3161
Sök

Besikta 740 med B23ET motor istället för B23E

68 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
#21
Danne_1977 skrev:
Ja precis.. inget alls som är lika på D24 och bensinmotorn förutom möjligen turbon.. D24 är ju dessutom en lastbilsmotorn som VW har tillverkat. big_smile

okej jo det vet jag. men om man läser här http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineT … cation.htm
så står det att ( Garrett T3 is on a B23FT, and is water cooled. The T3 was used starting on the 240 turbos and continued through the 1989 700 turbo cars )

så det bör väll passa på b230ET också kan man tycka?


3 292 Inlägg
19 juni 2011
#22
graphix__ skrev:
Danne_1977 skrev:
Ja precis.. inget alls som är lika på D24 och bensinmotorn förutom möjligen turbon.. D24 är ju dessutom en lastbilsmotorn som VW har tillverkat. big_smile

okej jo det vet jag. men om man läser här http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineT … cation.htm
så står det att ( Garrett T3 is on a B23FT, and is water cooled. The T3 was used starting on the 240 turbos and continued through the 1989 700 turbo cars )

så det bör väll passa på b230ET också kan man tycka?

En sak är riktigt säker... gäller det olika turbosar och sånt så är jag helt kass.. kan inte mycket om sånt då jag sällan grejat med dom..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

68 Inlägg
20 juni 2011
Trådstartare
#23
ahaokej, vet du om det går sätta i ET motorn i 740in från 87 med b230E motorn. utan man behöver byta hela kabelstammen m.m? smile


P o r s c h e
1 700 Inlägg
20 juni 2011
#24
graphix__ skrev:
ahaokej, vet du om det går sätta i ET motorn i 740in från 87 med b230E motorn. utan man behöver byta hela kabelstammen m.m? smile

Du måste byta kabelstam wink

E har k-jetronic sprut (mekaniskt) och b230ET har motronic sprut ( elektroniskt )

b21ET och b23ET har k-jetronic liksom E men inte b230ET wink


68 Inlägg
20 juni 2011
Trådstartare
#25
Bensinskallen skrev:
graphix__ skrev:
ahaokej, vet du om det går sätta i ET motorn i 740in från 87 med b230E motorn. utan man behöver byta hela kabelstammen m.m? smile

Du måste byta kabelstam wink

E har k-jetronic sprut (mekaniskt) och b230ET har motronic sprut ( elektroniskt )

b21ET och b23ET har k-jetronic liksom E men inte b230ET wink

ajdå det låter ju inge vidare.. hur svårt på en skala är det byta det? och underlättar inte att jag har en b230F motor liggandes också? den har ju elektroniskt insprut


P o r s c h e
1 700 Inlägg
20 juni 2011
#26
graphix__ skrev:
Bensinskallen skrev:
graphix__ skrev:
ahaokej, vet du om det går sätta i ET motorn i 740in från 87 med b230E motorn. utan man behöver byta hela kabelstammen m.m? smile

Du måste byta kabelstam wink

E har k-jetronic sprut (mekaniskt) och b230ET har motronic sprut ( elektroniskt )

b21ET och b23ET har k-jetronic liksom E men inte b230ET wink

ajdå det låter ju inge vidare.. hur svårt på en skala är det byta det? och underlättar inte att jag har en b230F motor liggandes också? den har ju elektroniskt insprut

F har jetronic, ytterligare en sort wink

Grejen är ju den att E-motorn har ju relativt lite el, så du behöver ju bara i princip sätta i motronicsystemet över det gamla ungefär. Sen är det ju lite pussel att få loss allt från donatorbilen. Exakt hur svårt det är kan jag inte svara på, beror ju på hur pass duktig man är själv. Men har man lite basvett när det gäller el, och är noga och kollar upp alla sladdar så ska det inte vara några större problem


68 Inlägg
20 juni 2011
Trådstartare
#27
Bensinskallen skrev:
graphix__ skrev:
Bensinskallen skrev:

Du måste byta kabelstam wink

E har k-jetronic sprut (mekaniskt) och b230ET har motronic sprut ( elektroniskt )

b21ET och b23ET har k-jetronic liksom E men inte b230ET wink

ajdå det låter ju inge vidare.. hur svårt på en skala är det byta det? och underlättar inte att jag har en b230F motor liggandes också? den har ju elektroniskt insprut

F har jetronic, ytterligare en sort wink

Grejen är ju den att E-motorn har ju relativt lite el, så du behöver ju bara i princip sätta i motronicsystemet över det gamla ungefär. Sen är det ju lite pussel att få loss allt från donatorbilen. Exakt hur svårt det är kan jag inte svara på, beror ju på hur pass duktig man är själv. Men har man lite basvett när det gäller el, och är noga och kollar upp alla sladdar så ska det inte vara några större problem

okej smile  lika bra jag struntar i det då inte värt den tiden specielt när det inte blir lagligt i slutändan ändå. utan jag tar nog och turbo konventerar min motor istället. men tack för all hjälp


3 292 Inlägg
20 juni 2011
#28
Detta kanske inte är så relevant i denna tråden.. men minns att när jag var väldigt ung så hade Biltema turbokit till B21/B23/B230 osv..  man kan ju undra hur det gick att regga med ett sånt kit.. !? fast o andra sidan.. reglerna var nog annorlundare på den tiden.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **


Sök