3318
Sök

Säkerhet i personbilar

9 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
#1
Hej, om nu säkerheten är så viktig som alla stora bilföretag talar om och lägger ner miljontals med kronor för att utveckla krock säkra bilar. Ta Volvo t ex, som lägger ner stora resurser på att utveckla sin "ledande" trygghet, varför inte bara bygga ett chassi och kaross med helbur aka "rallybur", sätta i 6-punktsbälte? Tekniken för säkra fordon finns redan så varför ska dom hålla på böga för?

Just saying mr volvo vd, don't be a fool


305 Inlägg
19 juni 2011
#2
för att bur och sexpunktsbälte inte är den bästa säkerheten vid en frontalkrock som sällan händer i rallyskogen eller på en racerbana.


Muttley
19 juni 2011
#3
Bur försvårar nog en del för brandkåren när de ska klippa upp ytterligare med stolpar.

6 punktsbälte är absolut inget bra om du då frontalkrockar.
3 punkts funkar mycket dugligt.
Även airbags i hela bilen verkar ju funka.

Så då är frågan varför vill du att de ska göra ännu dyrare bilar ? För priset lär höjas rätt så mycket om man ska ha en helbur.
Och komplicera till de för mycket bara för att man ska sätta på sig ett bälte. Du sätter ju fast ett 3 punkts med enhandsgrepp.

9 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
#4
Skitsnack, så ni säger att rallybilarna borde ha krockkuddar istället för bur så att räddningspersonalen kan få ut dom snabbare. Logikens mamma har vart i era hjärnor och snott allt hon kunnat hitta.
Så alla frontkrockar med träd i rally, de händer aldrig enligt er iprincip. Så bilderna på tv är bara något som dom klippt ihop för skoj skull. Det händer oftare att dom frontar med t ex träd, berg "krondiken" än att dom börjar volta.......


9 Inlägg
19 juni 2011
Trådstartare
#5
tkd_rille så pengar går före säkerhet enligt dig. Du måste ha ett dåligt liv.


1 213 Inlägg
19 juni 2011
#6
tkd_rille skrev:
Bur försvårar nog en del för brandkåren när de ska klippa upp ytterligare med stolpar.
Deras klippverktyg inte gjord för att klippa av en bur.
Har varit på rally där en bil körde in i ett träd, då larmades räddnigstjäns & ambbulans. En person satt fastklämd, buren sågades av för att kunna lyfta ut den skadade.

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

8 879 Inlägg
20 juni 2011
#7
Att det inte finns bur och 6-punktsbälten i vanliga bilar har nog med användningsområdet av bilen att göra.
Vanliga bilar är inte gjorda för att framföras i +200 km/h på små skogsvägar, asfalterade vägar utan mötande trafik.


Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Turbo lover
555 Inlägg
20 juni 2011
#8
Men snälla, ska man sitta med hjälm varje gång man använder bilen till vardags? Buren riskerar att göra mer skada än nytta om du slår i huvudet vid en olycka.
Senast redigerat av Turbovin (20 juni 2011)


Muttley
20 juni 2011
#9
Eftersom ni som diskuterar verkar vara lika mogna som 16åringar så håller jag här och argumenterar icke med er.
Edit: Förlåt jag menar såklart bara danne i denne tråden. 9 inlägg och skriver redan nedsättande personligen mot användare.

Men annars anser jag mig ha rätt med tanke på vad privata bruksbilar ska användas till.
Senast redigerat av tkd_rille (20 juni 2011)

Muttley
20 juni 2011
#10
Lina- skrev:
tkd_rille skrev:
Bur försvårar nog en del för brandkåren när de ska klippa upp ytterligare med stolpar.
Deras klippverktyg inte gjord för att klippa av en bur.
Har varit på rally där en bil körde in i ett träd, då larmades räddnigstjäns & ambbulans. En person satt fastklämd, buren sågades av för att kunna lyfta ut den skadade.
Dvs vansinne att ha bur i en bruksbil.

