3367
Sök

Ni som byggt turbo på 740 16v motor

332 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
#1
Har en 740 16v som busbil som jag är lite sugen på o peta i turbo i. Är det svårt o bygga turbo i en 740 16v motor? Vad är det vanligaste som kan krångla? Är det lätt o få den omreggad sen? Hur mkt har ni lagt ut?

Däckmissbrukare
144 Inlägg
8 juni 2011
#2
svåraste är väl bes då du inte kan regga med en "turbo konverterad motor" utan motorn måste ha turbo från fabrik om de ska vara möljligt att regga om den tongue annars är de väl bara att fixa ett turbo grenrör,turbo och fixa oljetillförsel och retur och en downpipe,intercooler å några tryckslangar, går att ladda ca 0,6 med orginal spridare,gjorde de med min smile kostar inte många kronor och går att fixa på en helg utan att stressa tongue

mvh

Kolla gärna in min projekt tråd :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284392
Living my life sideways

332 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
#3
volvoRacing90 skrev:
svåraste är väl bes då du inte kan regga med en "turbo konverterad motor" utan motorn måste ha turbo från fabrik om de ska vara möljligt att regga om den tongue annars är de väl bara att fixa ett turbo grenrör,turbo och fixa oljetillförsel och retur och en downpipe,intercooler å några tryckslangar, går att ladda ca 0,6 med orginal spridare,gjorde de med min smile kostar inte många kronor och går att fixa på en helg utan att stressa tongue

mvh

Aha ja jag misstäntke att de va nå sånt men ville ändå fråga;P så då äre alltså omöjligt o konventrera en 16v med tubo i då haha då sket det sig med det. Men o släng ai en turbo motor då? blire krångel o regga om då me elr?

8 248 Inlägg
8 juni 2011
#4
HBB skrev:
Men o släng ai en turbo motor då? blire krångel o regga om då me elr?

Beror på vilken motor du använder. Slänger du i en med katalysator original som är helt i originalskick med alla tillbehör runt är det inga bekymmer egentligen, om du inte tänker använda vissa T5 eller en T6 motor


332 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
HBB skrev:
Men o släng ai en turbo motor då? blire krångel o regga om då me elr?

Beror på vilken motor du använder. Slänger du i en med katalysator original som är helt i originalskick med alla tillbehör runt är det inga bekymmer egentligen, om du inte tänker använda vissa T5 eller en T6 motor

Men om man slänger i en turbo motor tex då får det ju inte bli mer än 159 hk som 16v har för då måste man väl ändra bromsarna om man har mer hästar?har för mej att någon sa det att har man mer hästar i bilen än orginalet måste man ändra till större bromsar?

8 248 Inlägg
8 juni 2011
#6
HBB skrev:
Men om man slänger i en turbo motor tex då får det ju inte bli mer än 159 hk som 16v har för då måste man väl ändra bromsarna om man har mer hästar?har för mej att någon sa det att har man mer hästar i bilen än orginalet måste man ändra till större bromsar?

Enda kravet för 238hk i 740 är att man ska änvända turbons stötdämpare, ev går det att använda hårdare andra stötdämpare med.


Däckmissbrukare
144 Inlägg
8 juni 2011
#7
de går jätte bra att stoppa i turbo men att få den reggad är värre wink..de går om du orkar lägga ner så mycket tid å pengar på de,har för mig att motor effekten inte får överstiga mer än 20% än orginal effekten för att du ska slippa byta bromsar å sånt men är inte helt 100 då dom ändrar reglarna hela tiden :p annars har jag en 944 fulltrycks turbo som du kan köpa wink wink

Kolla gärna in min projekt tråd :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284392
Living my life sideways

332 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
#8
Marlboroman skrev:
HBB skrev:
Men om man slänger i en turbo motor tex då får det ju inte bli mer än 159 hk som 16v har för då måste man väl ändra bromsarna om man har mer hästar?har för mej att någon sa det att har man mer hästar i bilen än orginalet måste man ändra till större bromsar?

Enda kravet för 238hk i 740 är att man ska änvända turbons stötdämpare, ev går det att använda hårdare andra stötdämpare med.

Men om jag slänger i en turbo motor tex då måste man ha den motorns elsystem?antar att itne 16v elsystem funkar...

