3323
Sök

Varnings lampan lyser efter bromslangbyte Volvo 740

602 Inlägg
17 juni 2011
Trådstartare
#1
Hej, farsans en polare var förbi och bytte en broms slang bak för mej, då de satt som fan så fick han fixa om det.

Men nu är de så att varnings lampan (broms lampan) lyser, den lyste hela tiden först.
Men jag och farsan luftade alla bromsar rätt mycket ikväll, så nu är det såhär:

Ibland när man kör kan den slockna en stund, men kan tändas om du bromsar in hårt.
När man står stilla så är den släckt tills du bromsar på pedalen.

Någon som vet va de kan vara?

(japp jag har fyllt på olja på den)

Mvh Nyman

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

_-''-_V0lv0_-''-_
32 Inlägg
17 juni 2011
#2
Inte olja, bromsvätska! Mycket noga, hatar när folk säger bromsolja då de inte är olja big_smile

O dun förresten, hoffe kom förbi här nu med din musmatta, så den ligger här <3

Han som ingen turbo har, han får åka utan bar!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 juni 2011
#3
http://www.luftman.se/ börja med den, finns på mekonomen. Om det inte hjälper så har ni troligen sabbat packningarna i huvudcylindern när ni luftade. Det beror på att det rostar & samlas skit längst fram i huvudcylindern eftersom den delen aldrig används utom när pedalen går i botten.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

602 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
#4
RD_87 skrev:
http://www.luftman.se/ börja med den, finns på mekonomen. Om det inte hjälper så har ni troligen sabbat packningarna i huvudcylindern när ni luftade. Det beror på att det rostar & samlas skit längst fram i huvudcylindern eftersom den delen aldrig används utom när pedalen går i botten.

Okej okej får testa med en sån då, men ska lampan lysa för att de är luft i systemet?
Jävligt skumt fan, att den släcks ibland, iritterande som fan.
Bromsen känns inte alls som att de är något fel.
Skit, ska ombesikta för den där slangen på måndag, då vill man ju inte att lampan ska lysa

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

dARKiE
5 031 Inlägg
18 juni 2011
#5
Nyman_ skrev:
RD_87 skrev:
http://www.luftman.se/ börja med den, finns på mekonomen. Om det inte hjälper så har ni troligen sabbat packningarna i huvudcylindern när ni luftade. Det beror på att det rostar & samlas skit längst fram i huvudcylindern eftersom den delen aldrig används utom när pedalen går i botten.

Okej okej får testa med en sån då, men ska lampan lysa för att de är luft i systemet?
Jävligt skumt fan, att den släcks ibland, iritterande som fan.
Bromsen känns inte alls som att de är något fel.
Skit, ska ombesikta för den där slangen på måndag, då vill man ju inte att lampan ska lysa

Min lampa lös också i 740in när jag besiktigade förra året. Han satt han inte brydde sig ett skit sålänge bromsarna fungerade som dem skulle i bromsbänken. Vet dock inte om alla tänker så men kanske lugnar dig lite.

Min lampa blinkade också sådär ett tag, men efter endel hårda inbromsningar så har den inte lyst på över ett år.. Men prova lufta engång till för säkerthetsskull.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

* Voff voff *
10 634 Inlägg
18 juni 2011
#6
Och du är helt säker på att du har rätt nivå på vätskan?

Isåntfall...

Troligtvis har din givare i behållaren fått spader när nivån sjönk när ni bytte bromsslang! Försök peta på den eller nå´t genom påfyllningshålet!

Dom gånger jag har varit med om att den tänds vid inbromsningar har det alltid handlat om för låg vätskenivå!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

496 Inlägg
18 juni 2011
#7
Jag tror också att det är lite vätska i behållaren för har varit med om det ett antal gånger föut. Så kolla det först!

// Billy


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
18 juni 2011
#8
Som brådhis säger så är det inte ovanligt att det blir problem med dom där, men lampan slocknar när man lossar kabeln wink
Jag hade en 240 med perfekta bromsar, men lampjäveln blinkade ändå med jämna mellanrum.
Senast redigerat av RD_87 (18 juni 2011)

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

602 Inlägg
18 juni 2011
Trådstartare
#9
Okej okej, aj vätskan har jag till och med fyllt på över max sträcket för att se om de var de, men nej :S
Men vart sitter den där givaren?
Alla andra bilar typ så brukar de ju sitta i locket, men på min 87a så sitter det ingenting i eller runt behållaren

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
18 juni 2011
#10
Nivågivare sitter i locket, tryckgivare sitter på en trycksatt del, företrädelsevis på fördelningsblocket som sitter någonstans inte allt för långt ifrån cylindern. Ofta nere vid främre länkarmen på insidan.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

602 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
#11
RD_87 skrev:
Nivågivare sitter i locket, tryckgivare sitter på en trycksatt del, företrädelsevis på fördelningsblocket som sitter någonstans inte allt för långt ifrån cylindern. Ofta nere vid främre länkarmen på insidan.

Okej okej får kolla lite, dock sitter det inget i locket på min hmm

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

602 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
#12
RD_87 skrev:
Nivågivare sitter i locket, tryckgivare sitter på en trycksatt del, företrädelsevis på fördelningsblocket som sitter någonstans inte allt för långt ifrån cylindern. Ofta nere vid främre länkarmen på insidan.

Okej okej får kolla lite, dock sitter det inget i locket på min hmm

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

602 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
#13
Aj jag hittade kontakten i de där fördelningsblocket, så drog ur den inför obesiktningen imorn, har även testat att bromsarna funkar och de gjorde dom som väntat.
Min teori är att de är skit lite luft som spökar, kanske till och med i fördelningsblocket, och då tror givaren är hela kretsen är ur funktion.

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
19 juni 2011
#14
Nyman_ skrev:
Aj jag hittade kontakten i de där fördelningsblocket, så drog ur den inför obesiktningen imorn, har även testat att bromsarna funkar och de gjorde dom som väntat.
Min teori är att de är skit lite luft som spökar, kanske till och med i fördelningsblocket, och då tror givaren är hela kretsen är ur funktion.

Provat återställa givaren?
Skruva ur och tillbaka så brukar lampan slockna. Det brukar vara "envägskommunikation" i givaren på fördelningsblocken. Dvs. dyker en krets så åker en liten kolv åt sidan och givarens pinne åker ner i kolvens spår och lampan tänds.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

602 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
#15
hotrodder skrev:
Nyman_ skrev:
Aj jag hittade kontakten i de där fördelningsblocket, så drog ur den inför obesiktningen imorn, har även testat att bromsarna funkar och de gjorde dom som väntat.
Min teori är att de är skit lite luft som spökar, kanske till och med i fördelningsblocket, och då tror givaren är hela kretsen är ur funktion.

Provat återställa givaren?
Skruva ur och tillbaka så brukar lampan slockna. Det brukar vara "envägskommunikation" i givaren på fördelningsblocken. Dvs. dyker en krets så åker en liten kolv åt sidan och givarens pinne åker ner i kolvens spår och lampan tänds.

Jasså okej okej, den där plast pluggen som kontakten sitter i menar du?
Jo får testa det imorn efter den blivit besiktad, då jag själv jobbar hela dagen.

Mvh

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone


Sök