Hej!
Efter bytt transmissions olja på min MR2 -93 (N/A) sent på förra säsongen så upptäckte jag så småningom efter påställningen i våras att den oljan jag tryckt i verkar inte min växellåda gilla..
Hällde i Redline MTL, som dom sa på Meca skulle va riktigt bra o han kolla upp så de stämde me bilens spec o allt... Men detta verkar va fler MR2 ägare haft problem me vad jag läst, kanske Celica o Supra ägare med..
Så nu tänkte jag tömma dom 600kr jag hällde i efter knappt körd 100 mil..
MR2 forum beskriver problemet såhär (men mina syntom började Efter jag hällt i MTL):
"The grinding noises associated with hard shifting due to syncro wear may be reduced a little by changing the transmission oil. Many owners have found that Redline MT-90 transmission oil reduced syncro wear and made shifting easier. In general the MTL is better suited to colder climates, whereas the MT-90 works better for hotter ones. The MTL will sometimes have a slight amount of gear rattle in hot conditions."
Direkt översatte min tysk handbok på nätet o fick följande beskrivning:
"Flerfunktionell transmissionsolja API GL-3. Är inte en multifunktionell transmissionsolja API GL-3 klass tillgänglig, kan flera syften transmissionsolja API GL-klass 4 eller automatisk transmissionsolja Dexron 2 användas.
Rekommenderad viskositet: SAE75W-90"
Flerfunktionell.. = Semi-syntet el vad menar dom?
Kollat upp olja fr Mobil1 och Castrols oljeväljare o fick svaren:
Mobil 1: Mobilube 1 SHC 75W-90
Castrol: Syntrans FE 75W (Bäst)
Syntrans Multivehicle 75W-90 (Bättre) ..vilket är f.d SMX-S (vilket även Toyota andv.\andvände)
Någon som kanske har en åsikt om man ska ta Castrol el Mobil1.. är dom likgiltiga el är ngn liiite bättre, har inga erfarenheter av transm.oljor sen tidigare.. förrutom Redline då
Tack för hjälpen