3591
Sök

Volvo 940Ltt årm 97, ryckningar.

20 Inlägg
26 juni 2011
Trådstartare
#1
som topic lyder så får jag ryckningar i bilen när jag gasar på från låga varv, exempel 1400-1700 på 5an, trycker jag då på fullt så blir det ryckningar, alldeles som om motorn lägger av för en millisekund, blir några efter varandra sen går bilen bra och som vanligt igen.


det är en volvo 940LTT årsmodell 97 SE om de nu har nån betydelse, det som är gjort på bilen är Viking eco tändchip och även viking eco bränslechip, ställbar tryckklocka (laddet står på 0,7 för tillfället).

från början hade jag öppet t-kors på slangen till tryckklockan och den gick som ett skott i början, sen efter ett tag började dessa ryckningar uppstå så jag tog bort det igen, men nu sitter en, LTT tryckklocka på bilen som är omgjord till en justerbar. och när vi ställde upp laddet til 08, så komm dessa ryckningar, så vi ställde ner laddet till 0,6 och ryckningarna kvarstod, vi satt på en BTR och testade med alla sorters olika tryck men ingen förbättring.

det sitter sportluftfilter och 2,5" hela vägen från turbon.

har sökt som en tok om detta, men inte fått nått riktigt bra svar, snälla nån som kan hjälpa en volvo i nöd!

blev jävligt rörigt men hoppas nån förstår, jag är trött cool

Edit: det kan ju vara spikningar men det hörs inget från motorn det bara rycker.
Senast redigerat av hyperace (26 juni 2011)

7 Inlägg
27 juni 2011
#2
Min 945a var exakt likadan, jag felsökte huuur länge som helt utan resultat, till en början trodde jag att det var luftmassmätaren men den var det inget fel på.

Mitt problem låg i att det var ett millimeter stort hål i turboslangen som lagades på 5min, och nu går bilen som aldrig förr:)

Opel Ascona Power--II--Opel-Ett sätt att ha det bra:)

20 Inlägg
27 juni 2011
Trådstartare
#3
Ascona_POW skrev:
Min 945a var exakt likadan, jag felsökte huuur länge som helt utan resultat, till en början trodde jag att det var luftmassmätaren men den var det inget fel på.

Mitt problem låg i att det var ett millimeter stort hål i turboslangen som lagades på 5min, och nu går bilen som aldrig förr:)

kan du vara snäll å förklara lite bättre vilken slang du menar:)?

20 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
#4
problemet löst, det gick inte att ha sportluftfiltret av någon anledning.

21 Inlägg
28 juni 2011
#5
ja den anledningen är just att om du ökar laddet (mer luft) så måste du öka mängden soppa! bort med öppna filtret så får den mindre luft...

det föregående talare menade med turboslangen borde vara slangen mellan turbo och wastegate. vilket gör att den laddar ännu mer om det går hål på slangen.

Om du vill veta hur man på enklaste billigaste sätt höjer soppatrycket på så kolla mina tidigare inlägg... det är typ det enda jag tjatar om på detta forum.

Mvh
Senast redigerat av Ekerstrand (29 juni 2011)


1 146 Inlägg
29 juni 2011
#6
http://sv.bsr.se/products/4900700/

jag kör med denna i min volvo -95
det funkar fint fint smile


21 Inlägg
29 juni 2011
#7
aqulio skrev:
http://sv.bsr.se/products/4900700/

jag kör med denna i min volvo -95
det funkar fint fint smile

Onödigt och dyrt som fan! filter hittar du för 300 spänn och avskärmningsplåt gratis!


1 146 Inlägg
29 juni 2011
#8
kanske man gör men palla sånt man vill ju ha bra grejer som håller smile


21 Inlägg
29 juni 2011
#9
med grejer som håller menar du...?

Saker som kostar tusen spänn eller? bara för att saker å ting kostar onödigt mycket betyder det inte att det håller längre
Senast redigerat av Ekerstrand (29 juni 2011)


1 146 Inlägg
29 juni 2011
#10
ja typ sånt...
e trött smile



Sök