3 354 Inlägg
20 juni 2011
#11
xDanne skrev:
Hej, om nu säkerheten är så viktig som alla stora bilföretag talar om och lägger ner miljontals med kronor för att utveckla krock säkra bilar. Ta Volvo t ex, som lägger ner stora resurser på att utveckla sin "ledande" trygghet, varför inte bara bygga ett chassi och kaross med helbur aka "rallybur", sätta i 6-punktsbälte? Tekniken för säkra fordon finns redan så varför ska dom hålla på böga för?

Just saying mr volvo vd, don't be a fool
ska man ha 6 punktsbölte o bur så tillkommer det även saker såsom hjälm och krage för att bl.a bältena inte ska bidra till skador som t.ex whiplash. Plötsligt stopp, bälten håller kroppen på plats men vad vill färdas framåt då? Huvudet.
Sen kommer det ju till saker som användarvänligt
behöva böka med bälte och hjälm osv bara för att man ska åka nånstans. Nejtack.
Så det är MKT mer än säkerhet som prioriteras i bruksbilar.
Senast redigerat av Seth (20 juni 2011)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

1 758 Inlägg
20 juni 2011
#12
Du har uppenbarligen aldrig kört en bil med fullbur och riktiga bälten...

Kan iaf upplysa om att det är alldeles fantastiskt smidigt vid i- och urstigning. Lekande lätt när man skall backa och se sig för i korsningar etc. är det också.
Perfekt för småbarn, åldringar och handikappade. Blir mysigt i baksätet också - fullt med hårda rör som man måste åla sig in mellan.

Det funkar prima fint i rally, när den vanligaste olyckan är att man dundrar ner i ett dike och rullar fem varv ut på en åker. På gatan är det galenskap.

KHRacing
21 juni 2011
#13
schnauz skrev:
Du har uppenbarligen aldrig kört en bil med fullbur och riktiga bälten...

Kan iaf upplysa om att det är alldeles fantastiskt smidigt vid i- och urstigning. Lekande lätt när man skall backa och se sig för i korsningar etc. är det också.
Perfekt för småbarn, åldringar och handikappade. Blir mysigt i baksätet också - fullt med hårda rör som man måste åla sig in mellan.

Det funkar prima fint i rally, när den vanligaste olyckan är att man dundrar ner i ett dike och rullar fem varv ut på en åker. På gatan är det galenskap.
men kul...... Min bil kommer ut på vägarna i höst är det tänkt smile

Fri fart för ett fritt folk!
13 991 Inlägg
21 juni 2011
#14
hårdast är inte alltid bäst!..
den farliga delen som dom kommit fråm till är när kroppen får ta upp krafterna och det är exakt det som händer när bilen blir för hård
oftast körs inte racing och rallyn på det sättet att den kommer i direkt kontakt med hårda föremål
visst det händer att dom kör in en rallybil i träd men i regel så slår dom runt ett större antal varv kör in i däcktravar osv alltså skydar bilen föraren från att klämmas omgivningen dämpar smällen

i trafiken är det raka motsatsen allt är hårt och bilarna är då även gjorda att ta upp krafterna från dom hårda föremålen för att inte kroppen ska ta upp smällarna

för även om föraren sitter kvar med 6punkts bälten och dom inte kläms ihop så fortsätter dom inre organen och hjärnan i samma hastighet tills dom krockar på insidan av kroppen


en rallybil är igentligen bara en kompromiss där dom får välja det som troligen räddar mest liv eftersom olyckorna sällan sker i fasta föremål så väljer dom en stum konstruktion men samdigit använder dom frontens upptagningsförmåga eftersom den oftast är oförbrändrad framför fjäderbenen så det finns en viss del av den fartupptagande orörd

men i vissa avsende är det betydligt mycket farligare att sitta stumt bältad med bur än i en vanlig svenson v70 av nyaste årgången

Kör fort så hinner inget hända...


Sök