o bygga turbo i en 740 16v motor? Vad är det vanligaste som kan krångla? Är det lätt o få den omreggad sen? Hur mkt har ni lagt ut?

Hmm, vad är det för årm på bilen ?

Det jag vet är att ditt bromssystem måste bytas ut till ett 4-kolvs ok fram. Helst med ventilerade 338mm skivor från S60R etc

Sen är det hjulupphängningen bak som måste modas om till ett 4-link istället för 2-link som är org.
Bakaxel och vxl låda måste bytas med om du ska regga om den.
Så det är en del pill.

Det var det svaret jag fick av SRFO/BPR när jag ville regga om min 740 16v till snurrbo.

Det är årsmodell 88 på bilen,okej ja det är lite pyssel men har skruvhjälp så får se hur mkt det blir gjort=)

62 Inlägg
10 juni 2011
#23
Okey. bra då har jag nog fått reda på allt jag behöver, blir att inhandla saker i helgen. och börja riva i volvon smile

62 Inlägg
10 juni 2011
#24
Pavva skrev:
ska du bygga 16Vtopp på ett fk/ft block?

om du menar mig, så ja det hade jag tänkt. bara byta lager,pump,kolvar,topp och nytt grenrör och en renoverad T25a

Whatever :)
1 652 Inlägg
10 juni 2011
#25
HBB skrev:
XeptiQ skrev:
HBB skrev:
Har en 740 16v som busbil som jag är lite sugen på o peta i turbo i. Är det svårt o bygga turbo i en 740 16v motor? Vad är det vanligaste som kan krångla? Är det lätt o få den omreggad sen? Hur mkt har ni lagt ut?

Hmm, vad är det för årm på bilen ?

Det jag vet är att ditt bromssystem måste bytas ut till ett 4-kolvs ok fram. Helst med ventilerade 338mm skivor från S60R etc

Sen är det hjulupphängningen bak som måste modas om till ett 4-link istället för 2-link som är org.
Bakaxel och vxl låda måste bytas med om du ska regga om den.
Så det är en del pill.

Det var det svaret jag fick av SRFO/BPR när jag ville regga om min 740 16v till snurrbo.

Det är årsmodell 88 på bilen,okej ja det är lite pyssel men har skruvhjälp så får se hur mkt det blir gjort=)

Okej, Men bifogar en kopia på ett mail jag fick av en på SRFO smile Så har du något att gå på.

Mail från Luigi de Barone

Kod:
Hej 
 
Nej det är inte OK
 
Lagen kräver "Väsentliga förändringar"
 
Så om din bil har exempelvis M90 original så är det INTE OK att det är samma efter ombyggnad!
 
Dessutom får du inte "blanda delar" i drivlinan. 
Avgasgodkännandet gäller som en helhet med motor, låda, bakaxel, sprut, filter, mm mm så det faller om du mixar delar och är alltså inte godkänt.
 
Samma med bromsar:
om originalbilen har solida 300mm skivor och flytande enkolvsok 
och det utbytta systemet har 300mm ventilerade skivor, flytande enkolvsok och ABS 
så är skillnaden för liten (bromsprestanda är ungefär samma) för att det skall vara OK
 
Du behöver t.ex T5ans bromsar (4-kolv runtom 330/310 mm skivor för att det skall vara okej.


Modifiera hjulupphängning kan vara att man bak bygger om till 4-link istället för det urusla som Volvo har
 
Fram kan du sänka bilen rejält, flytta ner undre kulbult och sätta Coilover.
 
krydda med lite snygga stora hjul så ser den ombyggd ut också.
 
MVH Ludde


TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

270 Inlägg
10 juni 2011
#26
volvoRacing90 skrev:
svåraste är väl bes då du inte kan regga med en "turbo konverterad motor" utan motorn måste ha turbo från fabrik om de ska vara möljligt att regga om den tongue annars är de väl bara att fixa ett turbo grenrör,turbo och fixa oljetillförsel och retur och en downpipe,intercooler å några tryckslangar, går att ladda ca 0,6 med orginal spridare,gjorde de med min smile kostar inte många kronor och går att fixa på en helg utan att stressa tongue

mvh

De där lät intressant!, måste man göra något åt soppatrycket eller?


Däckmissbrukare
144 Inlägg
11 juni 2011
#27
Sakiq skrev:
volvoRacing90 skrev:
svåraste är väl bes då du inte kan regga med en "turbo konverterad motor" utan motorn måste ha turbo från fabrik om de ska vara möljligt att regga om den tongue annars är de väl bara att fixa ett turbo grenrör,turbo och fixa oljetillförsel och retur och en downpipe,intercooler å några tryckslangar, går att ladda ca 0,6 med orginal spridare,gjorde de med min smile kostar inte många kronor och går att fixa på en helg utan att stressa tongue

mvh

De där lät intressant!, måste man göra något åt soppatrycket eller?

nej kör med orginal soppatryck smile

Kolla gärna in min projekt tråd :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284392
Living my life sideways


Sök