2856
Sök

Har du varit med om någon viltolycka?

1 878 Inlägg
2 juli 2011
utav mina 6år på de svenska vägarna har det blivit några harar, änder, fåglar och råddjur

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
THEBADGUY skrev:
Ja det har blivit lite djur.
Men det man mest kommit ihåg är på jobbet.
Körde mellan Önnestad och Hässleholm, hade väl sådär 40 ton i last på hela ekipaget.
Och ut springer ett rådjur, och det hamnar under alla hjulen på både bilen och släpen(4 axlar på bilen och 5 på släpen). Kan ju säga att det såg inte mysigt ut när man stannade för att märka ut och ta väck djuret från vägen tongue. Kan nog jämföras med en dålig splatter film från 80 talet.

Föredömligt gjort att stanna och ta bort djuret så att ingen annan kör på det. smile Ibland kan det ju ligga överkörda grävlingar i lite undanskymda kurvor och så, och det är ju som att köra på en betongsugga har jag hört.

Konsult
1 247 Inlägg
2 juli 2011
Andromeda skrev:
Tagg3N skrev:
Mängder med fåglar, fiskmåsar som prompt ska vara i vägen för mig är något som är väldigt vanligt. Har även plockat 2 rådjur under samma smäll. En kaskad av flygande plast och glas men rådjuren verkade klara sig då de inte ens ramlade av smällen..

De kan ha fått inre skador likväl. För ett rådjur såväl som en människa kan ett revbensbrott med punkterad lunga medföra en plågsam död ute i naturen. Man ska alltid märka ut platsen väl och ringa polisen som kallar ut en jägare med eftersökshund.

Om du blev påkörd av en bil så att plast och glas yr, skulle du klara dig oskadd då? Det har jag, och man klarar sig inte oskadd. Rådjur är inte hårdare dom, och väger högst en tredjedel så mycket som du.

Klantigt av mig att inte skriva med att jag SJÄLVKLART ringde in om olyckan varpå jägare blev kallad till platsen. Märkte ut platsen men valde att stanna för att se hur det hela slutade. Rådjuren hittades på och påvisade inga skador men avlivades likväl i ren misstanke om inre skador. Jag förstår din reaktion och brukar reagera lika. smile

/Kim
Senast redigerat av Tagg3N (2 juli 2011)

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
Tagg3N skrev:
Andromeda skrev:
Tagg3N skrev:
Mängder med fåglar, fiskmåsar som prompt ska vara i vägen för mig är något som är väldigt vanligt. Har även plockat 2 rådjur under samma smäll. En kaskad av flygande plast och glas men rådjuren verkade klara sig då de inte ens ramlade av smällen..

De kan ha fått inre skador likväl. För ett rådjur såväl som en människa kan ett revbensbrott med punkterad lunga medföra en plågsam död ute i naturen. Man ska alltid märka ut platsen väl och ringa polisen som kallar ut en jägare med eftersökshund.

Om du blev påkörd av en bil så att plast och glas yr, skulle du klara dig oskadd då? Det har jag, och man klarar sig inte oskadd. Rådjur är inte hårdare dom, och väger högst en tredjedel så mycket som du.

Klantigt av mig att inte skriva med att jag SJÄLVKLART ringde in om olyckan varpå jägare blev kallad till platsen. Jag förstår din reaktion och brukar reagera lika. smile

/Kim

Ja men då så smile

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
2 juli 2011
Ingen på ett år och 1000 mil. Borde säga att de 18 km man tar från mitt hus in till stan går genom ett naturreservat. Det enda som har hänt är att man ser ett rådjur eller älg några fler gånger än sällan. Så inbromsningar för det mesta. Men när olyckan väl är framme med någon grävling eller bäver så kommer det inte vara billigt. FMIC ftw.
Senast redigerat av eddhedd (2 juli 2011)

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
eddhedd skrev:
Ingen på ett år och 1000 mil. Borde säga att de 18 km man tar från mitt hus in till stan går genom ett naturreservat. Det enda som har hänt är att man ser ett rådjur eller älg några fler gånger än sällan. Så inbromsningar för det mesta. Men när olyckan väl är framme med någon grävling eller bäver så kommer det inte vara billigt. FMIC ftw.

Varför skulle det finnas mer klövvilt i ett naturreservat?

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
2 juli 2011
Mårdhund, hare, å lite fåglar

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
christofer_k skrev:

Vilken "tur" somliga har, att hitta mårdhund är inte lätt wink

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
2 juli 2011
Andromeda skrev:
christofer_k skrev:

Vilken "tur" somliga har, att hitta mårdhund är inte lätt wink

hatar verkligen dom äckel djuren ... skadar bilen som faaaan  och desutom så överlevde den ....

spräkt front och kylare nästan  så remmarna åkte + servopumpen..

detta var på natten på vintern mörkt som fan  just när ja växla till helljus så sprang den ut från en busshållsplats å jag han ju inte reagera

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
2 juli 2011
Ett tiotal rådjur och harar. Snuddat vid älgar två gånger.

Senaste rådjuret var ifjol. Hamnade under hjulen men var borta när jag kom ur bilen. Inte en repa på bilen... smile

Fåglar och sånt räknar jag inte ens... hmm

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
3 juli 2011
Andromeda skrev:
eddhedd skrev:

Varför skulle det finnas mer klövvilt i ett naturreservat?

Kanske inte just att det officiellt är ett naturreservat som gör det, men det är ett område med högt bestånd av vilda djur.
Senast redigerat av eddhedd (3 juli 2011)

Sök