3594
Sök

Kopplingsbyte volvo 940 (m90)

59 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
#1
hejsan! Har införskaffat mig en 712 platta och en sinter koppling till bilen som jag tänkte byta
Jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga: tänkte om någon kunde länka en guid om det finns eller skriva ihop en steg för steg lista åt mig smile tack på förhand


sört räjsing
76 Inlägg
28 juni 2011
#2
skoga skrev:
hejsan! Har införskaffat mig en 712 platta och en sinter koppling till bilen som jag tänkte byta
Jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga: tänkte om någon kunde länka en guid om det finns eller skriva ihop en steg för steg lista åt mig smile tack på förhand

Ner med lådan, bort med tryckplattan bort med lamellen dit med det nya? ;-)

745 räjsing

59 Inlägg
28 juni 2011
Trådstartare
#3
R_745 skrev:
skoga skrev:
hejsan! Har införskaffat mig en 712 platta och en sinter koppling till bilen som jag tänkte byta
Jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga: tänkte om någon kunde länka en guid om det finns eller skriva ihop en steg för steg lista åt mig smile tack på förhand

Ner med lådan, bort med tryckplattan bort med lamellen dit med det nya? ;-)

Haha så långt är jag med :p mena med spakstället osv sen ska väll svänghjulet sitta på ett visst sätt för att bilen ska starta smile? Har utrlager p-box olja o snart stålomspunnet smile


sört räjsing
76 Inlägg
28 juni 2011
#4
skoga skrev:
R_745 skrev:
skoga skrev:
hejsan! Har införskaffat mig en 712 platta och en sinter koppling till bilen som jag tänkte byta
Jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga: tänkte om någon kunde länka en guid om det finns eller skriva ihop en steg för steg lista åt mig smile tack på förhand

Ner med lådan, bort med tryckplattan bort med lamellen dit med det nya? ;-)

Haha så långt är jag med :p mena med spakstället osv sen ska väll svänghjulet sitta på ett visst sätt för att bilen ska starta smile? Har utrlager p-box olja o snart stålomspunnet smile

Tror det finns markeringar på svänghjulet, kommer inte ihåg riktigt. Spak stället får du nog ta bort för att få ner lådan, fick jag göra iallafall :p

745 räjsing

21 Inlägg
28 juni 2011
#5
Börja med att ta bort hela kardan, lossa änden vid bakaxeln, änden vid lådan och 4 skruvar till stödlagret. lossa alla skruvar runt sprängkåpan. det enda du behöver ta bort runt spakstället är just spaken, ingen annat. ta bort låsringen till slavcylindern till kopplingen, om cylindern sitter som fan så knacka ut den försiktigt med en hammare, fästet i sprängkåpan går lätt av om man våldar!  plocka ner lådan, byt ut urtrampningslagret. lossa 6 st insex skruvar som håller tryckplattan, ta ner tryckplatta och lamell. (försäkra dig om att din nya sinterlamell är lika tjock som standard lamell, annars måste du chimsa tryckplattan) svänghjulet behöver du inte röra alls, så oroa dig inte för det. upp med nya lamellen och tryckplattan, lamellen måste du centrea med ett centreringsdorn ellr en gammal ingående axel från en annan låda. Dit med allting i omvänd ordning!

Eventuella stavfel skyller jag på att jag är full!


sört räjsing
76 Inlägg
28 juni 2011
#6
Ekerstrand skrev:
Börja med att ta bort hela kardan, lossa änden vid bakaxeln, änden vid lådan och 4 skruvar till stödlagret. lossa alla skruvar runt sprängkåpan. det enda du behöver ta bort runt spakstället är just spaken, ingen annat. ta bort låsringen till slavcylindern till kopplingen, om cylindern sitter som fan så knacka ut den försiktigt med en hammare, fästet i sprängkåpan går lätt av om man våldar!  plocka ner lådan, byt ut urtrampningslagret. lossa 6 st insex skruvar som håller tryckplattan, ta ner tryckplatta och lamell. (försäkra dig om att din nya sinterlamell är lika tjock som standard lamell, annars måste du chimsa tryckplattan) svänghjulet behöver du inte röra alls, så oroa dig inte för det. upp med nya lamellen och tryckplattan, lamellen måste du centrea med ett centreringsdorn ellr en gammal ingående axel från en annan låda. Dit med allting i omvänd ordning!

Eventuella stavfel skyller jag på att jag är full!

Haha kanon!wink

745 räjsing

59 Inlägg
1 juli 2011
Trådstartare
#7
har stött på ett annat problem nu eller problem och problem, men lådan är dän och såg att splinsen på axeln som kommer ut ur lådan där utrampningslagret sitter är typ helt slut eller asdåligt. är detta ett vanligt fel eller går det att köra med det ? för att tidigare kört och det är inget jag märkt ? mer än att lagret har skrammlat lite. OM det skulle vara noga att byta så är det lätt att taisär eller helt omöjligt ?



Sök