3611
Sök

Mazda 323c med rostiga sparklådor så det står härliga till! (Körförbud)

24 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
#1
Hejsan,  Har en Mazda 323 c utav årsmodell -96 tror jag med genomrostade sparklådor under båda dörrarna vilket inte godkänts under besiktning. Det skadade området syns ej om man inte lägger sig på marken och kikar under.    Min fråga är nu om man skulle kunna skära bort en enda stor bit under där rosten är och klippa till en ny relativt tjock plåt och svetsa över/i/på?     Och tror ni detta skulle godkännas i en besiktning?

Lite tips och idéer skulle uppskattas!smile
Senast redigerat av KaffeFantasten (28 juni 2011)

3 354 Inlägg
28 juni 2011
#2
snälla. Lite bättre rubrik kan man väl fixa...

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

24 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
#3
Ojsan! ber om ursäkt!

5 111 Inlägg
28 juni 2011
#4
Ja så kan man göra.
Behöver inte ens vara "relativt tjock", det är sällan särskilt tjock plåt i sparklådorna.


24 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
#5
Vad bra!   I så fall så satsar jag på det.   Tänkte köra med iaf 2mm för att göra ett lite seriösare intryck än att komma med en tunn 0,7 som skramlar och har sig när dom går lös med domedagshammaren smile   vad tror du/ni om det?

21 Inlägg
28 juni 2011
#6
bilprovningen bryr sig bra om vad som håller under tilden du är där så kör hårt!


5 111 Inlägg
29 juni 2011
#7
Allt utöver tjockleken på originalplåten är onödigt.


612 Inlägg
29 juni 2011
#8
Att svetsa ihop tjock ny plåt med de halvt bortrostade resterna av den gamla som var tunn redan från början kan bli en utmaning. Sikta på originaltjocklek.

5 111 Inlägg
29 juni 2011
#9
Precis, och det blir fasen inte stadigare heller.


24 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
#10
Ok,  tack för alla tips!  Ska testa med något kring orginaltjockleken och se hur det slutar.

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
29 juni 2011
#11
bara skiten blir starkt ska du punktsvetsa tror jag dom ogillar större avstånd än 2cm
om jag inte minns helt fel

på min vento blev det bara en rak plåt under då innertrösklarna var helt slut och dom slog inte ens på det smile dom insåg väll att halva golvet var bytt på skrothögen

Kör fort så hinner inget hända...

24 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
#12
haha vilket flyt! smile Det lär nog bli sammanfogade punktsvetsar för mig. Dvs punkt på punkt efter varann. En helsträng skulle nog få plåten att smälta av eller slå sig.   var det något speciellt du tänkte på när du "lagade" dem eller smällde du bara dit plåten med ett par punkter rakt av? wink

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
29 juni 2011
#13
KaffeFantasten skrev:
haha vilket flyt! smile Det lär nog bli sammanfogade punktsvetsar för mig. Dvs punkt på punkt efter varann. En helsträng skulle nog få plåten att smälta av eller slå sig.   var det något speciellt du tänkte på när du "lagade" dem eller smällde du bara dit plåten med ett par punkter rakt av? wink

iof var jag lat och lät en polare göra det men slipa plåtrent och sen helsvetsat mot golvet och punktat vid tröskeln
så stabilt har nog inte ens golvet varit ens när skrotet lämnade bandet i tyskland

Kör fort så hinner inget hända...

24 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
#14
Growe skrev:
KaffeFantasten skrev:
haha vilket flyt! smile Det lär nog bli sammanfogade punktsvetsar för mig. Dvs punkt på punkt efter varann. En helsträng skulle nog få plåten att smälta av eller slå sig.   var det något speciellt du tänkte på när du "lagade" dem eller smällde du bara dit plåten med ett par punkter rakt av? wink

iof var jag lat och lät en polare göra det men slipa plåtrent och sen helsvetsat mot golvet och punktat vid tröskeln
så stabilt har nog inte ens golvet varit ens när skrotet lämnade bandet i tyskland

Okej!  Jag kör på det och se hur det går.  tack ska du ha smile


Sök