3294
Sök

skumt ljud när man gasar typ över 2500 varv saab 9-5 2,3t

1 866 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
#1
Har ett konstigt ljud som kommer ibland på min saab 9-5 2,3t 1998 AUT.
Typ när man trycker lite hastigare och snabbare på gaser kommer ett skrapande/RRRRRRRRRRRR ljud, en kort stund. När jag sedan trycker och släpper gasen flera ggr efter varandra så slutar det.... Vad kan detta vara? OBS kommer bara ibland. Turbon är nybytt.
Senast redigerat av RichiB (29 juni 2011)


Neerd
1 596 Inlägg
29 juni 2011
#2
e det inte bara en skyddsplåt som skramlar när det vibrerar då?^^

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

1 866 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
#3
det skulle det kunna vara men var i så fall sitter denna plåt? och varför vibrerar den just vid gaspådrag och inte vid ojämnheter i marken?


Neerd
1 596 Inlägg
29 juni 2011
#4
sitter väll ovanför/längs avgassystemet.. kan ju vara att den bara vibrerar av mkt små vibrationer från motorn..fast borde kunna höra om det kommer under bilen elr var det nu kommer ifrån smile

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

583 Inlägg
29 juni 2011
#5
RichiB skrev:
det skulle det kunna vara men var i så fall sitter denna plåt? och varför vibrerar den just vid gaspådrag och inte vid ojämnheter i marken?

Fenometet kallas resonans, iprincip samma som hopprep. Snurrar man inte med jämn fart så blir det ingen båge.

Förstår du inte jämföreslen så kan jag förklara mer ingående.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

1 866 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
#6
alltså ljudet kan kanske jämföras med en kulspruta hehe....
Har en annan nyare saab också med turbo fast den är manuell. Men den låter inte så!
Ska kolla om det sitter en lös plåt någonstans under dagen...


97 Inlägg
29 juni 2011
#7
ny bil

583 Inlägg
29 juni 2011
#8
andre83 skrev:
ny bil

"Pedagogiskt förklarat" här under Generell felsökning (Motorteknik), dock förstårligt.
Med så många trimdekaler utan någon häst extra skulle få mig med grinig wink.
Kanske inte han som behöver en ny bil wink.

Lite OT här och till andre83; Är det inte pinsamt att köra runt i en 150hk bil med massa trimdekaler som taget rätt ur 2fast2furious?. Jag hade aldrig kunnat köra runt i en bil som är *host* "stylad" som en raket men blir omkörd av en sur tants gammla diesel.

Jag påstår inte att du inte får ha dem! Dock aldrig förstått mig på trimdekaler på orginal gammla eco-familjebilar. För mig är det som att sätta på ett en rallystol i en permobil. Den kommer fortfarande att kunna cyklas om.

Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (29 juni 2011)

Even with cruise control.. you still have to steer.

97 Inlägg
29 juni 2011
#9
köpte du den saaben du snacka om

1 866 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
#10
andre83 skrev:
köpte du den saaben du snacka om

yes blev den saaben :-)


97 Inlägg
29 juni 2011
#11
det e ju gott

1 866 Inlägg
29 juni 2011
Trådstartare
#12
har nu undersökt vidare och nu tror jag mig veta vad som skramlar! men vad är det?
Bifogar 3 bilder!
Har nu även märkt att det skramlar när man gasar runt 2500-3500 varv och uppåt  på tumgång!
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1338859
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1338858
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1338857
Senast redigerat av RichiB (29 juni 2011)


309 Inlägg
30 juni 2011
#13
det är remspännaren till multiremmen. i det fyrkantiga hålet har saab varit snälla att gjort det så att man kan sätta i ett halvtums förlängningsskaft till spärrskaftet och på så sätt kunna släppa på remmen. det finns även två hål som kommer ligga i linje när du spänner åt den som man kan stoppa in en borr eller liknande i så den stannar i spänt läge så man kan ta bort remmen utan att behöva stå och hålla i skaftet.  när du gjort det så kan du känna på det remhjulet beträffande glapp, alt om bara någon bult vibrerat loss. finns satser på speedparts med alla löphjulen och multirem och spännaren med om den är trött. fick 3 hjul och rem för 1000kr till min 900a, mekonomen ville ha bortåt 1500-2000

Läser och släcker felkoder. pm för info

Forummoderator
26 361 Inlägg
30 juni 2011
#14
..är det inte denna Saab som du blev stillastående med i en annan tråd nu? Dessa båda problemen kanske har med varandra att göra..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.


Sök