2842
Sök

BMW: 330i eller 330d?

-
47 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
#1
Ja, det står mellan dessa.. Årsmodell beror på hur mycket pengar som rullar in, alltså helt enkelt vad jag har råd med.

Min fråga är dock denna, som jag har förstått så har diesel modellen turbo. Alltså om jag nu väljer denna, kommer jag att kunna trimma den som en vanlig turbo bil eller är det mer värt att köpa en bensinare om jag skulle vilja trimma?

Tack på förhand!

Nuvarande signatur.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 juni 2011
#2
En 330i är inte trimvänlig, utan kräver snarare en kompressor eller liknande för att få märkbart mer effekt än original. En 330d har en turbomotor och är således mer trimvänlig, men är det värt att åka diesel bara för att man kan trycka lite mer effekt ut 184-hästaren?

Effekt och tid på papperet är inte allt, och en 330i är vansinnigt mycket nöje per krona i mina ögon. En väldigt härlig maskin! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

-
47 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
#3
Okok, det var nästan det jag tänkte faktiskt.. Men tänkte jag skulle dubbelkolla smile

Nu när jag ändå håller på så tänkte jag höra lite om för/nackdelar med att köpa en 330i samt om det finns några årsmodeller som är bättre eller sämre?

Nuvarande signatur.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 juni 2011
#4
Läs begagnatguiden på www.autopower.se, modellen heter E46. Ingen idé att upprepa det som står där i denna tråd bara för att! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

-
47 Inlägg
30 juni 2011
Trådstartare
#5
Så ska man passa sig för E46or då eller? Ingen som vet något om modellerna från E46 å framåt?

Nuvarande signatur.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 juni 2011
#6
jbong skrev:
Så ska man passa sig för E46or då eller? Ingen som vet något om modellerna från E46 å framåt?

Tycker jag inte, finns inte många modeller som har en kortare fellistor än så och då är det tråkiga budgetbilar som Corolla och inte en BMW. E46 har bra resultat i undersökningar, mycket nöjda ägare och min far har sammanlagt kört 60.000mil i modellen utan problem: Det är en fruktansvärt bra bil. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Aldrig nöjd
804 Inlägg
30 juni 2011
#7
Rquired skrev:
En 330d har en turbomotor och är således mer trimvänlig

Det beror väl på hur man ser det. Nu är du betydligt bättre insatt i BMW än mig men stämmer det inte att växellådan i 330d (i alla fall E46) är ganska klen och måste uppgraderas redan innan man når upp till 330i:s prestanda? Det är väl inte direkt billigt kan jag tänka mig.
Senast redigerat av Masquerade (30 juni 2011)

Livet är för kort för att äga Volvo.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 juni 2011
#8
Masquerade skrev:
Rquired skrev:
En 330d har en turbomotor och är således mer trimvänlig

Det beror väl på hur man ser det. Nu är du betydligt bättre insatt i BMW än mig men stämmer det inte att växellådan i 330d (i alla fall E46) är ganska klen och måste uppgraderas redan innan man når upp till 330i:s prestanda? Det är väl inte direkt billigt kan jag tänka mig.

Jag är osäker men beror inte det på årsmodell, är det inte 204hp-varianten som har den sk. GM-lådan? Oavsett så är det som alltid lite beroende på hur man kör, är det inte det Saab-ägarna alltid påstår när man ber dem vara rädda om lådan? wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

192 Inlägg
30 juni 2011
#9
kan rekommendera 330d.

min har gått 38k mil utan större bekymmer,  förutom slitage delar då. snöa inte in på att det e dyr skatt på dieseln den går ju avsevärt mycket billigare än bensin modellen, och angånde lådan så e det nog inga större bekymmer det heller, min e fortfarande som ny.

//// Tommie

711 Inlägg
30 juni 2011
#10
Rquired skrev:
...är det inte det Saab-ägarna alltid påstår när man ber dem vara rädda om lådan? wink

QFT, som man säger på internet! lol


Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 juni 2011
#11
loftom skrev:
kan rekommendera 330d.

min har gått 38k mil utan större bekymmer,  förutom slitage delar då. snöa inte in på att det e dyr skatt på dieseln den går ju avsevärt mycket billigare än bensin modellen, och angånde lådan så e det nog inga större bekymmer det heller, min e fortfarande som ny.

Det skiljer max 2dl/mil om inte mindre i förbrukning, men drygt 4000:- i skatt och 330d är både tröttare och har fler potentiella felkällor. Man får köra mycket för att den skall löna sig gentemot en 330i, och i fallet 330 är bensinaren en mycket trevligare motor som kan vara värd att väljas även om den blir lite dyrare. Så ser jag på det i alla fall.  smile

*M57 är en stark och härlig diesel, en motor som fått mycket positiv kritik. Men M54 är helt enkelt ännu trevligare, vill inte få dieseln att framstå i dålig dager men bensinmaskinen är kanon.
Senast redigerat av Rquired (30 juni 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

192 Inlägg
30 juni 2011
#12
Rquired skrev:
loftom skrev:
kan rekommendera 330d.

min har gått 38k mil utan större bekymmer,  förutom slitage delar då. snöa inte in på att det e dyr skatt på dieseln den går ju avsevärt mycket billigare än bensin modellen, och angånde lådan så e det nog inga större bekymmer det heller, min e fortfarande som ny.