332 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
#9
volvoRacing90 skrev:
de går jätte bra att stoppa i turbo men att få den reggad är värre wink..de går om du orkar lägga ner så mycket tid å pengar på de,har för mig att motor effekten inte får överstiga mer än 20% än orginal effekten för att du ska slippa byta bromsar å sånt men är inte helt 100 då dom ändrar reglarna hela tiden :p annars har jag en 944 fulltrycks turbo som du kan köpa wink wink

Hur ska man veta att edn motorn passar o går o regga me då?;P måste man ha den motorns elsystem elr kan man ha 16v elsystemet som sitter i??

Däckmissbrukare
144 Inlägg
8 248 Inlägg
8 juni 2011
#11
HBB skrev:
Men om jag slänger i en turbo motor tex då måste man ha den motorns elsystem?antar att itne 16v elsystem funkar...

16V elsystem funkar med vissa mindre modifieriengar om du ska köra med B230FT (med kat) eller B230FK


Däckmissbrukare
144 Inlägg
8 juni 2011
#12
du måste de den nya motorns elsystem,nästan ingen motor passar väl bolt on men med mer eller mindre modifikationer så brukar de gå :p

Kolla gärna in min projekt tråd :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284392
Living my life sideways

332 Inlägg
8 juni 2011
Trådstartare
#13
Marlboroman skrev:
HBB skrev:
Men om jag slänger i en turbo motor tex då måste man ha den motorns elsystem?antar att itne 16v elsystem funkar...

16V elsystem funkar med vissa mindre modifieriengar om du ska köra med B230FT (med kat) eller B230FK

Okej ja:) ska kika runt lite o se vad som händer o sker:)

62 Inlägg
9 juni 2011
#14
jag lånar lite av din tråd här eftersom en moderator stängde min tråd,
jag går i vägarna att göra 16V turbo, bilen finns redan, fast med rasade lager, o pump. så jag undrar lite bara,

kan jag köra på orginalboxarna till B230FT?
tändspole bör jag väl byta till 16V?
behöver jag byta till 16V kolvarna eller funkar det med 8v och 16v topp utan ras vid första försöket att starta bilen??
detta är väl tänkt till "vinter eller lek" bil. så inga största kostnader blir det inte!

8 248 Inlägg
9 juni 2011
#15
Nisse-pisse skrev:
kan jag köra på orginalboxarna till B230FT?
tändspole bör jag väl byta till 16V?
behöver jag byta till 16V kolvarna eller funkar det med 8v och 16v topp utan ras vid första försöket att starta bilen??

Bör gå att använda FT-boxar, men det är ju inte optimalt. Tändspolen är väl densamma. Kolvarna lär bytas till 16V eller så lär dy fräsa eller svarva dem du har annars krockar ventiler och kolvar.


62 Inlägg
9 juni 2011
#16
okey. men hur gör man med kompet då?

8 248 Inlägg
9 juni 2011
#17
Nisse-pisse skrev:
okey. men hur gör man med kompet då?

Där finns det flera varianter, antingen kör man med 16V kolvarna som dem är, eller så svarvar eller fräser man dem kolvar man har, eller så skaffar man turbokolvar och mofierar.


Whatever :)
1 652 Inlägg
9 juni 2011
#18
HBB skrev:
Har en 740 16v som busbil som jag är lite sugen på o peta i turbo i. Är det svårt o bygga turbo i en 740 16v motor? Vad är det vanligaste som kan krångla? Är det lätt o få den omreggad sen? Hur mkt har ni lagt ut?

Hmm, vad är det för årm på bilen ?

Det jag vet är att ditt bromssystem måste bytas ut till ett 4-kolvs ok fram. Helst med ventilerade 338mm skivor från S60R etc

Sen är det hjulupphängningen bak som måste modas om till ett 4-link istället för 2-link som är org.
Bakaxel och vxl låda måste bytas med om du ska regga om den.
Så det är en del pill.

Det var det svaret jag fick av SRFO/BPR när jag ville regga om min 740 16v till snurrbo.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

62 Inlägg
9 juni 2011
#19
Marlboroman skrev:
Nisse-pisse skrev:
okey. men hur gör man med kompet då?

Där finns det flera varianter, antingen kör man med 16V kolvarna som dem är, eller så svarvar eller fräser man dem kolvar man har, eller så skaffar man turbokolvar och mofierar.

Okey. för jag har ju redan turbokolvar i min maskin, min är ju orginal turbo. bara att jag vill ha 16v ist smile
men då får jag köpa 16v kolvar då. vet du om det går att köra på 16v kolvar med 8v topp?
jag vill inte riva maskinen 2 gånger, inför besiktningen.

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
9 juni 2011
#20
kör på original komp 1 bar funkar fint än i 740in big_smile

...........Team T-Röd Racing.............


Sök