Har en x-trail från 2004.
Upptäckte i vintras att bilen inte vill går bra. Det kändes som den inte gick på alla cylindrar speciellt på låga varvtal. Motorlampan lös också.
Jag talade om detta för Nissan och lämnade in bilen. Dem ringde dagen efter och sa att det inte var något fel på bilen och dem reset:ade motorlampan.
Bilen gick bättre efter det faktiskt (troligtvis för att det blev varmare ute). Dock tog det inte lång tid för att motorlampan börjar lysa igen och jag slinker in på nissan snabbt efter jobbet. Nissan säger samma sak och reset:ar motorlampa.
Några dagar går och motorlampan börjar lysa igen. Börjar nu tröttna på detta så att veckorna går och jag hinner köra 100-150 mil innan jag bokar tid hos Nissan. Jag börjar också märka att olja börjar gå åt. Fick fylla på 2-3 gånger utan synligt läckage. Jag säger till Nissan att jag tror att bilen äter olja.
Dem säger samma sak igen. Motorn är det ingen fel på och reset:ar motorlampan. Påpekar dock att dem fick fylla på mkt olja och ber mig kolla oljenivån de närmaste 100 milen.
70 mil senare och 3 lite olja senare bokar jag en akut tid hos Nissan. Får beskedet dagen efter att en kolvring gått sönder och att det troligtvis var billigare för mig att köpa en ny motor till bilen.
Nu till min fråga. Om Nissan upptäckt felet 10-jan, skulle det blivit billigare för mig? Körde ju en del efter det att dem sagt att motorn var okej.
Blir det dyrare/mer förstörd ju längre man kör?
Finns det ett samband med motorlampan och kolvringen? Nissan säger att det inte gör det.
Senast redigerat av mrsoft (9 juni 2011)