Det skiljer max 2dl/mil om inte mindre i förbrukning, men drygt 4000:- i skatt och 330d är både tröttare och har fler potentiella felkällor. Man får köra mycket för att den skall löna sig gentemot en 330i, och i fallet 330 är bensinaren en mycket trevligare motor som kan vara värd att väljas även om den blir lite dyrare. Så ser jag på det i alla fall.  smile

jo ja givetvis, beror ju fullt på hur mycket man åker osv. föredrar sj dieselmodellen pga av nästan 120mil bilåka i veckan,,,  och det där med 2dl milen e nog från person till person wink , min bill snittar mellan 0,62-0,67 blandad då är den ju givetvis chippad.

//// Tommie

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 juni 2011
#13
loftom skrev:
Rquired skrev:
loftom skrev:
kan rekommendera 330d.

min har gått 38k mil utan större bekymmer,  förutom slitage delar då. snöa inte in på att det e dyr skatt på dieseln den går ju avsevärt mycket billigare än bensin modellen, och angånde lådan så e det nog inga större bekymmer det heller, min e fortfarande som ny.

Det skiljer max 2dl/mil om inte mindre i förbrukning, men drygt 4000:- i skatt och 330d är både tröttare och har fler potentiella felkällor. Man får köra mycket för att den skall löna sig gentemot en 330i, och i fallet 330 är bensinaren en mycket trevligare motor som kan vara värd att väljas även om den blir lite dyrare. Så ser jag på det i alla fall.  smile

jo ja givetvis, beror ju fullt på hur mycket man åker osv. föredrar sj dieselmodellen pga av nästan 120mil bilåka i veckan,,,  och det där med 2dl milen e nog från person till person wink , min bill snittar mellan 0,62-0,67 blandad då är den ju givetvis chippad.

Kör du 120mil per vecka antar jag att "blandad körning" för dig innehåller lite mer långkörning än för genomsnittsföraren, eftersom en 330d skall dra ungefär 0.7L/mil? Oavsett kör jag min 328i på 0.9L/milen och en 330i med M54 går snålare (Även om pappret säger strax över 0.9L/mil för bägge*), det blir en skillnad på ungefär 2dl/mil. Och det är nämligen just lite det motorerna är kända för, bensinsexorna är kända för att vara snåla och att BMW´s siffror är realistiska men att dieselmotorerna har först på senare år blivit verkligt snåla och ligger som de flesta modeller över angiven siffra.

*Anledningen till att jag klarar mig något under var BMW anger beror troligen på att stadskörning både här på västkusten inte riktigt motsvarar den i riktigt stora städer utomlands. Men det är endast en teori.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

192 Inlägg
30 juni 2011
#14
Rquired skrev:
loftom skrev:
Rquired skrev:

Det skiljer max 2dl/mil om inte mindre i förbrukning, men drygt 4000:- i skatt och 330d är både tröttare och har fler potentiella felkällor. Man får köra mycket för att den skall löna sig gentemot en 330i, och i fallet 330 är bensinaren en mycket trevligare motor som kan vara värd att väljas även om den blir lite dyrare. Så ser jag på det i alla fall.  smile

jo ja givetvis, beror ju fullt på hur mycket man åker osv. föredrar sj dieselmodellen pga av nästan 120mil bilåka i veckan,,,  och det där med 2dl milen e nog från person till person wink , min bill snittar mellan 0,62-0,67 blandad då är den ju givetvis chippad.

Kör du 120mil per vecka antar jag att "blandad körning" för dig innehåller lite mer långkörning än för genomsnittsföraren, eftersom en 330d skall dra ungefär 0.7L/mil? Oavsett kör jag min 328i på 0.9L/milen och en 330i med M54 går snålare (Även om pappret säger strax över 0.9L/mil för bägge*), det blir en skillnad på ungefär 2dl/mil. Och det är nämligen just lite det motorerna är kända för, bensinsexorna är kända för att vara snåla och att BMW´s siffror är realistiska men att dieselmotorerna har först på senare år blivit verkligt snåla och ligger som de flesta modeller över angiven siffra.

*Anledningen till att jag klarar mig något under var BMW anger beror troligen på att stadskörning både här på västkusten inte riktigt motsvarar den i riktigt stora städer utomlands. Men det är endast en teori.

mja kan väl tillägga att ja e lite anti bmw bensinare å;P  kan nog bero på min tidigare bmw bilar.. men tillbaks till frågan så måste man åka mycket bil för att få igen pengarna om man åker diesel (skatten på min 330d ligger på 6880 tror ja det var) men som sagt blir nog samma slutresultat kostnadsmässigt diesel som bensin.. smile

//// Tommie


Sök