3626
Sök

Hjälp en intresserad noob ljud byggare.

13 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99364/99364-689ef986bd77d95b5eb053b245f3da1f.jpg
Em phaser EA2260s 2 kanaler
2 st 12" MDS dynamic serie

Det är ett par frågor som jag inte reder ut själv, så jag behöver din expert hjälp big_smile

Hur ska jag koppla in på basarna? det är två ingångar per bas:/ Och på lådan är det två ingångar, ska man då koppla in från + lådan in till + på basen och jumpra in till + på den andra sidan basen och samma med - polerna? För jag har hört att man kan koppla på flera olika sätt men vilket sätt vill man koppla på?  Det var bättre förr för då kunde man 50 % chans att göra rätt på + eller - lol

Sen en sak till. Varför behöver jag vet vad jag har för åhm? och hur påverkar jag det om det är för högt eller lågt? jag vet inte vad basarnas åhm tal är. Hur får jag reda på det? Det står inte på dom någonstans och jag har köpt dom begagnade. Finns det kanske något register man kan kolla i och hitta just dessa basarna?
//Amatörer lär sig men det tar tid och kan kosta faan ibland:D

370 Inlägg
8 juli 2011
Vi börjar med elementen smile

Anledningen till att det är två ingångar per bas är för att du har två talspolar per bas. Jag vet inte om det är 2 eller 4 ohms spolar på dina basar men någonstans på dem borde det stå : 2Ω eller 4Ω, annars har väl mds nån kundtjänst man kan fråga smile

Det som är så bra med såna basar är att du kan välja impedans vid inkopplingen, t ex om du har 2x2Ω spolar kan du få 4 eller 1 ohm beroende på om du serie- eller parallelkopplar dem.

Eftersom du dessutom har två basar kan du välja att serie- eller parallelkoppla dem med, du kan alltså få 0.5Ω, 2Ω eller 8Ω med 2x2Ω spolar och 1Ω, 4Ω eller 16Ω med 2x4Ω spolar.

Och så har vi steget.

Till att börja med: tänker du bryggkoppla steget eller koppla en kanal per bas?
Jag har för mig att det steget är stabilt ned till 1Ω per kanal eller 2Ω bryggat, det står förmodligen i manualen.

Det du ska tänka på när det gäller impedans (Ω) är att desto högre ohmtal desto mindre effekt från steget och desto lägre ohmtal desto mer effekt från steget (men då kräver det ström, MYCKET ström).
Du ska inte koppla så att du får för lågt ohmtal för steget, då kan det gå sönder. Får du för högt ohmtal är största risken att det låter väldigt lite.
Vanligast är att man kopplar 4Ω, 2Ω eller 1Ω beroende på steg.

Så ta reda på vilken impedans basarna har och vad steget klarar, sen kan du experimentera med serie- och paralellkoppling och lyssna efter vad som låter bäst i dina öron! (Om du inte vet hur man bär sig åt när det gäller brygg- serie och paralellkoppling så är google din vän wink det finns många bra och lättlästa kopplingsscheman)

Hoppas jag har bidragit med någon hjälp och lycka till!

21 761 Inlägg
8 juli 2011
Med hjälp av en helt vanlig multimeter går det att få reda på vilken impedans talspolarna har, man mäter likströmsresistansen i vardera spole och kan på så sätt se vilken nominell impedans det rör sig om. smile

Ca 1,5-2 Ohm i mätvärde innebär 2 Ohms spolar
Ca 3,2-3,8 Ohm i mätvärde innebär 4 Ohms spolar

13 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
Mycket matnyttig information.
http://imageshack.us/photo/my-images/687/img1622sv.jpg/
Som jag förstår så pallar det 1 åhm när det är delat på 2 kanaler på 620w. Och ja jag tror jag vill använda båda portarna. Basarna klarar 750 wrms, så jag ligger ju en bit under. Detta hjälpte mig verkligen att få klarhet. Jag får mäta fram vilket det är för supportern stängde 15:00 idag. Fränt att man kan mäta det ändå:d Tack för schysta tipps! big_smile Jag sticker och mäter basarna nu. Skriver efter vad jag får fram. Umtc umtc umtc!!!!
Senast redigerat av Rekan87 (8 juli 2011)

13 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
http://imageshack.us/photo/my-images/263/img1630b.jpg/
Det betyder 4 ohms basar.? big_smile
Så då jag ska paralell koppla basarna i lådan? Jag skulle inte bli förvånad om jag har missupfattat. big_smile

370 Inlägg
8 juli 2011
Det gör det smile

Ja, om du inte bryggkopplar steget så kan du parallelkoppla basarna smile

13 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
Tack för hjälpen! Nu blir det mecka av!!! big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 juli 2011
Parallellkoppla spolarnao och kör sen en bas per kanal så får dom upp till 460Wrms var, dom tål säkert mer men det kommer iaf poppa på. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

13 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
Det får bli så. Trodde jag skulle kunna maxa basarna med steget när jag köpte det. Expert i Hylte hade inte tillräckligt grova högtalar kablar tongue Får gräva fram en gammal låda och sno kablar big_smile Det blir kul att installera allt i cabben sen. Yeeeha!!
Senast redigerat av Rekan87 (8 juli 2011)

21 761 Inlägg
8 juli 2011
Kör du med 4 mm2 högtalarkablar så blir det inga problem alls, även 2,5 mm2 räcker ganska långt. Under förutsättning att kablarna inte är en massa meter långa förstås. smile

13 Inlägg
8 juli 2011
Trådstartare
Ofan. Det är bara det att det är trist om man har monterat allt, och så är expert kabeln så klen att den går av när man nyser:P
Då kan jag faktiskt smäcka ihop allt nu. Bara att regnet öser ner. Sommar.. Pff!

Sök