HBB skrev:
XeptiQ skrev:
HBB skrev:
Har en 740 16v som busbil som jag är lite sugen på o peta i turbo i. Är det svårt o bygga turbo i en 740 16v motor? Vad är det vanligaste som kan krångla? Är det lätt o få den omreggad sen? Hur mkt har ni lagt ut?
Hmm, vad är det för årm på bilen ?
Det jag vet är att ditt bromssystem måste bytas ut till ett 4-kolvs ok fram. Helst med ventilerade 338mm skivor från S60R etc
Sen är det hjulupphängningen bak som måste modas om till ett 4-link istället för 2-link som är org.
Bakaxel och vxl låda måste bytas med om du ska regga om den.
Så det är en del pill.
Det var det svaret jag fick av SRFO/BPR när jag ville regga om min 740 16v till snurrbo.
Det är årsmodell 88 på bilen,okej ja det är lite pyssel men har skruvhjälp så får se hur mkt det blir gjort=)
Okej, Men bifogar en kopia på ett mail jag fick av en på SRFO
Så har du något att gå på.
Mail från Luigi de Barone
Kod:
Hej
Nej det är inte OK
Lagen kräver "Väsentliga förändringar"
Så om din bil har exempelvis M90 original så är det INTE OK att det är samma efter ombyggnad!
Dessutom får du inte "blanda delar" i drivlinan.
Avgasgodkännandet gäller som en helhet med motor, låda, bakaxel, sprut, filter, mm mm så det faller om du mixar delar och är alltså inte godkänt.
Samma med bromsar:
om originalbilen har solida 300mm skivor och flytande enkolvsok
och det utbytta systemet har 300mm ventilerade skivor, flytande enkolvsok och ABS
så är skillnaden för liten (bromsprestanda är ungefär samma) för att det skall vara OK
Du behöver t.ex T5ans bromsar (4-kolv runtom 330/310 mm skivor för att det skall vara okej.
Modifiera hjulupphängning kan vara att man bak bygger om till 4-link istället för det urusla som Volvo har
Fram kan du sänka bilen rejält, flytta ner undre kulbult och sätta Coilover.
krydda med lite snygga stora hjul så ser den ombyggd ut också.
MVH Ludde
TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser