Rquired skrev:
AirOne skrev:
Rquired skrev:
AirOne: En god vän kör en V70N XC, skall vara exakt samma system som i första generationens V70 AWD (Och XC) så som jag förstått det? Har har också en träbåt, inte särskilt stor men materialet gör den riktigt tung. Denna körde fast precis på det viset jag beskrev.
När jag hade hunden och tränade körde vi dock mycket på vägar som aldrig plogas, mitt ute i skogen alltså. Som du vet har det varit två riktigt svåra vintrar, men gammel-BMWn tog sig fram ändå. Tog sig vidare där en Freelander körde fast, tycker vad den klarade av låter som de förhållanden du beskrev.
Men jag står fortfarande på samma punkt som innan, TS uppger att han inte har ett behov av 4WD och att då lägga (bränsle)pengar på vad vi kanske kan samsas om inte är marknadens effektivaste system tycker jag vore onödigt.

Tror den du menar heter V70 XC AWD. V70N är den nyare karossen, som dessutom fick nyare Haldex-systemet.
Jag tvivlar inte på att din vän körde fast, men var fyrhjulsdriften fungerande som den skulle så tror jag inte din vän hade gjort det med lätthet. Inte efter de erfarenheter jag har själv.
Och angående Freelandern, så har väl dom aldrig varit direkt känd för att göra vad som egentligen är gjorda för, det vill säga ta sig fram där andra bilar har det svårt? Hade det däremot varit en Land Rover..då hade det nog varit en annan sak.
Detta ovanstående påstående är jag dock inte säker över. Bara nåt jag har hört, och har säkert inte så mycket innehåll..
Nej det är den nya karossen som kom till årsmodell 2001, i XC-trim. Haldex kom först 2003 om jag inte minns fel, dock är jag 100% säker på att de första årsmodellerna av V70N AWD hade Viscokoppling. Nog fungerar fyrhjulsdriften precis som den skall på denna bil, det var bland annat därför jag nämnde testet Teknikens Värld gjorde med exakt samma bil.
Vi hade nämligen lite roligt åt det, att TV testade samma sak som vi med en likadan bil. Till och med färgen var densamma!Freelander heter Land Rover i förnamn, men är ingen terrängbil för det. Även Freelander använder sig av Viscokoppling, men en sådan har markfrigången på sin sida jämfört med en BMW 328i. Tror dock föraren kan ha spelat en roll här, vill inte påstå att jag är särskilt skicklig men jag känner min bil; Det gjorde inte Land Rover-ägaren. Dessutom var han lite stöddig och trodde sig ha köpt en terrängbil...
Ekelund88: Vad jag kan se är det Volvo´s gamla variant av fyrhjulsdrift jag påpekar nackdelarna på, att Viscokoppling används och användes av ett flertal märken betyder inte att den var lika bra i alla versioner? Jag struntar rent ut sagt blankt i VAG Syncro, det är en V70XC jag (eller vi) kört fast med under vad som borde vara en relativt enkel uppgift.
Ah, okej. Som sagt..mycket man inte har koll på.
Enda jag i alla fall vet är hur min egen AWD reagerar, och när man hör vilka erfarenheter du har så överenstämmer det liksom inte bara, underligt nog.
Och jag kan ju inte vara ensam om att ha ett fungerande system tycker man..
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.