2898
Sök

Mercedes 190 E 1.8 trögstartad

53 Inlägg
25 mars 2011
Trådstartare
#1
Hejsan, jag har problem med en mercedes 190 E 1,8. Man måste mala med startmotorn i 20-30 sekunder för att starta den och när man fått igång den går den dåligt på låga varv de första 2-3 minuterna. Om man gasar på precis när man fått igång den så brukar den stanna, efter 2-3 minuter så går den bra, precis som den ska. Vid samma problem för några månader sedan, i höstas, så löstes problemet genom att byta fördelarlock. Efter det gick den bra men nu är den likadan. Jag har inte bytt fördelarlock den här gången, kanske är det det som är felet nu också men det tycker jag skulle vara konstigt?? Jag har bytt till nya tändstift men det gjorde ingen skillnad. Kanske kan det vara något fel på insprutningen vid kallstart? Några andra förslag?

53 Inlägg
26 mars 2011
Trådstartare
#2
Det fanns visst några andra mb 190 med liknande problem, men jag fick inte ut något direkt ur dom trådarna.. Har nu provat att spruta in startgas när jag startar den och då startar den mycket lättare. Den går också ganska bra om man sprutar in lite startgas hela tiden när den är kall, om man slutar så går den dåligt. Borde inte detta betyda att det är bränslet som är problemet, inte tändningen? Kanske skulle man prova att hälla i en flaska med medel som påstås rengöra bränslesystem och insprutning?

248 Inlägg
26 mars 2011
#3
Hade lika problem som du på en gammal mb 230e-87:a jag hade en gång i tiden, på den var det iallafall kallstarten som bråkade:)


53 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#4
Testade en flaska bränslesystemsrengöring i en tank men det gjorde ingen skillnad.. Det är mekanisk insprutning och det sitter en femte ventil i mitten på insuget med en kontakt och bränslerör till, antar att det är kallstartsventilen. Den verkar fungera bra, det kommer bränsle till den och den öppnar när man kopplar 12v till de två stiften. När man försöker starta och kopplar 12v till kallstartsventilen separat så verkar det som att den får för mycket bensin istället. Ska det vara nån slags pulserande spänning till den som beror på varvtal och temp? Kanske är det tempgivaren som är trasig och därmed så får inte kallstartsventilen någon signal? Jag kollade spänningen på kontakten till kallstarten och jag har för mig att det var en väldigt låg spänning(under 1v) eller ingen alls. Vad ska tempgivaren ha för motstånd vid kall/varm motor?

53 Inlägg
5 juli 2011
Trådstartare
#5
Nu har jag hittat felet! Fick hjälp på ett mercedes-forum och det var OVP-reläet(överspänningsrelä) bakom batteriet som var trasigt. Det är tydligen ett väldigt vanligt fel på äldre mercedes. Reläet ger ström till bl a kallstartsenheten. Den ger även ström till ABS:en som också var trasig på bilen, så nu funkar även den.


Sök